"החשיפה ההולכת וגוברת של הבנקים לענף הנדל"ן היא סיכון עיקרי למערכת"

בחברת הדירוג S&P אומנם צופים כי הבנקים ימשיכו להציג רווחים יציבים ב-2019, אך מעריכים כי התגברות התחרות והעלייה בהפרשות להפסדי אשראי יכבידו על תוצאותיהם

נתוני נדל"ן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נתוני נדל"ן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

סוכנות הדירוג S&P מוטרדת מחשיפתם ההולכת וגוברת של הבנקים הישראלים לסקטור הנדל"ן - כך עולה מסקירה מיוחדת על ענף הבנקאות הישראלי שהגיעה לידי "גלובס".

בסקירה שנכתבה על ידי לנה שוורץ, ראש תחום מוסדות פיננסים ב-S&P, צוין כי סך האשראי למשכנתאות, בנייה ונדל"ן היווה כ-46% מסך האשראי של הבנקים נכון לספטמבר 2018, וזאת לאחר עמד על 32% בלבד בשנת 2006.

"החשיפה הגבוהה לאשראי לתחומי הבנייה והנדל"ן, שיחד עם המשכנתאות מהווים כמעט מחצית מתיק האשראי של המגזר הבנקאי, ממשיכה להוות סיכון עיקרי למערכת הבנקאית. קיים סיכון במקרה של ערעור מחדש של שיווי המשקל בשוק הדיור", כתבה שוורץ.

ב-S&P ציינו כי מגמה זו הולכת ומתגברת, היות ומחצית מצמיחת האשראי העסקי ב-2018 נרשמה בענפי הנדל"ן והבנייה. באשר לסיכון בענף הנדל"ן סבורים ב-S&P כי אמנם האשראי הבעייתי בענף הנדל"ן למגורים נמוך יותר בבנקים הישראלים לעומת מקביליהם באירופה, אבל: "הריכוזיות בענף זה מהווה סיכון מתמשך לאור התנודתיות במחירי הדיור והירידה בהתחלות בנייה".

ב-S&P צופים כי עיקר הצמיחה בתיק האשראי של הבנקים יגיע מהמגזר העסקי, וזאת על אף התחרות הגוברת של הבנקים מכיוון המוסדיים ושוק האג"ח: "אנו סבורים כי הבנקים ימצאו הזדמנויות להגדלת האשראי העסקי, תוך שימוש גובר בעסקאות סינדיקציה או מימון של עסקאות מורכבות יותר".

על אף הסיכון בחשיפתם לסקטור הנדל"ן, ב-S&P מעריכים כי הבנקים הישראלים ימשיכו לשמור על יציבות ברווחים גם בשנת 2019, אולם עלייה בהפרשות להפסדי אשראי והתגברות התחרות יכבידו על תוצאותיהם.

בסקירה מתבצעת השוואה בין תוצאות הבנקים הישראלים למקביליהם באירופה, וממנה עולה כי הבנקים הישראלים רווחיים יותר, ואף צמצמו פערים בכל הקשור ליחס היעילות.

עלייה בחשיפת הבנקים בישראל למשכנתאות
 עלייה בחשיפת הבנקים בישראל למשכנתאות

"אנו צופים שהבנקים הישראלים ימשיכו להיות רווחיים יותר מרוב הבנקים במערב אירופה. בשנים האחרונות שמרו הבנקים בישראל על רווחיות בריאה, הנתמכת בצמיחה איתנה במשק ובשיפור ביעילות התפעולית, בעוד המגזר הבנקאי הגלובלי נאלץ לבצע תהליכי ארגון מחדש משמעותיים. כתוצאה מכך, בחמש השנים האחרונות האפילו ביצועיהם של הבנקים הישראלים על אלה של רוב הבנקים במערב אירופה", כתבו ב-S&P.

ואכן מהנתונים עולה כי בעוד מכפיל ההון של הבנקים הישראלים עומד על 1.01 בממוצע, בארה"ב הוא עומד על 0.99, בשווייץ על 0.77 ובאנגליה על 0.56. יחד עם זאת, מכפיל ההון של הבנקים בישראל עדיין נמוך יותר ממדינות כמו קנדה ושבדיה.

ב-S&P אמנם אופטימיים שהתוצאות הטובות של הבנקים יימשכו, אבל מציינים גם היכן בכל זאת טמונים הסיכונים והאיומים. "אנו צופים עלייה קלה בהפסדי האשראי. רמת ההפרשות להפסדי האשראי הגיעה בשנה האחרונה לשפל בזכות גביית חובות בעייתיים במגזר העסקי, אולם נתון זה צפוי לרדת. על כן, הרמה הנמוכה של הפרשות להפסדי אשראי שהציגו הבנקים בשנים האחרונות אינה בת-קיימא".

לא צופים שיפור נוסף ביעילות

בשנים האחרונות ביצעו הבנקים מהלכי התייעלות עמוקים, שהביאו לשיפור מהותי ביחס היעילות שלהם, שהפך להיות דומה לזה של הבנקים במערב אירופה. ב-S&P מעריכים כי הבנקים יתקשו להציג עוד שיפור מהותי ביחס זה, מכיוון שהם יצטרכו לבצע בשנים הקרובות השקעות משמעותיות בתחום הטכנולוגיה, בכדי להתמודד עם התגברות התחרות.

בסוכנות צופים כי "הבנקים הישראלים יתקשו להשיג שיפור נוסף ביעילות. מזה זמן רב הם פועלים בנחישות כדי להפחית עלויות, והצליחו להשיג ירידה מתונה בהוצאות התפעוליות ששיפרה את יחס היעילות לכ-62% בשנת 2018 לעומת 71% בשנת 2014. רמה משופרת זו דומה יותר לממוצע בקרב 50 הבנקים האירופים הגדולים".

על אף שהבנקים סגרו מעל ל-150 סניפים בשנים האחרונות, מה שעורר בישראל גם לא מעט ביקורת, ב-S&P לא מתרגשים מכך, ולא חושבים שמדובר בשינוי דרמטי. לפי הסקירה, "הבנקים ישראלים לא עשו מאמצים משמעותיים להתרחק מבנקאות סניפית. אנו רואים ירידה של כ-10% במספר הסניפים בחמש השנים האחרונות, בדומה לבנקים האירופים. אנו סבורים כי מגמה זו תימשך ב-12‑24 החודשים הבאים".

ב-S&P מעריכים כי הבלימה בשיפור יחס היעילות תירשם מכיוון ש"תהליך של התרחקות מבנקאות סניפים הוא איטי, ואנו צופים גידול בהוצאות כתוצאה מהצורך להשקיע במערכות מידע וביכולות דיגיטליות. עוד ישפיע על התוצאות תמחור מחדש על מנת להתמודד עם התחרות מצד נותני אשראי חוץ בנקאי וחברות כרטיסי אשראי בתחומי משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים".