שרה נתניהו לא התייצבה לדיון בתביעת שירה רבן; השופט: "זה מקומם"

חרף החלטת ביה"ד כי שרה נתניהו תעיד היום, אשת רה"מ בחרה שלא להתייצב לדיון • עורך דינה: "יצאתי מנקודת הנחה שלא נספיק להעיד את כל העדים, לכן היא לא הגיעה" • השופט אייל אברהמי: "זה מנוגד לסדרי הדין"

שרה נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שרה נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

חרף החלטת בית הדין לעבודה כי שרה נתניהו תעיד היום (ב') במסגרת התביעה שהגישה נגדה עובדת מעון ראש הממשלה לשעבר שירה רבן, בחרה אשת ראש הממשלה שלא להתייצב לדיון. עורך דינה יוסי כהן אמר לבית הדין: "אני מתנצל בעניין גברת שרה נתניהו. הזמנתי מספר עדים. ראיתי שאדוני הקציב 4 שעות בסך-הכול לדיון היום. אני יצאתי מנקודת הנחה שלא נספיק להעיד את כולם, לכן היא לא הגיעה".

השופט אייל אברהמי הגיב על החלטת שרה נתניהו שלא להגיע לדיון ואמר: "זה מקומם. לוח הזמנים התקבל בתיאום אתכם. זה מנוגד לסדרי הדין".

עו"ד כהן ניסה להסביר: "מבחינתי ששרה נתניהו תבוא להעיד מחר. אני לא מתחמק".

השופט אברהמי אמר: "הנתבעים צריך להעיד ראשונים. זה לא בסדר. זה באמת מקומם. דיברנו על זה בפירוש שהיא תעיד ראשונה. יהיה לזה ביטוי בהוצאות עכשיו על דחיית הדיון היום".

עו"ד כהן שב על עמדתו העקרונית כי הוא רשאי להחליט איזה עד הגנה יעיד ראשון, אולם השופט דחה את טענתו וקבע כי "יש להצטער על כך שנתבעת מספר 1 לא התייצבה לדיון. ההסבר שניתן אינו מניח את הדעת. עניין זה יובא בחשבון בעניין ההוצאות. ההחלטה תתקבל מאוחר יותר". 

עו"ד יוסי כהן / צילום: רפי קוץ
 עו"ד יוסי כהן / צילום: רפי קוץ

מן הצד שני, שרה נתניהו יכולה להיות מרוצה מהחלטה אחרת השופט אברהמי. הוא הורה על הוצאה מהתיק המשפטי של מכתב היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, בעניין תלונות טריות על הנעשה במעון ראש הממשלה. השופט אברהמי הקשה על החלטת ברנע-פרגו לצרף את מכתבה להליך.

‏השופט אברהמי אמר בדיון כי "המכתב של היועמ"שית מדבר על תלונות בעניין ההעסקה במעון ראש הממשלה מתקופה אחרת לגמרי. איך זה רלוונטי? אני במגמה של השארת בתיק את מי שצריך, ולהוציא את מי שלא צריך".

עו"ד כהן טען כי מדובר ברדיפה של עו"ד ברנע-פרגו. "היועצת המשפטית ברנע-פרגו עשתה מעשה חמור, והיא תיתן על כך את הדין. זה מכתב מכפיש", אמר. 

מטעמה של שרה נתניהו נמסר: "הגברת נתניהו מכבדת את בית המשפט. בשיחות שקיימה אתמול בלילה והיום בבוקר עם פרקליטה, עו"ד יוסי כהן, נאמר לה במפורש שהיא לא צריכה להגיע לדיון שהתקיים היום, ושעליה להתייצב רק לדיון הבא שנקבע".

"שפחה אישית של הגברת נתניהו"

כאמור, הדיון שאליו זומנה שרה נתניהו היום, ובחרה שלא להגיע, אמור היה לעסוק בתביעה שהגישה שירה רבן, עובדת לשעבר במעון ראש הממשלה בירושלים, נגד אשת ראש הממשלה. רבן הועסקה במעון ראש הממשלה חודש ימים בלבד, במהלכו עבדה בסך-הכול 13 ימים בצמוד לשרה נתניהו. התקופה הקצרה בה עבדה במעון הספיקה לרבן על-מנת לצאת למאבק משפטי מלא טענות קשות כלפי מעסיקתה, מאבק שבמסגרתו חשפה את מאחורי הקלעים הלא מחמיאים לכאורה של בית ראש הממשלה. תביעתה של רבן, על סך 225 אלף שקל, מופנית גם נגד משרד ראש הממשלה וחברת כוח-האדם באמצעותה הועסקה. 

באמצעות עורכי הדין נעמי לנדאו ואורן גרוס, טוענת רבן כי היא "הועסקה כשפחתה האישית של הגברת נתניהו בקומה השנייה (בלבד) במעון בין התאריכים 27 באוגוסט 2017 ליום 1 באוקטובר 2017, עת נסה על נפשה ולא שבה למעון ראש הממשלה".

רבן, חרדית בת 26, נשואה לתלמיד "כולל" ואם לשלושה ילדים, תיארה בתביעתה שורת אירועים שבהם התעמרה בה לכאורה שרה נתניהו. רבן סיפרה בתביעתה ובתצהיר עדותה הראשית על דרישות בלתי סבירות לכאורה ששרה נתניהו הציגה בפני עובדות מעון ראש הממשלה, ובהן קוד לבוש קפדני סודי, שחייב אותה להחליף בגדים עשרות פעמים ביום כדי לשמור על "סטריליות", וכן צעקות והשפלות מתמידות שהסתיימו בהרמת יד לכאורה של שרה נתניהו לעברה בכדי להכותה. 

לפי התביעה, סביבת העבודה הפוגענית והבלתי נתפסת של התובעת כללה בין היתר: צעקות רמות, השפלות ("את גוש של כלום"; "את לא שייכת למשפחת נתניהו"; "לו הייתי יודעת שאת כזאת נמוכה לא הייתי מקבלת אותך לעבודה" ועוד), הטחות אשמה לא מבוססות ואף איומים מילוליים ופיזיים. עוד נטען כי חרפות ועלבונות היו עניין שבשגרה בקומה השנייה במעון ראש הממשלה, וכי הדבר הטיל מורא ופחד על שתי "השפחות". לדברי התובעת, לא פעם הפכו תקריות פעוטות להתפרצויות זעם קשות שיכלו אף להסתיים באופן קשה, כפי שאירע ביום מנוסתה של התובעת. 

נציין כי שרה נתניהו, באמצעות עו"ד יוסי כהן, הכחישה בעבר את הטענות נגדה, טענה  כי תביעת רבן היא שקרית ואף ""הזויה ומוזרה", ואיימה כי בכוונתה להגיש תביעה נגדית נגד העובדת לשעבר.