ועדת הבחירות אישרה את פסילתו של מועמד חד"ש עופר כסיף

המועמד היהודי של חד"ש נפסל ברוב של 15 נגד 10 • ועדת הבחירות דחתה את העתירה לפסילתה של הרשימה הערבית המשותפת תעל-חד"ש ברוב של 15 נגד 12

השופט העליון חנן מלצר / צילום: טל שניידר
השופט העליון חנן מלצר / צילום: טל שניידר

ועדת הבחירות של הכנסת דחתה את העתירה לפסילתה של הרשימה הערבית המשותפת תעל-חד"ש ברוב של 15 נגד 12. הליכוד ורוב הקואליציה תמכו בפסילה, אך נציג אגודת ישראל נמנע. עם זאת, הוועדה החליטה לאשר את הבקשה לפסילת עופר כסיף, המועמד היהודי של חד"ש, ברוב של 15 נגד 10. נציגי יש עתיד תמכו בבקשת הפסילה ובכך הכריעו את הכף. החלטה זו תועבר לאישור של בית המשפט העליון.

כסיף מיהר להגיב: "אישור הצעת פסילתי בוועדת הבחירות, ובניגוד להמלצת היועץ המשפטי לממשלה, מוכיח כי את חברי הוועדה מנחה פוליטיקה מפלה ומדירה. לא הדמוקרטיה ושלטון החוק נר לרגליהם, אלא גזענות ושנאה למיעוט הלאומי הערבי-פלסטיני ולכלל הכוחות הדמוקרטיים. יחד עם חבריי, יהודים וערבים, אעתור לבג"ץ ואמשיך במאבק נגד הכיבוש והאפליה ולמען ישראל צודקת, דמוקרטית ושוויונית".

הרשימה המשותפת, תעל-חד"ש, הגיבה כי "הזוי ומביש שהבריונים הכהניסטים והמסית אביגדור ליברמן הם שמכתיבים את סדר היום של ועדת הבחירות המרכזית. פסילתו של כסיף היא עוד שלב בצמצום המרחב הדמוקרטי והשתקת כל קול של התנגדות למשטר מפלה וגזעני. חד"ש-תע"ל תמשיך להציג קול צלול וברור למען שלום, שוויון וצדק חברתי. אנו גאים בד"ר עופר כסיף. להתנגד לכיבוש זה לא בניגוד לחוק".

ח"כ עודד פורר שהציג את העתירה בפני ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21: "עופר כסיף ועשרה כמוהו לא יצליחו במשימתם הלא קדושה לחלל את המדינה ולהפוך אותה לעוד מדינה ערבית מולטי לאומית במזרח התיכון. הדמוקרטיה הישראלית היא חסונה, היא יודעת להתמודד עם ביטויים קשים, ביטויים מכעיסים ומקוממים. אבל גם לזה צריך להיות גבול. סעיף 7א לחוק היסוד קובע את הגבול. את הסעיף צריך ליישם בהגינות, לפי המשמעות הרגילה של הדברים. ישנו כאן תהליך מסוכן של מדרון חלקלק. מרוב שרוצים להגן על חופש הביטוי, מסמנים לתומכי אוייבינו, למתנגדי מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, נסו אותנו עוד. מיתחו עוד את החבל".

איתמר בן גביר אמר כי ראשי שתי הרשימות, איימן עודה ואחמד טיבי, תוקפים את המדינה ומוסדותיה בכל עת, קוראים להתנגדות אלימה של הפלסטינים ותומכים בה. הוא הביא בין שאר ציטוטים של טיבי מעצרת ובה הוא נשמע תומך לכאורה בשאהידים ובהתנגדות האלימה. מפלגות אלה פועלות נגד היות ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ותומכות בטרור נגדה. על עופר כסיף אמר בן גביר כי מהדברים שאמר בעבר ובראיון בעיתון "הארץ" מהחודש שעבר ברור כי הוא מבקש לחסל את ישראל כמדינה יהודית. כסיף הסית לפגוע בחיילי צהל אמר בן גביר.

כסיף הגיב בדיון כי דבריו מהראיון בעיתון "הארץ", ששימשו בסיס לדרישה לפוסלו, צוטטו באופן מסולף. הוא טען כי הוא פועל למניעת פגיעה בחפים מפשע מכל צד וכיוון, וכך נגד הרג אזרחים בפיגועי טרור תוך שהוא מזכיר את רצח בני משפחת פוגל באיתמר.

עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל עדאללה, אמר בדיון כי בעצם אינו רוצה להעלות טיעונים רציונלים נגד טענות עוצמה יהודית שעתרה לפסול את הרשימה המשותפת תעל-חד"ש שכן יש בכך משום מתן לגיטימיות לכהניסטים. לדבריו זה כמו שיהודי יחל להתווכח עם אנטישמי, תוך שהוא מצטט את הפילוסופית היהודיה חנה ארנדט. עוד אמר כי משמעה של העתירה לפסול את המפלגות הערביות כולן היא היא הגזענות לשמה שכן כוונתה למנוע מהמיעוט הערבי כל ייצוג בכנסת. ועם זה, הוסיף כי כל הטענות והציטוטים שהועלו הם ברובם עתיקים, ואין בהם משום הסתה שכן מקצתם סולפו והאחרים הוצאו מהקשרם. המאבק בכיבוש לדבריו הוא לגיטימי ומדינה דמוקרטית חייבת לאפשר לאזרחיה ובעיקר למיעוטיה להתגונן באמצעות חופש ביטוי מלא ורחב.