המועצה לצרכנות ללקוחות באליגם: "זכאים לפנות לכונסי הנכסים"

מפעילת אתר המכירות המקוונות באליגם הגישה אתמול בקשה למינוי כונס נכסים בשל חובות בסך 22 מיליון שקל • במועצה לצרכנות מזהירים כי ספק אם חברות האשראי יוכלו להתערב ולבטל את העסקאות שנעשו עם האתר

המועצה לצרכנות יוצאת היום (ב') במסר לצרכנים שנפגעו מקריסת אתר המכירות המקוונות באליגם וקוראת להם לפנות לכונסי הנכסים של החברה.

אתמול (א') הוגשה בקשה למינוי כונס נכסים לחברת סיטי לייף סטייל, מפעילת אתר באליגם, עקב קשיים תזרימיים וחובות נטענים בסך כ-22 מיליון שקל. בית המשפט אישר את הבקשה ומינה את עו"ד אהוד גינדס ואת רו"ח שלומי פליבה ככונסי נכסים לחברה.

עו"ד ניסים מזרחי, ראש צוות אכיפה אזרחית וממלא-מקום היועץ המשפטי במועצה לצרכנות, מסר היום: "צרכנים שנפגעו ממצבה של באליגם זכאים לפנות לכונסי הנכסים ולהגיש תביעת חוב כנושים של החברה".

עו"ד מזרחי מסביר כי "מאחר שמדובר בעסקאות שרובן מבוצעות בתשלום אחד לחברה (עסקאות קטנות במסגרת רכישת קופונים), הרי שספק רב אם יהיה ניתן לפנות לחברת האשראי ולבקש את התערבותה בביטול אותן עסקאות והשבת התמורה בהתאם".

המועצה לצרכנות ממליצה לצרכנים שנשארו עם קופונים שלא יוכלו לממש, לבדוק תחילה עם ספק המוצר או השירות האם ניתן לממש אצלו את השובר שנרכש באתר באליגם (בדרך זו ניתן יהיה ללמוד גם האם באליגם העבירה את התמורה לבית העסק, או שהתמורה נותרה בקופת החברה ומהווה חלק מקופת הכינוס).

עו"ד מזרחי מוסיף כי אם הספק לא קיבל את כספו כך שאי-אפשר להשתמש בקופון, במועצה לצרכנות מציעים כאמור לפנות לכונסי הנכסים שמונו ולהגיש תביעת חוב כנושי החברה אצלם. יצוין כי במצב כזה הצרכנים לרוב ממוקמים בתחתית רשימת הנושים, שכוללת לפניהם את עובדי החברה ואת הבנקים. במילים אחרות, הסיכוי של הצרכנים לראות את כספם בחזרה הוא קלוש. במקרה שספק המוצר או השירות מאשר את מימוש השובר אצלו, מומלץ להקדים ולעשות זאת.

במקרה שבו העסקה מול באליגם שולמה בתשלומים, במועצה לצרכנות ממליצים לפנות באופן מיידי לחברת האשראי ולדרוש את הפסקת החיובים העתידיים, בנימוק כי נפתחו הליכי חדלות פירעון נגד החברה, וכי כבר מונו לה כונסי נכסים - מכאן הטענה לכשל תמורה למוצר או לשירות שרכשו ולא יקבלו.

"החברה במצב של חדלות פירעון מובהקת"

בבקשה, שהוגשה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב על-ידי קרן קוגיטו קפיטל אס.אמ.אי, ביקשה האחרונה להורות על אכיפת שיעבודים שנתנה באליגם לקרן, אשר מבטיחים לטענת הקרן חוב נטען של החברה אליה בסך 10 מיליון שקל; וכן למנות כאמור כונס נכסים למימוש נכסי החברה.

לפי הבקשה, החוב של באליגם לקרן הועמד לפירעון מיידי, וזאת "בהיותה של החברה (באליגם - מ' ש') במצב של חדלות פירעון מובהקת, ונוכח הדחיפות בנקיטות פעולות מיידיות למימוש הנכסים המשועבדים (המהווים את כלל נכסיה ופעילותה של החברה)".

בעלי מניותיה של באליגם כוללים את ליאור הנדלר, טל לב, קיידן קפיטל בע"מ, או. אל. גרופ בע"מ, גדעון מיצ'וניק וזיו יאנוס; ולפי הבקשה הם ערבים לחלק מחובותיה כלפי הקרן.

המבקשת היא קרן להשקעה בעסקים בינוניים. הבקשה עצמה מגיעה בהמשך לחתימה על הסכם מימון בין הצדדים שנחתם בחודש פברואר 2018, ולפיו העמידה הקרן לבאליגם הלוואה בסכום קרן של 10 מיליון שקל. לפי הבקשה, מטרת ההלוואה הייתה "מחזור אשראי ומימון פעילות שוטפת" של החברה.

עוד נטען בבקשה כי חובות החברה מסתכמים כאמור בסכום כולל של כ-22 מיליון שקל, מהם 10 מיליון שקל לקרן, שנטען בעניינה כי היא נושה מובטחת. עוד נטען כי עובדי החברה קיבלו את מלוא המשכורת מאי, וכי החובות בדין קדימה אינם מהותיים. לעומת זאת, נטען כי נכסי החברה מסתכמים בסדר גודל של כ-4.5 מיליון שקל. ניסיונות שנעשו מצד החברה לקיים מגעים או דיונים להשקעה בפעילות החברה מצד צדדים שלישיים לא נשאו פרי.

עו"ד אמיר ברטוב, שותף בכיר במשרד ישראל שמעונוב, מסר מטעם באליגם: "התחרות העזה בתחום המסחר האלקטרוני וכניסתם של שחקנים גדולים בינלאומיים לישראל כמו אמזון ושחקנים גדולים מקומיים כגון עזריאלי ושופרסל ואחרים, פגעו באופן קשה באתר באליגם. בחודשים האחרונים עשתה החברה כל מאמץ אפשרי לבצע עסקה למיזוג פעילותה עם גורם רלוונטי אחר, ולמרבה הצער הדבר לא הסתייע. החברה ומנהליה ימשיכו לעשות ככל יכולתם לסייע ללקוחות האתר ולספקים בכל דרך אפשרית".