התקדמות במו"מ לאיחוד הימין: שקד בראש, פרץ במקום השני

עדיין אין הסכמות לגבי איך תיראה העשירייה הראשונה של איחוד מפלגות הימין • הימין החדש רוצה חמישה מקומות לנציגו בעשירייה, אך פרץ וסמוטריץ' לא מוכנים ליותר משלושה

איילת שקד / צילום: רפי קוץ
איילת שקד / צילום: רפי קוץ

התקדמות במשא-ומתן לאיחוד הימין. איילת שקד והרב רפי פרץ הסכימו כי שקד תוביל את הרשימה לכנסת, ופרץ יהיה שני, והשניים ינהלו במשותף את מערכת הבחירות ובשאיפה גם את המשא-ומתן הקואליציוני שאחריה. בכך הוסר מכשול חשוב מאיחוד רשימות הימין - ההתנגדות של פרץ לפנות את מקומו. הדבר הושג לאחר שבפני ראשי הבית היהודי הוצגו תוצאות של סקרים פנימיים הן בקרב הציבור הכללי והן בקרב חובשי הכיפות הסרוגות, ולפיהם רשימה בראשות שקד תשיג חמישה מנדטים יותר מבראשות פרץ, ושרוב הציבור הדתי לאומי לא רואה בעיה בעמידתה של שקד בראש הרשימה אם היא מביאה יותר מנדטים. הסקרים הללו היטו גם את דעתם של כמה מהרבנים שקודם לכן התנגדו לשקד בראש, ופרץ, הסכים לבסוף, תוך שמירה על מעמד משותף בקבלת ההחלטות.

אלא שעם ההסכמה הזו לא תמו התלאות של איחוד המפלגות בימין. ברור שאת הרשימה תוביל רביעייה, כשלצד שקד ופרץ יהיו נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ'. עדיין לא ברור מי יהיה שלישי או רביעי, בנט מוכן לוותר כנראה אבל בתמורה להבטחה כי יקבל עדיפות בקבלת תיק בממשלה. סמוטריץ' רחוק מלוותר לאחר שנכנס והתרווח במשרד התחבורה, ואינו רואה כל עדיפות של בנט עליו. וזה עוד כלום לעומת המאבק על המשך הרשימה. הימין החדש רוצה חמישה מקומות בעשירייה, אך אולי יסתפק בארבעה. פרץ וסמוטריץ' לא מוכנים ליותר משלושה, כלומר עוד מקום אחד בלבד לנציג מהימין החדש עד המקום העשירי. יש גם קרבות לגבי המקום החמישי. ח"כ מוטי יוגב, שהתנגד לחיבור עם הימין החדש ולעמידת שקד בראש הרשימה, רואה את עצמו המועמד הטבעי למקום הזה בשל בכירותו והוותק הפוליטי שלו. בינו לבין המיקום הזה עומדות שלוש נשים. שקד רוצה אישה במקום החמישי כאמירה לציבור הנשים הבוחרות, ויש לה תמיכה רבה גם בבית היהודי. אם תתקבל עמדתה זו יש שלוש מועמדות לתפקיד. ח"כ עידית סילמן מהבית היהודי, ח"כ לשעבר שולי מועלם מהימין החדש, שעזבה את הבית היהודי עם בנט ושקד, וחברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק מהאיחוד הלאומי. 

לא ברור גם מעמדו של ח"כ אלי בן דהן, שבמסגרת ההסכם בין נתניהו לפרץ וסמוטריץ' רץ בבחירות הקודמות ברשימת הליכוד וכעת הוא חוזר לבית היהודי. בן דהן, בא עם נדוניה יפה של בין מליון ל-2 מיליון שקל, תקציב בחירות ותקציב ח"כ של "מפלגתו" אח"י, ששימשה כסות לחבירתו לרשימת הליכוד. בן דהן שנבחר למקום השלישי ברשימת הבית היהודי לפני הבחירות הקודמות דורש מקום טוב באמצע, אך כאמור הוא נחשב כעת כמפלגה נפרדת.

במקביל, ישנם עדיין מתנגדים רבים להסכם איחוד כזה, בעיקר בקרב אנשי מנגנון בבית היהודי, אך גם מסיבות אידאולוגיות באיחוד הלאומי החרד"לי יותר, שלא אוהב את האידאולוגיה הפייסנית של בנט והימין החדש. בשורה התחתונה, פוליטיקה היא אמנות האפשר, וכשהאינטרסים גוברים הפתרונות מומצאים ויש עוד שבוע וקצת עד לתום מועד הגשת הרשימות.