מארק צוקרברג: "לפייסבוק תפקיד חשוב במניעת תוכן שגורם לקיטוב"

מנכ"ל פייסבוק נאם בשידור חי ופרש את משנתו בנושא חופש הביטוי • בפוסט שפרסם יממה קודם לשידור הנאום כתב צוקרברג כי יתייחס לאיומים המרכזיים על חופש הביטוי, וכי הנאום הוא זיקוק של כל הדברים שלמד על הנושא בשנים האחרונות

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק
מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

מנכ"ל הרשת החברתית פייסבוק מארק צוקרברג נשא הערב נאום חריג בנושא חופש הביטוי. כיממה טרם השידור פרסם צוקרברג פוסט, בו כתב כי בנאומו הוא "ינסה לזקק את הדברים שלמד בשנים האחרונות, במהלכן התמקד באופן אינטנסיבי בנושאים אלה". בפוסט המקדים ציין צוקרברג כי מדובר במסמך המקיף ביותר שהוא כתב בנושא אי פעם.

לדברי צוקרברג, "אני מבין את החששות מריכוז הכוח, אבל אני חושב שרשתות חברתיות ביזרו את הכוח ושמו אותו בידי אנשים. הדבר נעשה בעבר באמצעות התרבות, ועתה הוא נעשה באמצעות הטכנולוגיה.

"כיום אנו רואים תגובות מקוטבות לסוגיות כמו הגירה", הוסיף צוקרברג, "ועומדות בפנינו שתי אפשרויות - להגן על חופש הביטוי, או שנחליט שהמחיר כבד מדי. אני כאן היום כי אני חושב שאנו צריכים להמשיך לעמוד לצד חופש הביטוי. הוא מעולם לא היה מוחלט.

"יש כאלה שטוענים שהאינטרנט צריך לאפשר חופש ביטוי מלא לפי התיקון הראשון לחוקה אבל כולם מסכימים עם הבעייתיות, למשל כשיש קריאה לטרור או שימוש לצורך פורנוגרפיה. ברגע שמורידים את התוכן הזה, נשאלת השאלה איפה הגבול. יש כאלה שטוענים שאסור לומר דברים שאנשים לא אוהבים, אבל היום יש יותר ויותר דברים שאמירתם מסוכנת".

לדברי צוקרברג, יש לפייסבוק "תפקיד חשוב במניעת תוכן שגורם לקיטוב". שידורי לייב, לדברי צוקרברג, "משמשים עבור מורות כדי להעביר תכנים לתלמידים, אבל גם מעשי רצח. האתגר הוא לפתח מערכת שתגיב במהירות. כיום מערכת אנושית ובוססת בינה מלאכותית מאפשרת תגובה תוך דקות".

לדברי צוקרברג, פייסבוק לא תצנזר דברי פוליטיקאים כדי שהציבור יוכל לשמוע בדיוק מה הם אומרים. צוקרברג הרים את קולו מעט והדגיש כי "לא ראוי שחברה פרטית תצנזר חדשות בחברה דמוקרטית" וכי "אנשים צריכים להחליט מה נכון ומה לא, ולא חברת טכנולוגיה.

"אני מזהה שלושה איומים על חופש הביטוי", אמר צוקרברג, "הראשון הוא רגולציה נגד זכויות אדם. סין בונה אינטרנט שמבוסס על ערכיה שלה והיא מפיצה אותה למדינות אחרות. עד עתה האינטרנט הושפע מארה"ב, אבל אין ערובה לכך שהדבר יוסיף להימשך. עתה יש יותר ויותר שחקניות סיניות.

"בוואטסאפ יש הצפנה ששומרת על פרטיות השיחה, אבל בטיקטוק הסינית יש מילים שאסורות לשימוש, אפילו בארה"ב. האם זה העולם שבו אנו רוצים? אני רוצה שהשירותים שלנו יפעלו בסין, אבל הם לעולם לא יתנו לנו להיכנס לשם. השאלה שכולם צריכים לשאול את עצמם היא ערכים של איזו חברה אנו רוצים שיתנו את הטון בעשורים הקרובים. כאן, אנו אולי לא מסכימים היכן להעביר את הגבול, אבל לפחות אנו מתווכחים היכן הוא צריך לעבור, ועצם קיומו של הוויכוח אומר שיש לנו לפחות כמה ערכים משותפים. האלטרנטיבה היא סט ערכים אחר לגמרי".

בהמשך דבריו הכריז צוקרברג על הקמת פורום שיחליט על ענייני חופש הביטוי, ויספק תשובות ברורות יותר למשתמשים. "בניית המוסד הזה חשובה לי", אמר צוקרברג, "כי לא אהיה כאן לנצח ואני רוצה להבטיח שערכים האלה יושרשו בניהול של פייסבוק גם בהמשך".

האתגר השלישי לדברי צוקרברג "מגיע מהתרבות עצמה". לדבריו, "דמוקרטיה מבוססת על היכולת לשמוע אחד את השני בלי תלות בשאלה האם הוא אוהב את התוצאה שאליהם יכולים להוביל הדברים. אנו לא צריכים לאבד את חופש הביטוי, על מנת שנוכל להבין כמה הוא חשוב, כל עוד אנו נותנים מקום לעוד פרספקטיבות נוכל להתקדם. זה ייקח זמן, אך נתגבר על כך.

"עברנו תהליכי קיטוב אחרי מלחמת העולם הראשונה ובשנות השישים, אבל אם אנשים לא יוכלו לדבר על הנושאים שעל הפרק, לא נוכל לצלוח את האתגרים. יש לנו הרבה אי הסכמות, יותר מאי פעם, אבל זה משום שעתה אנו שמים אותן על השולחן יותר מאי פעם.

"ייקח זמן לאחד את הדעות השונות לנרטיב קוהרנטי. אנו מתמקדים בממשלות אבל הסיפור תמיד היה אנשים רגילים שמשתמשים בקול שלהם כדי להפוך את חיינו ואת הקהילות שלנו טובות יותר. העתיד תלוי בכולנו ובין אם אתה אוהב את פייסבוק או לא, אני מאמין בלתת לאנשים קול כי אני מאמין באנשים. ככל שנלחם על כך, נוכל לכתוב פרק חדש בהיסטוריה", חתם צוקרברג את דבריו.

על מסלול התנגשות עם הממשל

לאחרונה עלו צוקרברג ופייסבוק על לא מעט מסלולי התנגשות עם הממשל האמריקני. באפריל 2018 התעמת צוקרברג עם חברי קונגרס בעת שימוע שנערך בסנאט בפרשת קיימברידג' אנליטיקה.

בתחילת החודש פורסמו דברים שאמר צוקרברג בפגישות פנימיות שערך עם עובדי החברה, ועסקו בתוכנית של הסנאטורית והמועמדת בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, אליזבת וורן, לפירוק ענקיות הטכנולוגיה ובהן פייסבוק.

על פי הדיווח, אמר צוקרברג כי הוא מתנגד לפירוק ענקיות הטכנולוגיה וכי אם וורן תהפוך לנשיאה "אני מהמר שנתמודד עם אתגר משפטי, ושננצח בו". עוד אמר צוקרברג כי "בסופו של דבר, אם מישהו מאיים על משהו קיומי, אז נכנסים לזירה ונלחמים".

הפגישות נערכו אחרי שפורסם כי פייסבוק תשלם קנס של 5 מיליארד דולר במסגרת הסכם פשרה עם רשות הסחר הפדרלית (FTC), בעקבות חקירה בתחום הפרטיות שהרשות ניהלה נגד פייסבוק, ונערכו במתכונת של שאלות שעובדי החברה הפנו לצוקרברג.

בנוסף לתוכניתה של וורן ולקריאות דומות של מתמודדים נוספים לנשיאות ארה"ב מהצד הדמוקרטי, פייסבוק מתמודדת עם מספר חקירות הגבלים עסקיים: של ה-FTC, של תובעים כלליים ממספר מדינות בארה"ב ושל ועדת השיפוט של הקונגרס.

צוקרברג טען בפגישה כי פירוק החברה רק יפגע באופן בו היא מתמודדת עם סוגיות כמו התערבות זרה בבחירות, וציין את המתחרה טוויטר: "טוויטר לא יכולה לעשות עבודה טובה כמונו, הם מתמודדים עם אותם נושאים אבל לא יכולים להשקיע כמונו. ההשקעה שלנו בתחום בטיחות המשתמשים גדולה יותר מעל ההכנסה שלהם", אמר.

וורן עצמה פרסמה ציוץ בו הגיבה לדבריו של צוקרברג, וכתבה כי "חברות כמו פייסבוק לוקחות חלק בפרקטיקות לא תחרותיות, דורכות על זכויות הפרטיות של משתמשים, ומתעלמות מהאחריות שלהן להגן על הדמוקרטיה", וכי צריך "לתקן את המערכת המושחתת" שמאפשרת להן לנהוג באופן הזה, לטענתה.