סכסוך עבודה במעבר גבול רמון: כופים על העובדים לצאת לחופשות

ועד עובדי מעברי הגבול הכריז על סכסוך עבודה, לאחר שההנהלה החליטה לכפות על העובדים חופשות על חשבון יתרת ימי החופשה האישיים שלהם במחצית השנה שבה אין טיסות מחו"ל • לטענת הוועד ניתן לשלב את העובדים במעברי גבול אחרים, במקום להביא עובדי קבלן לתגבור בחודשים העמוסים

שדה התעופה רמון/ צילום: רפי קוץ
שדה התעופה רמון/ צילום: רפי קוץ

שדה התעופה רמון, שהקמתו נמשכה כעשר שנים בהשקעה של 1.7 מיליארד דולר, נפתח בתחילת 2019. השדה משמש כתחליף לשדה התעופה הישן של אילת, שנסגר בחודש מרץ השנה, בכל הנוגע לטיסות פנים ארציות מנתב"ג בעיקר. כמו כן משמש כתחליף לנמל התעופה עובדה בכל הנוגע לטיסות ישירות מאירופה, טיסות שפועלות רק בעונת החורף במטרה לעודד תיירות לאילת.

הפעילות הזו אמורה להתחיל בחודש הבא, והיא כולל כ-45 טיסות שבועיות מיעדים שונים באירופה. בשאר חודשי השנה, לפחות נכון לעכשיו, פועל רמון רק במסגרת טיסות הפנים עם היקף פעילות נמוך בהרבה, המשרת אלפי נוסעים בחודש בתנועה הפנים ארצית. מספר זה יורד עם סגירת שדה דב והפיכת מסלול הטיסה לאילת בין השדות נתב"ג לרמון, מסלול שהאריך את משך המסע מהמרכז לאילת ולהיפך לכ-4.5 שעות.

בשיא פעילותו אמור שדה התעופה רמון לשרת 4.5 מיליון נוסעים, אלא שהמספר הזה עוד רחוק. הסכסוך הוכרז במחאה על החלטת ההנהלה לכפות על עובדי המעבר חופשות במחצית השנה שבה אין טיסות מחו"ל, כלומר בחודשים מאי-אוקטובר.

יו"ר ועד עובדי מעברי הגבול, שני שבתוב, מסרה כי: "ניתן לשלב את העובדים במעברי גבול אחרים במקום להביא עובדי קבלן לתגבור בעונות העמוסות". הוועד המאוגד בהסתדרות הכריז היום על סכסוך עבודה, כך שבתום 14 ימי צינון יוכלו העובדים לנקוט בעיצומים בכל הקשור לכניסות לארץ והיציאות לחו"ל דרך מעבר זה.

העיצומים עשויים להוביל לשיבושים ולעיכובים בביקורת הדרכונים לנוסעים שינחתו מחו"ל. טענת הוועד היא שלאורך כחצי שנה, בחודשים שבהם אין פעילות בינלאומית בנתב"ג, רשות ההגירה מוציאה עובדים לחופשה כפויה וזאת, לטענת הוועד, על חשבון יתרת ימי החופשה האישיים שלהם. את הצעד הזה מגדירים כ"פוגעני, שכן ההנהלה מכריחה את העובדים להשתמש בימי החופשה והעובד אינו יכול לבחור ולתכנן את חופשתו".

בוועד טוענים כאמור כי ניתן לשלב את העובדים במעברי גבול אחרים כמו נתב"ג ואלנבי, במקום להביא עובדי קבלן לתגבור בחודשים העמוסים. טענה אחרת היא שהעובדים במעבר רמון זכאים למענק הסתגלות אולם הם טרם קיבלו אותו. "ועד העובדים העביר הצעה בעניין זה אך טרם התקבלה תשובה". עוד דורשים העובדים מההנהלה מחויבות למשמרת של 8 שעות.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי "הסוגיה נמצאת בימים אלה במשא ומתן בין משרד האוצר לבין ההסתדרות. אנו משוכנים שימצא פתרון לנושא".