פז'ו הדור הבא: כבר לא רק מכונית של הסעה לבית הספר

מוביל המשפחות האופנתי של פיז'ו זוכה לתגבור בהספק, בביצועים ובאטרקטיביות

השנה הבאה תהיה "שנת המעבר לחשמל" של פיג'ו. עד סוף 2019 ישיק המותג הצרפתי גרסאות פלאג אין של פיג'ו 508 ופיג'ו 3008, כולן עם טווח חשמלי של עד 50 קילומטרים. זמן קצר לאחר מכן תצא לשוק גרסה חשמלית לגמרי של פיג'ו 208, עם טווח חשמלי של יותר מ-300 קילומטר, וזו רק ההתחלה.

אבל כל הגרסאות הללו יהיו יקרות משמעותית מדגמי הבנזין והדיזל המקבילים, והכדאיות שלהן באירופה (ובישראל) תמשיך להיות תלויה בנכונותם של הרגולטורים לוותר על מסים בתמורה לאוויר נקי. לפיכך, פיג'ו עדיין מייעדת תפקיד חשוב לגרסאות עם מנועי בנזין מודרניים וחזקים. כך זכה השנה ה-5008, הנציג הצרפתי בפלח ה-" SUV מיד-סייז 7 מקומות", לקבל מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין חדש עם הספק של 180 כ"ס.

חיצונית הרכב לא עבר שינוי מהותי, והאמת שגם לא היה בכך צורך. ה-5008 שהוצג לפני שנתיים עדיין נראה מודרני ואופנתי עם חרטום מתוחכם בעיצוב זהה לאחיו 3008, פרופיל צד ארוך ושרירי וזנב גבוה וזקוף, כראוי למוביל של משפחות מורחבות. עם גובה של 1.65 מ' הוא לא הגבוה בפלח - ניסאן X-TRAIL למשל גבוה ממנו ב-6 סנטימטרים - אבל הוא רחב, ניצב על חישוקים גדולים ומשלב גווני מרכב שונים ולא מעט שיק צרפתי.

בסיס גלגלים נדיב באורך 2.84 מ' מספק שפע של מרחב רגליים ליושבים בשתי שורות המושבים הראשונות, ובשורה השנייה ניתן לפשוט רגליים קדימה בחופשיות. מושבים 6 ו-7 מיועדים בעיקר לקיפול או להסרה, לטובת הגדלת נפח המטען ל-780 ליטר, תוספת משמעותית לשימושיות לעומת האח 3008.

עם זאת, מי שיתעקש להציב בהם נוסעים חיים יגלה שהם מתאימים בעיקר לילדים קומפקטיים. אמנם בנסיעה משפחתית הצליחה חיילת בחופשה מהבסיס להירדם עליהם, אבל חיילים, כידוע, יכולים להירדם גם על ארגזי תחמושת בנגמ"ש. עם שבעה מקומות, גם השימושיות של תא המטען מתכווצת משמעותית.

מי אומר 'לא' לעוד כ"ס?

עמדת הפיקוד היא שכפול של ה-3008 עם אותה הנדסת אנוש, שמצריכה תקופת הסתגלות: לוח מחוונים דיגיטלי, שדורש התבוננות מעל ההגה (הזעיר) ולא דרכו, ישיבה גבוהה מעל קו השמשות הקדמי בנוסח חלון ראווה ומערך של מתגי שליטה נוסח פסנתר חשמלי. יש גם שלל דיפונים בעיצובים מקוריים ועוד אי-אלו מוזרויות עיצוב צרפתיות. אבל אנחנו באופן אישי מעדיפים את הגישה הרעננה הזו על פני דונמים של פלסטיק משעמם כמו אצל חלק מהמתחרות. האבזור התקני בגרסה הבכירה מקיף וממצה ומערך הבטיחות עדכני ויעיל כמו ב-3008.

גרסת ה-180 כ"ס, שמשודכת לתיבה אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות, נוספה לסדרה בשל אילוץ תקינה (המעבר ל-WLTP) ולא בגלל צורך שיווקי כלשהו. הרכב הסתדר מצוין גם עם ה-165 כ"ס של מנוע ה-1.6 בנזין היוצא והאמת היא שאפילו מנוע ה-1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים עושה את העבודה. אבל אנחנו מעולם לא אמרנו "לא" לתוספת כוחות סוס, ובמקרה הזה מדובר ביחידת כוח מרשימה ובוגרת.

במצב התכנות הספורטיבי הרכב הקל יחסית (כ-1.4 טון) נהדף קדימה במרץ מרשים על כל סוגי השיפועים, גם כשהוא בתפוסה מלאה, והתאוצה מאפס ל-100 אורכת 8.3 שניות בלבד - מה שהופך את הכלי לזריז בקטגוריה שלו. טווח רחב של יחסי העברה מאפשר לשייט ללא מאמץ במהירויות רציניות והעברת ההילוכים חלקה ונעימה. פיג'ו מתהדרת בצריכה ממוצעת של 18 קילומטרים לליטר אבל מי שירצה למצות כהלכה את הסוסים שעומדים לרשותו יתקשה להשיג יותר מ-11 קילומטרים לליטר.

המחיר: כ-205 אלף שקל

כפי שהתרגלנו לצפות ממשפחת ה-"008" נוחות הנסיעה טובה מאד על רוב סוגי האספלט. בנהיגה נמרצת לשלדה אין בעיה לרסן את תוספת הסוסים והמומנט. בקרת תנודות הגוף נותרת הדוקה גם בעת העברות משקל נמרצות, אבל הנוסעים בשורה השלישית לא יוקירו לכם תודה. אנחנו לא חסידים של ההגה הזעיר של פיג'ו, אבל לפחות תחושת ההיגוי מאוזנת ונעימה לאחר שמנתקים את "מערכת הסיוע להיגוי". למרות היעדר הנעה כפולה' אין סימנים ל"היגוי מומנט" בהאצה.

פיג'ו 5008 בגרסת ה-180 כ"ס מגיע כיום ברמת הפרמיום הגבוהה ועולה כ-205 אלף שקל. המחיר הזה מציב אותה בתחרות לא קלה מול גרסת ה"עלית" הסופר מאובזרת וכפולת ההנעה של מיצובישי אאוטלנדר ומול גרסת הטורבו-דיזל החזקה והמופארת של ניסאן אקס-טרייל. אבל למי שזקוק לנפח שינוע רציני וטרם ויתר על חדוות הנהיגה כאשר עבר ליקום של משכנתה וטיטולים, ה-5008 החזקה היא בהחלט אופציה ראויה.