המיזוג בשוק החמוצים מתקדם: קבוצת יבנה מבקשת מהרשות לתחרות לרכוש את המתחרה בני דרום

המגעים לעסקה נחשפו לראשונה ב"גלובס" • היקף המכירות השנתי של שימורי יבנה מסתכם בכ-92 מיליון שקל במונחי מכירות קמעונאיות • אם העסקה תושלם, היא צפויה להוסיף לחברה מכירות בהיקף שנתי של כ-28 מיליון שקל

מדף חמוצים ישראלים / צילום: שני מוזס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדף חמוצים ישראלים / צילום: שני מוזס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העסקה למיזוג בשוק החמוצים, שהמגעים לגביה נחשפו לראשונה ב"גלובס", יוצאת לדרך: קבוצת יבנה, יצרנית החמוצים השנייה בגודלה בישראל, פנתה לרשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים), כדי שזו תאשר לה לרכוש את יצרנית החמוצים המתחרה בני דרום. היקף העסקה אינו ידוע.

במסגרת העסקה מבקשת קבוצת יבנה לרכוש את הפעילות ואת המותג מבני דרום - השחקנית השלישית בגודלה בשוק החמוצים מבחינת מכירות כמותיות והרביעית בגודלה במונחי מחזור מכירות לשוק הקמעונאי.

לבני דרום נתח של 7.5% משוק החמוצים

כיום מובילת שוק החמוצים היא בית השיטה, שבבעלות קבוצת אסם-נסטלה, האוחזת בכ-35% מהמכירות הכספיות, שהסתכמו ב-134 מיליון שקל בשנה, זאת לפי נתוני סטורנקסט. אגב, גם אסם-נסטלה מעוניינת למכור את פעילות החמוצים שלה.

כך או כך, קבוצת יבנה, הרוכשת, היא השחקנית השנייה בגודלה בשוק במונחי מחזור מכירות, שהסתכמו ב-92 מיליון שקל ב-2018, המהווים 24% מהמכירות בקטגוריה. בנוסף, היא גם מייצרת מותג פרטי.

בני דרום, החברה הנרכשת, אוחזת בנתח שוק כספי של 7.5%, מה שהופך אותה לשחקנית הרביעית בגודלה במונחי מכירות כספיות, אך השלישית בגודלה בהיקפים כמותיים עם נתח שוק של כ-10% מהמכירות הכמותיות. מכירותיה הכספיות בשוק הקמעונאי ב-2018 הסתכמו בכ-28 מיליון שקל.

ומדוע זה חשוב? כיוון שמדובר בשתיים מתוך ארבע השחקניות הגדולות בקטגוריית החמוצים, דבר שעשוי להיות לו השלכות מבחינת הרשות לתחרות. המותג הפרטי מהווה כ-8% מהמכירות הכספיות בקטגוריה, ובנוסף פועלות בקטגוריה גם שחקניות קטנות יותר דוגמת שימורי מוטולה, וילי פוד, פרי ניר, ויסוצקי ואחרות.

קבוצת יבנה מוצרי מזון היא מפעל קיבוצי שהוקם לפני למעלה מ-60 שנה בקיבוץ יבנה, הקיבוץ הדתי הוותיק השוכן במרכז הארץ. החמוצים של קבוצת יבנה נמכרים בשוק הישראלי זה כשלושה עשורים, אך המפעל עצמו קיים מאז ייצר שימורי בשר לצבא הבריטי ב-1938.

קבוצת יבנה משווקת בין היתר מלפפונים חמוצים, זיתים, טונה, ירקות מוחמצים כמו חצילים ופלפלים וכן ושמן זית אותו היא מוכרת גם באתר שלה במכירה ישירה לצרכן. כמו כן מפעילה החברה גם חנות מפעל שבה מתבצעת מכירה קמעונאית ישירות לצרכן.

המוכרת היא הבעלים של מפעל כד-בני דרום שהוקם בשנת 1973 במושב השיתופי הדתי בני דרום. המפעל מייצר בעיקר זיתים, מלפפונים חמוצים, ירקות מוחמצים כגון פלפל וחצילים, ממרחים, ירקות אנטיפסטי ושמן זית. כמפעל השייך למושב שיתופי דתי, רוב מוצריו מחזיקים בכשרות בד"צ העדה החרדית. המפעל משווק את תוצרתו בישראל וכן מייצא את תוצרתו לארצות-הברית, לקנדה, לאוסטרליה ולאירופה.