כבר שלוש שנים שיצרניות הרכב נערכות להחלפת הקידומת ל-2020

2020 עדיין רחוקה, אבל במונחי שוק הרכב, היא נמצאת ממש מעבר לפינה • הנה הסנוניות של מה שמצפה לנו בארץ מ"החלפת הקידומת"

בעוד פחות מתשעה חודשים יחגוג העולם את המעבר לעשור חדש. אבל בתעשיית הרכב האירופית, לא מדובר רק באירוע סמלי אלא בשינוי פרדיגמה, שכל התעשייה נערכת לקראתו כבר שלוש שנים. יצרני הרכב עוסקים כיום במרץ בפיתוח דגמים "מחושמלים" מתקדמים, שיענו על דרישות הפליטה המחמירות, יקטינו את הוצאות הדלק וייהנו מתמריצי מס שונים ומשונים ברחבי הגלובוס. השינוי הזה יביא לישראל כבר בתחילת/אמצע השנה הבאה "מבול" של דגמים עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק והתחרות ובסבירות גבוהה גם כמה מותגים חדשים שטרם נכחו כאן. 

DS3 קרוסבאק: הקשר הצרפתי

מאז נכנס קונצרן הרכב הסיני הממשלתי "דונגפנג" כמשקיע אסטרטגי פעיל בקבוצת פיז'ו-סיטרואן, החלה הקבוצה המורחבת בפיתוח גלובלי מואץ של דגמים עם רגל אחת באירופה ורגל שנייה בסין. הביטוי של המדיניות הזו הוא "מצעד" של דגמים עם הנעה אלטרנטיבית - חשמלית או פלאג-אין - בדגש על דגמי SUV - שיתחילו להגיע לשוק כבר ב-2019.

אחד הפירות הראשונים שינחתו כאן בקרוב הוא ה-DS3 "קרוסבאק" מבית מותג הפרמיום DS של הקבוצה, שמציב על הכוונת שלו את אאודי Q2. זהו רכב קומפקטי מאוד - 4.12 מ' בלבד לאורך - אך הוא מעוצב ובנוי כרכב פרמיום לכל דבר. יש לו עיצוב חיצוני שובה עין עם פנסי לד-מטריקס נוצצים ותא נוסעים מפואר נוסח האח הגדול DS7 על בסיס מסכי LCD ענקיים ועיצוב אוונגרדי. יש גם שלל אפשרויות להתאמה אישית של חומרי הדיפון והצבעים עם חבילות גימור בעלות שמות כמו "מונמרט", "בסטילה" ושאר אזכורים שישמחו פרנקופילים.

יש לו גם מערך מקיף של מערכות בטיחות וניהוג סמי-אוטונומיות ומנועי טורבו מקובלים (155 כ"ס בדגם האוטומטי), אבל את מרב תשומת הלב ממקדת גרסת ההנעה החשמלית, שתושק במחצית השנייה של 2019. המפרט כולל מנוע חשמלי בהספק 136 כ"ס, מומנט של 26 קג"מ וסוללות ליתיום מדור אחרון בהספק 50 קילוואט-שעה, שמותקנות מתחת לרצפה. על-פי נתוני היצרן, הרכב מסוגל להשיג טווח ריאלי של כ-300 ק"מ בין טעינות על-פי תקן WLTP המחמיר (כ-450 ק"מ על-פי התקן האירופי הקודם), לטעון 80% מקיבולת הסוללה תוך חצי שעה בעמדות טעינה תעשייתיות ולהאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות.

המחיר טרם פורסם, אבל באירופה מעריכים אותו בכ-35 אלף אירו לדגם בסיס. פחות מ-200 אלף שקל אחרי שקלול הטבת המס.

LYNK&CO: סוס טרויאני

רוב היצרנים הסינים עדיין מגששים את דרכם לשוק האירופי והישראלי ומתמודדים בדרך עם חומות גבוהות של חשדנות לקוחות, תקינה סביבתית מחמירה, מבחני בטיחות קפדניים (NCAP) ומהלכי חסימה תחרותיים של האירופאים. אבל יש יצרנים שכבר מצאו קיצור דרך לאירופה בשיטת "הסוס הטרויאני". אחת מהם היא GEELY הסינית, שרכשה לפני כעשור את וולבו השוודית ועסקה מאז ביסודיות בסיפוחה ובהטמעתה לתוך החברה האם. על הרקע הזה הוקם ב-2017 מותג היוקרה LYNK&CO של גילי, שנסמך באופן כמעט מלא על פלטפורמות ורכיבים של וולבו. רכבי המותג כבר נמכרים זה כשנה וחצי בסין בהצלחה לא מבוטלת, בדגש על כלי רכב עם הנעה היברידית נטענת.

החל מהשנה שעברה, המותג גם נערך לשיווק באירופה, כאשר זה כמה חודשים מוקמות סוכנויות שיווק עצמאיות וממותגות בהולנד, ספרד, בריטניה, כשגם ישראל על הכוונת.

אז למה אפשר לצפות? בשלב הראשון צפוי להגיע הדגם העיקרי של החברה שמכונה "01". זהו קרוס-אובר נאה על בסיס פלטפורמת וולבו XC60, שנמתחת לאורך 4.51 מ' ולרוחב 1.86 מ'. הוא מצויד בגרסה מתונה יותר של מערכת הפלאג-אין של וולבו, שמניעה את דגמי ה-T8, וכוללת מנוע 2 ליטרים טורבו-בנזין, מנוע חשמלי של 81 כ"ס וסוללה של 9 קילוואט. המערך הכולל מספק טווח חשמלי של עד 51 ק"מ, אם כי עדיין לא ידוע נתון עדכני לפי תקן WLTP החדש.

בסין, לפחות, הרכב עולה כ-40 אלף דולר לפני סובסידיות. גם אם באירופה המחיר הזה יתורגם לאירו, עדיין מדובר בתמחור אגרסיבי, במיוחד בהתחשב ברמה הגבוהה מאוד של אבזור שהרכב מצויד בה כסטנדרט. בקנה נמצאים גם קרוס-אובר קומפקטי יותר ("02") ואפילו ספורט-סדאן חשמלית, ששמה על הכוונת את "טסלה".

טסלה: מתחברת לשטקר מקומי

העדרה של טסלה מהשוק הישראלי מהווה זה שנים מקור לתסכול למעריצים המקומיים של המותג ושל העומד בראשו, אילון מאסק. אחת הסיבות הייתה היקפי ייצור מוגבלים של היצרנית וליין דגמים שהתמקד בחלק העליון והיקר מאוד של השוק. אבל אם לסמוך על-פי כל הסימנים בשטח, ב-2020 ינחת גם המותג הסרבן הזה בארץ הקודש ולכך יש שתי סיבות. הראשונה היא "התבגרות" של השוק, שבאה לידי ביטוי במכירה של מאות כלי רכב מסוג אאודי E-TRON בישראל, קפיצות מדרגה בתשתית הטעינה ותוכניות קונקרטיות לייבא דגמים חשמליים נוספים, בעיקר של מותגי יוקרה. הסיבה השנייה היא שטסלה מתחילה סוף-סוף לסגור את הפערים בין הביקוש לייצור שלה ומרחיבה במהירות את הדגמים הרלוונטיים לשוק הישראלי.

אחד מהם צפוי להיות "מודל Y" החדש, שיהיה הדגם בעל יחס המחיר-שימושיות האטרקטיבי וההגיוני ביותר שהשיקה החברה עד כה. מדובר במעין קרוסאובר קומפקטי על בסיס פלטפורמת טסלה 3, אבל עם הרבה יותר מרחב אכסון מאחור ומרווח גחון מוגדל, שיסייע להישרדות בתנאים עירוניים בעייתיים.

החברה טרם פרסמה מפרטים מלאים, אבל טוענת שהדגם הבכיר יאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות ויוכל להעפיל ל-250 קמ"ש. כמקובל אצל המותג, הוא יוצע עם שתי תצורות סוללה: רגילה, עם טווח של כ-370 ק"מ בין טעינות, וגרסה עם סוללה מוגדלת וטווח של כ-480 ק"מ.

מחיר גרסת הבסיס יתחיל ב-39 אלף דולר כולל מערך פיקוד מבוסס מסך LCD ענק, אם כי מי שירצה חבילת הייטק מתקדמת, שכוללת את מערכת הניהוג הכמעט-אוטונומית של החברה, יצטרך להוסיף עבורה עוד כ-5,000 דולר.

שיווק הרכב בעולם יתחיל בסתיו 2020 אם החברה לא תעבור עוד מהפכים עסקיים עד אז ויתמקד בשלב הראשון בגרסת הטווח הארוך היקרה. האם זו תהיה הטסלה "הרשמית" הראשונה בארץ?

סיאט ליאון פלאג-אין: מתקפה חשמלית בדרך

כל תעשיית הרכב הגרמנית, בהובלת קבוצת פולקסווגן, עברה בשלוש השנים האחרונות "ניעור" רציני בעקבות פרשת "דיזלגייט", והתוצאה היא מבול של דגמי הנעה חשמלית ודגמי פלאג-אין חדשים, שיתחילו לנחות כאן כבר בחודשים הקרובים. לצד דגמי היוקרה שבאופק, תתחיל הקבוצה להציע גם דגמים נגישים והגיוניים על בסיס הפלטפורמה המשותפת של "גולף" ואחיותיה. אחת הראשונות שיובילו את המהלך היא סיאט ליאון החדשה, שתושק כנראה עוד לפני סוף 2019. המכונית מבוססת על פלטפורמה שתוכננה מבראשית לקבל הנעה "מחושמלת".

בשלב הראשון תושק דווקא גרסת פלאג-אין, עם מנוע טורבו-בנזין קומפקטי - ככל הנראה מנוע ה-1 ליטר של הקבוצה - פלוס מנוע חשמלי וסוללה של 14-12 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח נסיעה של עד 50 ק"מ על חשמל בלבד.

העיתונות הספרדית כותבת שהקבוצה לקחה בחשבון את הסיכוי להקטנה של הטבות המס באירופה ולכן מחיר היעד לצרכן יהיה אגרסיבי בלי קשר להטבות המס. בשלב מאוחר יותר, ככל הנראה לקראת אמצע 2020, גם תוצג גרסה חשמלית לגמרי של המכונית עם סוללה של 60 קילוואט-שעה וטווח של מעל 400 ק"מ בין טעינות, ייתכן שתחת שם המותג "קופרה" שהופך היום לתת-מותג ספורט-פרמיום.

מטבע הדברים, כל הגרסאות הללו יחלחלו בהדרגה גם לסדרת הגולף החדשה, שתושק גם היא במהלך 12 החודשים הקרובים.