מיט רומני בישראל, אך נתניהו קיים עמו שיחת טלפון בלבד

שני סנטורים בכירים - מיט רומני, רפובליקני מיוטה וכריס מרפי, דמוקרטי מקונטיקט מבקרים בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן, אך נתניהו לא נפגש עמם

מיט רומני / צילום: גיל יוחנן
מיט רומני / צילום: גיל יוחנן

בשנים שבהן מכהן ראש הממשלה בנימין נתניהו כשר החוץ במקביל להיותו ראש הממשלה, וגם עוד קודם לכן, הוא כמעט ולא פספס משלחות של חברי קונגרס שהגיעו לסיור לימודי בישראל. מחבר בית הנבחרים הזוטר ביותר, ועד לסנטורים הבכירים, נתניהו שם דגש על תדרוך אישי ופגישה פנים אל פנים עם המחוקקים שעשויים להצביע בוועדות ההקצאות בשני בתי הקונגרס, או בוועדות יחסי החוץ החשובות.

בימים אלה, שני סנטורים בכירים, מיט רומני וכריס מרפי מבקרים בישראל, אך לא זוכים לפגישות עם ראש הממשלה ואפילו לא עם דרג מדיני בכיר אחר.

זה מאוד תמוה וחריג, לראות את השניים - רומני, סנטור רפובליקני מיוטה וכריס מרפי, סנטור דמוקרטי מקונטיקט - החברים בוועדה החשובה ביותר מבחינת ישראל, ועדת יחסי החוץ של הסנאט, מבקרים בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן, ולא מקבלים פגישה עם נתניהו.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו ל"גלובס" כי בשל חול המועד ראש הממשלה נתניהו שוחח עם רומני ומרפי בטלפון.

אתמול צייץ רומני תמונה של מרפי ושלו בשדה התעופה בארה״ב עם המראתם: ״ארה״ב עומדת בפני אתגרים מורכבים ברחבי העולם ובמיוחד במזרח התיכון. סנטור מרפי ואני ניפגש עם גורמי ממשל רשמיים בישראל ובירדן ונעבוד על חיזוק קשרינו עם מדינות בנות ברית באזור״.

הערב (ד׳) העלה רומני תמונה שלו בטוויטר עם שגריר ארה״ב בישראל דיוויד פרידמן, ועם ראש המערך המדיני במשרד החוץ, אלון אושפיז. 

לא נתניהו, המשמש כשר החוץ של ישראל, לא ממלא מקום שר החוץ, ישראל כ״ץ ואף לא מנכ״ל משרד החוץ יובל רותם, נפגשו עם רומני.

יצוין שבמשך שנים הקשר בין נתניהו ורומני תואר כחברות של 36 שנים, ההולכת שנים אחורה לימיו של נתניהו בבוסטון והיכרות בין השנים במשרד הייעוץ בוסטון קאנסלטינג גרופ. בעבר, ובמיוחד בין השנים 2012-2014 בכל ביקור של רומני בישראל הוא היה מתקבל בכבוד יקרים. נתניהו התגייס למען הקמפיין של רומני לנשיאות בשנת 2012, כאשר חשב שלרומני יש סיכוי להביס את הנשיא אובמה וערך לכבודו אירוע מרשים כשחומות ירושלים ברקע. הפעלתנות הקדחתנית במהלך אותו קמפיין, נרשמה אצל אובמה כהתגייסות מוחלטת של נתניהו כדי להפילו.

יצוין שהיחסים בין רומני לבין הנשיא טראמפ הם מן הגרועים שיש. רומני נתפס כיום כממשיכו של הסנטור המנוח ג׳ון מקיין, כמי שתוקף את טרמאפ מתוך המפלגה. זמן מועט לפני השבעתו של רומני לתפקיד בינואר 2019, הוא פרסם מאמר תוקפני נגד הנשיא טראמפ בוושינגטון פוסט.

"כשהאומה כל כך מפולגת, מלאת שנאה וכועסת, אופי של מנהיגות נשיאותית הוא הכרחי", כתב רומני אז "ובתחום הזה, מגרעותיו של הנשיא המכהן היו הבולטות ביותר... הוא לא הוכיח שהוא ראוי להיות נשיא״.