מלצר יודיע ביום א' על ההכרעה בהקפצת בן גביר; סמוטריץ ופרץ לא באו לדיון לתמוך בבן גביר

הש' מלצר הודיע בתום דיון בוועדה בנושא שהתקיים בבוקר בכנסת כי בשל סדר הזמנים יפרסם את ההחלטה ככל הנראה ללא הנמקה מפורטת • בדיון מתח מלצר ביקורת על כך שראשי הרשימה, בצלאל סמוטריץ' והרב רפי פרץ, לא הגיעו לדיון • ברשימת הימין המאוחדת מבהירים כי ראשי הרשימה פרץ וסמוטריץ לא יכלו להגיע לדיון בשל אירועי ותפילות חג הפורים

איתמר בן גביר  / צילום:תמר מצפי
איתמר בן גביר / צילום:תמר מצפי

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, יפרסם ביום א' הקרוב את החלטתו בעתירות איחוד מפלגות הימין ומפלגת עוצמה יהודית לקדם ברשימה את עורך הדין איתמר בן גביר למקום החמישי, ממנו הוצא חברו מיכאל בן ארי בשל פסילתו על ידי בית המשפט העליון.

מלצר הודיע בתום דיון בוועדה בנושא שהתקיים בבוקר בכנסת כי בשל סדר הזמנים יפרסם את ההחלטה ככל הנראה ללא הנמקה מפורטת. בדיון מתח מלצר ביקורת על כך שראשי הרשימה, בצלאל סמוטריץ' והרב רפי פרץ, לא הגיעו לדיון והסתפקו במשלוח הפנייה לוועדה. לדבריו, הוא ביקש לראיין אותם על מנת להבין מה הנימוקים להסכמתם לקידומו של בן גביר. ברשימת הימין המאוחדת מבהירים כי ראשי הרשימה פרץ וסמוטריץ לא יכלו להגיע לדיון בשל אירועי ותפילות חג הפורים, לאחר שבקשתם לדחות אותו ליום ראשון נדחתה, והם עומדים מאחורי העתירה שהגישו להקפיץ את בן גביר למקום החמישי.

בן גביר השיב כי אם יהיה צורך השניים יגיעו לדיון, והוסיף כי הנימוקים המלאים מופיעים בכתב. בדיקה שלנו לא העלתה תשובות ברורות מראשי האיחוד הלאומי והבית היהודי. בבית היהודי בעיקר לא מתאבלים על פסילתו של בן ארי, אך מסבירים כי תמכו בעתירה שכן "הסכמים צריך לכבד" ולעוצמה יהודית הובטחו המקומות החמישי והשמיני.

לדברי בן גביר המיקומים ברשימה נקבעו לפי רצון בוחרי המפלגות, ושינויים בשל הפסילה ואי קבלת העתירה משמעם פגיעה ברצונו של הבוחר. הוא תקף בדיון את אנשי היועץ המשפטי לממשלה שהתנגדו לבקשה. לדבריו אלה יעשו הכל על מנת ששום נציג של "עוצמה יהודית" לא ייכנס לכנסת. עורך הדין רועי שוויקה, נציג היועץ, מחה על דבריו של בן גביר, וטען כי שיקוליהם משפטיים ולא פוליטיים.

שתי הנשים ברשימה המאוחדת, עידית סילמן מהבית היהודי ואורית סטרוק מהאיחוד הלאומי, ירוויחו?

השופט מלצר תהה מדוע לא הוכנס בהסכם האיחוד סעיף העונה על אפשרות כזו של פסילה. על כך, הסביר בן גביר כי בעוצמה יהודית הופתעו מהפסילה. עוד טען כי אין בחוק הבחירות סעיף ייחודי העוסק בשינוי רשימה בעקבות אפשרות כזו של פסילה על ידי בית המשפט העליון.

שוויקה השיב כי קיים סעיף דומה על פסילה על ידי ועדת הבחירות באישור בית המשפט, והוא עונה על המצב הנוכחי. בן גביר מתח ביקורת על פסילתו של בן ארי באומרו כי השופטים האקטיביסטים גברו על השמרני, מה שהוביל את השופט מלצר למחות, ולומר כי החלוקה הזו שלדבריו פשטה במקומותינו, אינה מקובלת ואינה נכונה.

עוד אמר בדיון עורך הדין שוויקה כי החקיקה והפסיקות לאורך השנים קבעו שלא ניתן לשנות רשימות במועד כה מאוחר, וכי תמיד ברשימות מאוחדות של כמה מפלגות, כאשר חבר כנסת פורש מכהונתו, נכנס הבא אחריו, ולא נציג מאותה מפלגה שהחבר הכנסת הפורש שייך לה.

בנוסף, בעתירה לוועדה ביקשו אנשי עוצמה יהודית לקדם את המועמד הבא של רשימתם - יצחק וסלראוף - מהמקום ה-39 למקום ה-8, במקום בן גביר.

ההחלטה כאמור תינתן ביום ראשון. אם העתירה לא תתקבל ירוויחו מכך שתי הנשים ברשימה המאוחדת, עידית סילמן מהבית היהודי ואורית סטרוק מהאיחוד הלאומי שכעת מדורגות במקומות השישי והשביעי, והעלייה במקום אחד תגדיל את סיכוייהן להגיע לכנסת. הסקרים מעניקים לרשימה המאוחדת 5-7 מנדטים בממוצע.