גז טבעי | דעה

העובדות אינן פוליטיות

אין תעשייה שבזמן כה קצר הביאה לחיסכון משקי כה עצום כמו הגז הטבעי

כמו בהרבה מאמרים של מתנגדי משק הגז הישראלי גם במאמרו של תומר אביטל בעמודים אלה בתאריך ה-29.7, נטענו דברים שעל פניהם, למי שאינו בקיא בנתונים על שוק הגז, עשויים להיראות כנכונים. אך מי שבקיא בפרטים יודע שהמציאות הפוכה לחלוטין.

כך למשל, במאמר נטען ש"לפי מבקר המדינה, שילמנו על זה כולנו כבר 8.3 מיליארד". הקורא הסביר יכול להבין בטעות כי הגז הטבעי מכביד על יוקר המחיה ומביא לעלויות גדולות יותר בחשבון החשמל. אך למעשה, ההפך הוא הנכון. מאז שהחל מאגר תמר להפיק בסוף הרבעון הראשון של 2013 - המשק חסך 46 מיליארד שקל בעלויות אנרגיה. אלו נתונים רשמיים של משרד האנרגיה. בשנת 2018 לבדה חסך הגז הטבעי למשק הישראלי עלויות אנרגיה בהיקף של 9.3 מיליארד שקל, זהו קצב חיסכון של מעל למיליון שקל בשעה.

מבקר המדינה מעולם לא טען שעד היום הציבור שילם עודף של כ-8.3 מיליארד שקל. מה כן טען המבקר? שבגלל שינוי נוסחת המחיר בחוזה חברת החשמל (כולל שנוי ההצמדה שהרגולטור כפה על חברות הגז וחברת החשמל בזמנו), עשויה להיווצר עלות נוספת של 2.3 מיליארד דולר לאורך חיי החוזה - עד שנת 2028. זאת, כמובן, אם לא יהיו שינויים בפתיחת החוזה המתוכננת על פי ההסכם בשנת 2021, אז עשויים המחירים לרדת בשיעור של עד 25% ולשנות את התמונה לגמרי.

כאשר מתבוננים היטב בנתונים מגלים שמצג "שוד הגז" שאביטל כמו שאר המתנגדים לפיתוח משק הגז בישראל מנסה ליצור, הוא לא יותר מ"שוד דעת". על פי הנתונים בפועל, מאז שמאגר תמר החל לפעול נחסכו למשק 46 מיליארד שקל. על פי תזת "העלות העודפת בגין ההצמדה" של מבקר המדינה, באותה תקופה המשק היה יכול לחסוך 3.2 מיליארד שקל נוספים. כלומר - במקום חיסכון של 46 מיליארד שקל, המשק היה חוסך 49 מיליארד שקל. אינני מזלזל לרגע ב-3 מיליארד שקל שהיו יכולים להיחסך, אך אם כבר מציגים נתונים, אזי ראוי להסתכל על התמונה הגדולה ולהציג אותה בצורה מלאה ונכונה, ולא להציג רק חלקיקי מידע מטעים.

מה בדבר מחירי הגז אתם שואלים? זה נכון שמחירי הגז בשווקי הספוט בעולם ירדו לאחרונה: מרמות של 10 דולר ליחידת חום באירופה לקראת סוף שנת ,2018 לאזור ה-4 דולר ליחידה בתקופה האחרונה. אבל זה בדיוק העניין: שנתיים היו מחירי הגז העולמיים בשמיים, רק עלו ועלו, כשכאן הם נותרו ללא שינוי. לא שמענו על כך מילה ממתנגדי הגז משום שזה לא מתיישב עם התזה המופרכת שמחירי הגז בעולם זולים ושכאן יקר. זאת חוכמה מאוד קטנה "לחגוג" ברגע שהמחירים בעולם יורדים ולהתעלם כשהם עולים.

כדי לקבל פרספקטיבה על יוקר יחסי, חייבים לבחון אותם לאורך זמן. אז מהו ממוצע מחירי הגז מאז תחילת הפקת הגז במאגר תמר בשנת 2013? ארה"ב 3.2; ישראל 5.3; הולנד 7; איטליה 7.1; אנגליה 7.1; צרפת 7.2. אלה המספרים הרלוונטיים, שמראים שאין חדש תחת השמש. המחיר בישראל גבוה מהמחיר בארה"ב, ונמוך מהמחיר באירופה - זה המצב ב-80% מהזמן.

לצערי, לא אחת הבורות המקצועית חוגגת בקרב אנשים שכותבים על התחום. לא פחות מכך מפריעה הפוליטיזציה - מאמרים כנגד התעשייה הפכו לכלי ניגוח פוליטי. אינני מכיר תעשייה שבזמן כה קצר הביאה לחיסכון משקי כה עצום - ללא הגז הטבעי חשבונות החשמל של כולנו היו גבוהים בעשרות אחוזים. תעשיית הגז המקומית הביאה גם להורדה דרמטית בפליטת מזהמים ולהכנסות מדינה של 10 מיליארדים עד כה, ואלה מספרים שיקפצו דרמטית החל מתחילת העשור הבא. עשו לכולנו טובה - תוציאו את תעשיית הגז הטבעי מהפוליטיקה.

הכותב הוא מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל