התנצלות ברק לערבים פותחת את הדרך לחיבור עם מרצ

הבוקר פרסם ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ טור דעה ובו דרש מאהוד ברק להתנצל על אחריותו לאירועי אוקטובר 2000 • ברק נענה ובראיון לרשת ב' אמר: "אני מביע עוד פעם צער והתנצלות בפני המשפחות" • "אני מאמין שאני יכול להיות חלק מהפתרון" • פריג' בתגובה: "ההתנצלות ראויה"

אהוד ברק באירוע של ישראל דמוקרטית / צילום: אמיר מאירי
אהוד ברק באירוע של ישראל דמוקרטית / צילום: אמיר מאירי

הבוקר (ג') פרסם חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ טור דעה בעיתון "הארץ", ובו דרישה מאהוד ברק להתנצל על אחריותו לאירועי אוקטובר 2000 שבהם נהרגו עשרות אזרחים ערבים. הדרישה הזו, שעלתה גם בשיחות מוקדמות בין אנשי מרצ לברק, היא תנאי סף למו"מ על חבירה אפשרית, אך עדיין לא מכשירה את ברק בעיני רבים מאנשי מרצ. ברק, שקיבל כאמור את הדרישה קודם לכן, נענה, ובראיון ליומן הצהריים ברשת ב' עם אסתי פרז אמר ברק בין השאר:

"עיסאווי פריג' כתב דברים חשובים שנאמרו ממקום כואב ומפוכח של אדם שמכיר באופן אישי את הכאב הזה. אלה דברים חשובים וכואבים. אני נושא באחריות של כל מה שהתרחש, לרע או לטוב, תחת תקופת כהונתי כראש ממשלה - בתוך זה, גם לאירועים שבהם נהרגו באוקטובר 2000 אזרחים ישראלים ערבים ופלסטינים מעזה.

"אני חוזר גם היום ואומר בכאב אמיתי - אין מקום בשום מצב למפגינים שנהרגים מאש כוחות הביטחון והמשטרה של מדינת ישראל, של המדינה שלהם. במובן הזה אני נטלתי אחריות והתנצלתי גם בעבר. כך פעלתי גם בוועדה של השופט אור - בניגוד לעצת עורכי דיני שאמרו לי "מה אתה עושה" ואמרתי להם: אני אומר את האמת.

"אני אחראי לכל מה שקרה, כולל הדברים האלה. אני מביע עוד פעם צער והתנצלות בפני המשפחות שהכאב שלהם הוא בטח לאין סוף, ולפצועים בחברה הערבית והחברה הישראלית. היו שם נסיבות קשות ביותר, והאחריות בהחלט נדרשת. אסור היה שדברים כאלה יקרו ואני לא מסיר מעצמי את האחריות. אני מאמין שאני יכול להיות חלק מהפתרון, ואני באמת מחויב לפעול לתיקון עמוק".

במרצ עדיין מעדיפים לא להתחבר עם ישראל דמוקרטית ובעיקר רוצים כי ברק יפרוש, שכן המשך ריצה שלו לבד, גוזלת מהם קולות חשובים ומביאה את מרצ אל סף אחוז החסימה. במקרה של חבירה, החשש הוא כי המצביעים הערבים של מרצ, שמהווים יותר ממנדט, יעזבו, וכן שתדמיתה האידאולוגית של המפלגה תיסדק.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ): "הדברים של אהוד ברק היום על אחריותו לאירועי אוקטובר 2000, הם התחלה חשובה. ברק פתח את הדלת לדיאלוג עם החברה הערבית והאחריות שלנו היא לסייע לו לפתוח את הדלת ולא לטרוק אותה בפניו. חשבתי שנכון למרצ לייצר רשימה משותפת עם מפלגת העבודה, אך עמיר פרץ בחר מימין וכעת עלינו למצות כל סיכוי ליצירת גוש שמאל מרכז חזק".

ח"כ עופר כסיף, חד"ש, מגיב לדבריו של אהוד ברק: "טוב עשה אהוד ברק שהתנצל ולקח אחריות על הרג האזרחים באירועי 2000. הדבר בולט על רקע ניסיונה השיטתי של מדינת ישראל לטייח את פשעי הנכבה, והודעותיהם השקריות של דובר צה"ל והמשטרה לגבי פגיעה בפלסטינים מדי יום ביומו.

התנצלות זה חשוב, אבל מילים אינן מרפאות בפני עצמן, וכעת נדרשים מעשים. זו העת להכיר בעוולות, ולדחוף למדיניות של שוויון אזרחי ולאומי מלא, ולשתי מדינות, זו לצד זו בשלום ובביטחון - ישראל ופלסטין".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, חד"ש: "חבל שלקח לאהוד ברק כמעט 20 שנה, ומערכת בחירות בה הוא מצא את עצמו בצרות, כדי להוציא את ההתנצלות הזו. מה לא מוכנים לעשות כדי לקבל את קולות הערבים בבחירות האלה. צריך להגיד - טוב שברק התנצל. אך שום התנצלות לא תחזיר את ההרוגים ולא תפתח את התיקים. אף אחד לא הועמד לדין על אירועי אוקטובר 2000, ואף אחד לא לקח אחריות על הקרע שהם ייצרו". 

מהליכוד נמסר בתגובה: "ההתנצלות הפתטית של ברק, שלא משכנעת איש, נועדה רק למטרה אחת: לאפשר את חיבורו למרצ. אנחנו עדיין מחכים להתנצלות של אהוד ברק על כך שהיה ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל, שברח מלבנון, הפקיר למוות את לוחם צה"ל, לא עשה דבר מול הלינץ' ברמאללה, הוביל לאינתיפאדה ועוד קיבל 2.3 מיליון דולר מקרן וקסנר שניהל חברו הפדופיל המורשע ג'פרי אפשטיין".