בטווח הקצר נעדיף להישאר בבית

פיילוט מוצלח מלפני 20 שנה הוכיח - אשפוז בבית עובד

מיטות אשפוז בבית חולים. / צילום: תמר מצפי
מיטות אשפוז בבית חולים. / צילום: תמר מצפי

תתארו לעצמכם שאתם מגיעים עם אביכם החולה לחדר מיון העולה על גדותיו, מצפים באימה לשעות הרבות שתבלו במיון, לאשפוז הצפוי בפרוזדור העמוס במחלקה הפנימית, לביזיון ולאובדן צלם האנוש הצפוי לבן משפחתכם היקר.

אב, כשהרופא הבכיר במיון מסיים לבדוק את אבא, הוא מציע לכם שתי אפשרויות - לעלות למחלקה הפנימית העמוסה או לקבל טיפול ראשוני במיון, לחזור הביתה, כאשר הוא עצמו או מישהו אחר מצוות המחלקה יבוא לבקר את אבא ולתת הטיפול הרפואי בביתו, בסביבתו הטבעית, כאשר הוא ממשיך ללבוש את בגדיו ולא חלוק הפתוח מאחור, מוקף בבני משפחתו האוהבים וממשיך לאכול האוכל אותו הוא אוהב ואליו הוא רגיל.

זה לא חלום באספמיא, זה כבר קרה בבית החולים סורוקה באר-שבע לפני 20 שנה, פיילוט שהצליח מאוד, וכמו הרבה פיילוטים מוצלחים בארץ הוא הופסק מסיבות לא ענייניות.

אוכלוסיית ישראל גדלה לשמחתנו בקצב הגדול ביותר בעולם המערבי, ובתוכה הגידול המהיר ביותר הוא באוכלוסיית הקשישים, שהולכת להכפיל את עצמה בשנים הקרובות. רק לאחרונה שמחנו לקרוא שוב בדוח בלומברג, שישראל מהמדינות המובילות בעולם בתוחלת החיים של אזרחיה. אבל, השמחה הזו מלווה בדאגה מכך שהארכת תוחלת חיים זו גוררת אתה גם ריבוי תחלואה ומורכבות גדולה יותר של תחלואה זו בקרב האוכלוסייה המבוגרת. דבר זה יביא לשיעור אשפוז גבוה ולהחמרת מצוקת האשפוז בבתי החולים עם גידול במספר הקשישים הצפוי להתאשפז, בעיקר במחלקות הפנימיות.

מאידך, עקב חוסר תכנון משווע במערכת הבריאות בישראל, לא צפוי להיפתח אף בית חולים נוסף בעשר השנים הקרובות, ותוספת המיטות בבתי החולים הקיימים תהיה שולית וקטנה בהרבה מגידול האוכלוסייה הצפוי בשנים אלו. לכן, ללא שינוי דרמטי, הצפיפות בבתי החולים רק תלך ותגבר, ואנחנו עוד נתגעגע לתמונות הקשות שאנו רואים בשבועות האחרונים בבתי החולים הקורסים.

במדינות שונות באירופה בה אשפוז בית מפותח יותר, וגם בפיילוט שביצענו בסורוקה, צימצמנו משמעותית את הצפיפות במחלקות הפנימיות. אשפוז ביתי למקרים אקוטיים עם כיסוי 24/7 של צוות רפואי מנוסה מאפשר טיפול איכותי יותר, חשיפה תכופה יותר לאנשי הצוות הרפואי, הורדה משמעותית של הצפיפות בתי החולים, הקטנת שחיקת ותחלופת הצוותים במחלקות הפנימיות, הקטנת שיעור הטעויות הרפואיות, שביעות רצון גבוהה יותר של החולים ובני משפחותיהם וכן של הצוות, וכל זה בעלויות של כרבע מעלות האשפוז, מבלי לדבר שעלות תוספת כל מיטה בבית החולים תעלה כשני מיליון שקל, משאבים שלא נראים באופק הכלכלי של מדינת ישראל.

לטווח הארוך, חובה על הממשלה לגבש מדיניות לאומית של עידוד וסבסוד אורח חיים בריא בכל הגילאים ובכל שכבות האוכלוסייה, על מנת לא רק להאריך חיים אלא לצמצם ככל האפשר את שנות התחלואה והנכות. צריך לשאוף שכולנו נגיע לגיל מופלג בריאים ועצמאיים כמוהו, ולא מחוברים לכיסא גלגלים ולעובד זר!

הכותב הוא פרופסור מן המניין באוניברסיטת אריאל, מנכ"ל קופת-חולים מאוחדת לשעבר ומנהל בית החולים מאיר