מכתב תלונה למבקר המדינה בעניין מיזם הרכב השיתופי בחיפה

עמותת "שומרי הסף – התנועה להגנת ערכי השלטון" הגישה למבקר המדינה תלונה נגד עיריית חיפה בעניין הפרת דיני המכרזים וחשד לשחיתות שלטונית במיזם הרכב השיתופי בעיר • מבקשת מהמבקר לבדוק מדוע העירייה ממשיכה בהתקשרות עם קאר2גו מבלי שפרסמה מכרז

עמותת "שומרי הסף - התנועה להגנת ערכי השלטון" הגישה השבוע (ב') למבקר המדינה תלונה נגד עיריית חיפה וחברי ועדת המכרזים של העירייה, בעניין הפרת דיני המכרזים וחשד לשחיתות שלטונית בפרויקט "רכב שיתופי בחיפה".

בתלונה, שהוגשה באמצעות עו"ד אורי שילה, מתבקש מבקר המדינה לבדוק מדוע עיריית חיפה לא פרסמה מכרז בניגוד להתחייבויותיה כלפי הציבור, ובמקום זאת ממשיכה בהתקשרות עם חברת קאר2גו (Car2go) מבלי שפרסמה מכרז. זאת, כנטען במכתב התלונה, מבלי שפרסמה מכרז כמחויב בדין ובניגוד להבטחתה בהודעת "פטור ממכרז" שפרסמה לציבור.

במכתבה טוענת העמותה כי תלונתה כעת אינה עוסקת באותן טענות שכבר טענה במסגרת הליך ערעורי התלוי ועומד בבית המשפט העליון, אלא עוסקת "בהימנעותה של עיריית חיפה מלקיים את המובן מאליו והמתחייב מהמודעה שפרסמה בתאריך 8.11.2017 - דהיינו חובתה לפרסם מכרז ולקיים הליכי מכרז כדין".

העמותה מוסיפה כי הסיבה לשליחת מכתב התלונה כעת נובעת מהעובדה שחלפה שנה וחצי מאז פרסום הודעת העירייה (על הפטור ממכרז); ולמרות שבעקבות המודעה פנתה לעירייה חברת שלמה Sixt, אשר הודיעה על רצונה להשתתף במכרז וטענה כי יש בידה לספק את השירות המבוקש, העירייה המשיכה לפעול בניגוד להתחייבותה המפורשת במודעה שפרסמה, ולפיה בכוונתה להתקשר בפטור ממכרז עם קאר2גו.

עוד נטען כי בניגוד לקריאת העירייה לציבור להודיע על קיומו של גורם נוסף המסוגל ומעוניין לספק את השירות, לא דנה ועדת המכרזים של העירייה בפנייתה של שלמה Sixt, ולא פרסמה מכרז כאמור.

העמותה מוסיפה כי התנהלות העירייה מהווה לטעמה פגם חמור של אי-חוקיות, וכי כ-10 מיליון שקל מכספי הציבור וכ-500 מקומות חניה השייכים לציבור נמסרו לחברת קאר2גו ללא מכרז ותוך פגיעה חמורה (לכאורה) בדיני המכרזים ושלטון החוק.

אם לא די בכך, העמותה טוענת כי נסיבות המקרה מעלות חשש כבד לפגיעה בטוהר המידות וסטייה מאמות-מידה של מינהל ציבורי תקין.

מהלשכה המשפטית בעיריית חיפה נמסר: "למרות האמור על-ידי העמותה, הנושא הנטען בפנייה תלוי ועומד בפני בית המשפט העליון בעקבות ערעור שהגישה העמותה, לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את טענותיה בדבר אי-חוקיות הליכי המכרז וההכרזה על קאר2גו כספק יחיד. הפנייה למבקר המדינה, כמו גם לעיתון, בזמן שמתקיים דיון בנושא בבית המשפט העליון, מעוררת תמיהה, בעיקר לאור העובדה הידועה גם לפונים, שחברת שלמה Sixt הודיעה לוועדת המכרזים על הסרת התנגדותה להכרזה על קאר2גו כספק יחיד.

"בנסיבות אלה אנו ממליצים לפונים לכבד את ההליך המשפטי שבו פתחו ולהתאזר בסבלנות עד לפסיקת בית המשפט העליון, אשר על-פי פסקתו תפעל ועדת המכרזים".

רכב שיתופי בחיפה

כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", עיריית חיפה, בשיתוף איגוד ערים חיפה והמשרד לאיכות הסביבה, קידמה תוכנית "פיילוט" לרכב שיתופי בעיר ובסביבותיה. התוכנית, שיצאה לפועל בנובמבר 2017, כוללת בין השאר שירות השכרת רכבים חשמליים בתעריף שעתי, שיועמדו לרשות הציבור במוקדים שונים בעיר. חלק מההסכם שחתמה עיריית חיפה עם חברת Car2go כלל הפעלת שירות השכרת רכבים חשמליים בעיר.

בפרויקט הושקעו למעלה מ-20 מיליון שקל, והוא חלק מפרויקט "קק"ל לנשום" של המשרד להגנת הסביבה וקק"ל, שנועד להפחית את זיהום האוויר בישראל, ובמימון משותף של עיריית חיפה ואיגוד ערים.