המסחר המקוצר בת"א ננעל בעליות: טבע זינקה, איידיאיי נפלה ב-8.3%

מדד ת"א 90 עלה ב-0.7%, מדד הבנקים טיפס ב-1.1% • מהדרין הודיעה על מינויו של ישראל סנדלר כמנכ"ל •  מניית מלם תים הגיבה לפרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה בעליות

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות בדומה לסנטימנט החיובי בוול סטריט. ת"א 35 עלה 0.6%, ת"א 90 טיפס ב-0.9% ומדד הבנקים קפץ ב-1.1%. 

מניית איידיאיי נפלה ביותר מ-8%, בזק איבדה 2.9%, נייס ירדה ב-1.7%. מנגד, מליסרון עלתה בכ-3%, פריגו ב-2.75% ומניית טבע קפתה ב-4%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.01 מיליארד שקל.

16:40

יום המסחר המקוצר בתל אביב, שיהיה היום קצר מהרגיל והחל רק בשעות הצהריים, בשל עיצומי עובדים בבורסה, מתנהל במגמה חיובית, אחרי ירידות שערים שנרשמו אתמול. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ת"א 90 מטפס ב-0.7% ומדד הבנקים עולה ב-0.14%.

בשל עיצומי עובדים של הבורסה, המסחר נפתח באיחור ניכר, כששלב טרום הפתיחה החל רק ב-12:30 במקום ב-9:00 ושלב המסחר הרציף החל רק בשעה 13:15 במקום 9:45.

ברקע למסחר בארץ ובעולם, ממשיכה לעמוד חוסר הוודאות בנוגע להשלכות מלחמת המסחר בין ארה"ב ובין סין, שבאה לידי ביטוי בתנודתיות גבוהה יחסית בכיווני המסחר המשתנים. הערכות אנליסטים רבים בשוק היא כי התנודתיות צפויה להמשיך וללוות את המסחר בשוקי ההון בעולם בתקופה הקרובה, הגם שזו לא תוביל בהכרח למגמה שלילית, וזאת כשהמשקיעים ממשיכים לעקוב אחר נתוני המאקרו המתפרסמים בעולם, ובייחוד במשק האמריקאי, וממשיכים לעקוב אחר מהלכי הבנק הפדרלי בארה"ב, והתייחסותו למצב הכלכלי. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם הפרוטוקולים מהחלטת הריבית האחרונה שפרסם הפד.

ניתוח טכני שביצע בית ההשקעות אופנהיימר לשוק המניות האמריקאי, העלה כי קיים "דמיון לתבנית היסטורית מלפני שלוש שנים, של קיץ 2016". אז, לפי אופנהיימר, "הפגין השוק דשדוש במהלך חודשי הקיץ, ולאחר מכן חזר לכבוש שיאים חדשים, עם מהלך עליות רציף של למעלה משנה".

עוד בעניין השוק האמריקאי, באופנהיימר ממשיכים "להביע זהירות מסקטור האנרגיה, המציג ביצועי חסר הן באפיק המנייתי והן באפיק האג"ח", ומעריכים כי הענף "נמצא במגמה דובית ארוכת טווח, הבולטת במיוחד במגזר שירותי האנרגיה (Oil Services) עם צפי להמשך חולשה גם ברבעונים הקרובים".

עוד במסחר, מניית מלם תים  מגיבה לפרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה בקפיצה של כ-5%-6% ועוד בין חברות המיחשוב, מניות וואן טכנולוגיות  וחילן , שפרסמו את דוחות הרבעון שלהן אתמול, ממשיכות בסנטימנט החיובי.

בצד השלילי, מניית איידיאיי ביטוח  צונחת לאחר שדיווחה על החלטת דירקטוריון בעלת השליטה בה, צור שמיר, להפוך אותה לחברה פרטית, וזאת במטרה לעמוד בדרישות חוק הריכוזיות.

מהדרין  הודיעה על מינויו של ישראל סנדלר כמנכ"ל. סנדלר כיהן בעבר כמנהל עסקים ראשי של חברת כתר, וכ-COO של חברת אבן קיסר.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-800 מיליון שקל. 

15:40

הדולר קפץ ב-0.7% ושערו היציג נקבע על 3.598 שקלים, והאירו עלה ב-0.61% ושערו היציג נקבע על 4.011 שקלים.

15:10

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות שנחלשו לעומת הפתיחה. מדד ת"א 35 עולה 0.3% בלבד לאחר זינוק של 1% מוקדם יותר, מדד ת"א 90 מטפס ב-0.8% ומדד הבנקים עולה ב-0.35%.

בזק מאבדת 3%, נייס יורדת ב-2.9%, מניית איידיאיי ביטוח צונחת בכ-5%, חברה לישראל מאבדת 1.45% ומניית חילן מזנקת ב-4.3%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-420 מיליון שקל.

14:10

המסחר בתל אבי מתנהל בעליות שנחלשו לעומת הפתיחה המאוחרת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ת"א 90 מטפס ב-0.6% ומדד הבנקים עולה בשיעור דומה. 

מניית כן פייט ביופרמה  מתרסקת ביותר מ-50%. אתמול המניה זינקה בעד 40% בוול סטריט, ובתל אביב, ולאחר מכן התרסקה לאחר שניצלה את הראלי לגיוס מהיר של 6 מיליון דולר. 

הדולר והאירו עולים ב-0.8% ו-0.7% בהתאמה. לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "בעוד הדולר מתחזק בזירה הגלובלית, הרי בשבזירה המקומית, רושם הדולר היחלשות מתמשכת, דבר הפוגע קשות בתנאי הסחר של ישראל ורווחיות הייצוא. היחלשות הדולר אל מול השקל מאז תחילת השנה מסתכמת בכ-5%, בשעה שהדולר התחזק בעולם אל מול המטבעות המרכזיים, עומד בסתירה לציפייה, לפיה תנועת הדולר בזירה הגלובלית תבוא לידי ביטוי גם בזירה המקומית. גם האירו נחלש מתחילת השנה מול השקל, כשאת השנה פתח בשעה של 4.29 שקלים וכיום נסחר סביב 4 שקלים, ירידה של 7% מתחילת השנה. הגידול המתמשך במשקל הייצוא של ישראל לאירופה הופך את האירו למשמעותי מעבר בסל המטבעות".

"הציפייה כי ריבית הדולר מיצתה את פוטנציאל העליות והיא עשויה לשנות מגמה ואף לרדת בחודשים הקרובים", המשיך פריימן. "מנגד, ריבית השקל והעלייה בתוואי האינפלציה, עשויים לגרור לעלייה בריבית השקל, דבר אשר יביא לשינוי מגמה ולצמצום בפער הריביות בין הדולר לשקל. תופעות עלה תרמו לביקוש לשקלים. הודעת הוועדה המוניטרית מאמש, לפיה ריבית השקל תישאר ברמת 0.25%, על אף העלייה שנרשמה בתוואי האינפלציה, לצד הערכות OECD כי הצמיחה בישראל צפויה לרדת ב-2019 בגלל הגירעון.

"הארגון לשיתוף פעולה כלכלי צופה כי התרחבות הגירעון התקציבי ייפגע בצמיחה. הערכות אלה תרמו לבלימת התנועה לעבר החזקה בשקלים ועודדו את פיחות השקל היום מרמת 3.57 לעבר רמת 3.6 ולמעלה מכך. אי הוודאות בשוקי ההון הגלובליים ותנועת משקיעים אל מחוץ להחזקה בניירות ערך, תורמת אף היא לביקוש למט"ח אשר משקיעים זרים ממשים החזקה בהשקעות נקובות שקל. הדולר ממשיך להיסחר בתחום 3.57 עד 3.63, כאשר בראייה לטווח ארוך, להערכתנו, השקל צפוי לשוב ולהתחזק. הייסוף המתמשך בשער הנומינלי האפקטיבי, מאיים על תנאי הסחר והייצוא הישראלי, המשק מתמודד עם ייבוא מתחרה שייפגע במיוחד בתעשיות המסורתיות ובענף השירותים והתיירות, כאשר, בין היתר, עלות חופשות באירופה תוזל באופן משמעותי אל מול עלות חופשה מקבילה בישראל", סיכם פריימן.

13:17

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בעליות, וזאת ברקע לסנטימנט החיובי שנרשם כעת בחוזים העתידייים בניו יורק. מדד ת"א 35 עולה ב-1% בפתיחה, ת"א 90 מטפס 0.36% ומדד הבנקים קופץ ב-1%.

כלכלני ה-OECD חתכו את תחזית הצמיחה למשק הישראלי. במסגרת עדכון תחזית הצמיחה הגלובאלית שפרסם היום הארגון, הורדה תחזית הצמיחה של ישראל ל-2019 ל-3.1% ול-3.2% ב-2020. בנובמבר 2018 העריך הארגון כי הצמיחה ב-2019 תעמוד על 3.5% וב-2020 תהיה 3.3%.

בתוך כך, השקל נחלש היום מול סל המטבעות, בעוד הדולר קופץ ב-0.7% לרמה של 3.598 שקלים, והאירו עולה ב-0.65% לרמה של 4.01 שקלים.

פיננסולה פרסמה את דוחותיה לרבעון והמניה מזנקת בכ-7%. פנינסולה פרסמה דוחות טובים לרבעון הראשון עם צמיחה רבעונית של 3.5% בתיק האשראי, המשקפת צמיחה שנתית של כ-14% ותשואה להון של 18.7% בדומה לרבעון הקודם. הרווח הנקי ירדה ב-3.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-7 מיליון שקל, אך מדובר בעלייה של 47% לעומת הרבעון הקודם.

קבוצת מלם תים  פרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון לפיהם הרווח התפעולי גדל בכ-31% לכ-32.1 מיליון שקל, הרווח הנקי גדל בכ-28% לכ-21.3 מיליון שקל. הכנסות הקבוצה גדלו בכ-13% והסתכמו בכ-561 מיליון שקל. דירקטוריון מלם תים אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של 15.3 מיליון שקל (7 שקל למניה) בנוסף לחלוקת דיבידנד שהוכרזה ביום 19 במרץ 2019, בסך של כ-15.3 מיליון שקל (7 שקל למניה), אשר שולם באפריל 2019.

12:00

בהודעה שיצאה זה עתה מטעם הבורסה, נכתב כי בשל העיצומים שגרמו לאי פתיחת המסחר כסדרו הבוקר, שלב טרום המסחר ייפתח בעוד כשעה ורבע, בשעה 13:15. המסחר יינעל בשעה 17:25, כרגיל.

העיכוב בפתיחת המסחר ארע מאחר וכל ההליכים שנעשים בימים כתקנם ומתחילים בסביבות 05:00 לפנות בוקר, לא נעשו היום. למעשה, חדר המפעילים אויש הפעם רק בשעה 07:30 ולא קודם, דבר שיוצר את האיחור, תוך סיבוך מהלכים נדרשים כגון תהליכי סליקה מול גורמים חיצוניים לבורסה.

לטענת ההנהלה המסחר לא נפתח "בשל עיצומים שנוקטים המפעילים", וזאת לאחר שההנהלה השעתה שני חברי ועד שנמנים על ששת המפעילים בבורסה. למול זאת, מטעם ועד עובדי הבורסה נמסר כי "מדובר בהודעה שקרית. העיכוב אינו נובע מעיצומים שנוקטים העובדים אלא אך ורק מהחלטתו של המנכ"ל להפחית את מספר המפעילים במשמרות ערב ולילה - משני מפעילים לאחד בלבד".

11:10

שעה ומחצה לאחר שהיה אמור להיפתח, המסחר בבורסה בתל אביב עדיין לא החל, ואין עדכון בנוגע לשעת הפתיחה הצפויה. זאת לאור סכסוך העבודה בין הבורסה לוועד העובדים, שהחריף בימים האחרונים.

10:40

תגובת ועד עובדי הבורסה להודעת ההנהלה בעניין העיכוב בפתיחת המסחר: "מדובר בהודעה שקרית. העיכוב אינו נובע מעיצומים שנוקטים העובדים אלא אך ורק מהחלטתו של המנכ"ל להפחית את מספר המפעילים במשמרות ערב ולילה - משני מפעילים לאחד בלבד. ועד העובדים התריע בפני הרשות לניירות ערך שצעד זה יוביל לפגיעה בשירות ובמסחר, שכן אם המפעיל נעדר מהעבודה אין לו גיבוי. במקום להקשיב לחברי הועד ולנציגי ההסתדרות, בחר המנכ"ל להשעות אותם מעבודתם רק משום שהתריעו על החלטותיו. וכך קרה שאתמול, בעקבות השעייתו של חבר הוועד שמכהן כמפעיל, לא הגיע המפעיל למשמרת הלילה אליה שובץ. העיכוב שחל בפתיחת המסחר הבוקר נובע אך ורק מהעובדה שלא היה גיבוי של מפעיל נוסף למשמרת הלילה. צר לנו שהמנכ"ל מקבל החלטות שגויות ומנסה להפיל את מחדליו על ועד העובדים".

09:20

הבורסה הודיעה הבוקר כי המסחר לא ייפתח בשעה 09:45, לוח הזמנים הרגיל, זאת בשל עיצומים שנוקטים המפעילים. נכון לשעה זו לא ידוע מתי ייפתח המסחר, ובהודעת הבורסה נכתב כי הודעה מפורטת על לוח הזמנים המעודכן תישלח בהמשך. 

בהודעה שנשלחה מטעם הבורסה נכתב כי "בשל עיצומים שנוקטים מפעילי המחשב בבורסה, המסחר בבורסה לא ייפתח הבוקר על פי לוח הזמנים הרגיל. כחלק מהעיצומים בהם נוקטים המפעילים, לא אוייש חדר המפעילים מספר פעמים במהלך השבועות האחרונים. יצויין כי 2 מחברי ועד העובדים הינם מפעילי מחשב.

"היום לפנות בוקר, לא אויש חדר המפעילים, ולכן לא ניתן היה להעלות את מערכות המסחר והסליקה, וכל עיבודי הלילה לא הסתיימו בזמן לפני התחלת המסחר. המסחר ייפתח רק לאחר העלאת מערכות המסחר והסליקה. הודעה על לוח הזמנים המעודכן למסחר, תפורסם בהמשך".

אתמול השעה מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, את שלושת חברי ועד העובדים ששלחו מכתב לרשות ניירות ערך בתפוצה רחבה של חברי הבורסה, תוך שימוש במאגר המידע של הבורסה. ככל הידוע שניים מהמושעים הושעו לתקופה קצובה קצרה, ואילו השלישי ללא מועד סיום לפי שעה.

בתגובה לכך, ועד עובדי הבורסה וההסתדרות כינסו אתמול אסיפת עובדים, "לאחר ששלושת חברי הוועד הושעו על ידי המנכ"ל, רק משום שדיווחו לרשות ני"ע על פגיעה בשירות שנגרמת ללקוחות כתוצאה מהחלטותיו החד-צדדיות", לטענתם. לאחר ההתכנסות, הוועד הנחה את העובדים שלא לחזור לעבודה במשרדים, פרט לתורנים, "כדי שהמסחר והלקוחות לא ייפגעו". אך אנשי הוועד הודיעו כי הם "שומרים לעצמם את הזכות לנקוט באמצעים נוספים שעומדים לרשותם על פי החוק, אם המנכ"ל יחריף את צעדיו".

בין העובדים והנהלת הבורסה קיימים שני סכסוכי עבודה, אחד מהם אושר על ידי ההסתדרות רק בימים האחרונים. זה נוגע לבונוס בגין שנת 2017, שטרם סוכם בין הצדדים. לצד סכסוך זה ישנו סכסוך עבודה ותיק ומשמעותי יותר, שבא על רקע הנפקת הבורסה ונוגע לרצון העובדים לקבל מטריית הגנה תעסוקתית ותנאים מיטיבים בהליך זה. זאת, בנוסף על כך שקיבלו בעבר 6% ממניות הבורסה בתמורה להסכמתם להפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח ולמכירת מניותיה לקרנות השקעה.

06:30

המסחר בבורסה בתל אביב ייפתח היום לאחר נעילה שלילית אתמול, בצל הירידות שנרשמו בוול סטריט על רקע החשש מהחרפת מלחמת הסחר. מדד ת"א 35 איבד 0.7%, ת"א 90 ירד 0.55%, ומדד הבנקים ירד ב-0.6%. 

המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת., זאת על רקע המשקיעים שממשיכים להפגין חשש מהסלמת המתחים והחרפת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.

בניו יורק אמש מדד הנאסד"ק איבד 1.5%, הדאו ג'ונס ירד 0.3%, ומדד S&P 500 איבד 0.7%. 

בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי על 0.25%.

העסקה למכירת מניות נשר (מקבוצת כלל תעשיות) בחברת תעבורה נסגרה אמש עם לאומי פרטנרס והפניקס, שירכשו כל אחת 20% מהחברה לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל. הרוכשים קיבלו שבוע ימים לסגירת העסקה. משפחת לבנת, המחזיקה 50% בתעבורה, תרכוש מנשר עוד 10% מהמניות בפרמיה של כ-100 מיליון שקל על המחיר ששילמו המוסדיים, כך שהעסקה תשקף שווי של 1.4 מיליארד שקל לתעבורה.

קסטרו מנהלת מגעים עם ענקית המסחר המקוון אמזון בנוגע להקמת פעילות בישראל. נציגים של קמעונאית האופנה הציבורית, שהציגה בסיכום 2018 תוצאות שמבטאות את הקשיים והמורכבות שחווה ענף האופנה, נפגשו עם גורמים באמזון על-מנת לבחון פעילות מכירה מקומית באמצעות האתר שלה.

קרן ההשקעות האמריקאית סרצ'לייט מתקרבת לרכישת השליטה בחברת בזק, לאחר שזכתה לאמונם של מחזיקי האג"ח של חברת ביקום ושל החברה-האם שלה, אינטרנט זהב. בהצבעות מחזיקי האג"ח של שתי החברות, זכתה ביום ראשון הצעתה של סרצ'לייט לרוב של 80% עד 100%, שמאפשר את פתיחת המשא-ומתן בין הצדדים על השגת הסדר מחייב.