ראשי משרדי עוה"ד הגדולים נגד שר המשפטים: "יש לראות בחומרה רבה כל ניסיון מצד פוליטיקאים להתערב"

בכירי עורכי הדין בישראל חתמו על גילוי דעת ציבורי המבקר את התנהלותם של בנימין נתניהו ואמיר אוחנה על רקע תיקי רה"מ: "בפרט יש לגנות כל התערבות של שר המשפטים בתהליך. עיקרון יסוד הוא ששר משפטים אינו מתערב בעבודת היועמ"ש והפרקליטות בתיק ספציפי"

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

בכירי עורכי הדין בישראל חתמו על גילוי דעת ציבורי המבקר את התנהלותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים אמיר אוחנה על רקע תיקיו הפליליים של נתניהו. על המכתב חתומים עשרות עורכי דין בכירים, המעסיקים מאות רבות של עורכי דין.

"אנו רואים בחומרה ובדאגה רבה את עליית המדרגה החריפה בכל הנוגע לתקיפת מוסדות שלטון החוק בימים האחרונים. בימים אלה, בהם היועץ המשפטי לממשלה וצוותו שוקדים על קבלת החלטה בתיקי ראש הממשלה, יש לראות בחומרה רבה כל ניסיון מצד פוליטיקאים להתערב בתהליך ולהפריע בו", נכתב. "בפרט יש להתנגד ולגנות כל התערבות של שר המשפטים בתהליך.

"עיקרון יסוד הוא ששר משפטים אינו מתערב בעבודת היועץ המשפטי והפרקליטות בתיק ספציפי. רפורמות בכל הנוגע לעבודת גופי החקירה והמשפט יש לבצע באופן כללי וצופה פני עתיד, ולא בהקשר לחשוד או נאשם ספציפי. לא כל שכן כאשר מדובר בראש הממשלה אשר מינה את שר המשפטים לתפקידו. אנו סבורים כי שפעולות שר המשפטים בכל הנוגע לתיקי ראש הממשלה לוקות בניגוד עניינים מובהק, וכי חובה עליו למשוך את ידיו מכל עיסוק נוסף בנושא".

בין החותמים על המכתב הם יוזמי המחאה: עו"ד צביקה בר-נתן; עו"ד עמית בכר, ראש מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין; עו"ד נדב ויסמן, חבר המועצה הארצית בלשכה; עורכי הדין תמי פירון, יוסף בנקל, רונן קנטור, ישראל לשם, איל רוזובסקי, נגה רובינשטיין, גיורא ארדינסט, אביגדור קלגסבלד, דודי תדמור ועוד רבים.

לדבריהם, החלטתו של השר אוחנה להפר את צו בית המשפט בעניין חקירת ניר חפץ מהווה צעד חמור ופסול. "חובה על שר המשפטים לכבד את החוק ואת החלטות בתי המשפט. הפרה בוטה של צו שיפוטי, על-ידי חשיפת פרטים הנוגעים לעד מדינה באופן שעלול להתפרש כניסיון להלך אימים על העד - מקומה לא יכירנה. זאת בפרט מעל בימת הכנסת, סמל הממלכתיות. הכנסת, מקום הורתו ולידתו של החוק, לא יכולה להיות במה להפרת חוק והחלטות שיפוטיות".

את גילוי הדעת מסיימים עורכי הדין הבכירים בקריאה "לכל הפוליטיקאים למשוך את ידם ממערכת המשפט ולאפשר ליועץ המשפטי לממשלה ולצוותו, אותם אנו מעריכים ומוקירים, לקבל החלטה מושכלת ומקצועית בתיקים המונחים בפניהם".

עו"ד נדב ויסמן אמר ל"גלובס" כי "עמדתנו הנחרצת היא שאסור לפוליטיקאים להתערב בתיקים ספציפיים, ובפרט אסור לשר המשפטים לעסוק בתיקיו של ראש הממשלה אשר מינה אותו לתפקידו. לפוליטיקאים יש זכות לקבוע נורמות כלליות לעתיד לבוא, כאשר אנחנו עוד לא יודעים מי יהיו החשודים והנחקרים. כמו כן, יש להם זכות למנות עובדי ציבור שהם בוטחים בהם, כדי שהם יטפלו בעניינים הספציפיים שיעלו בעתיד".

ויסמן מוסיף כי "ברגע שנפתחה חקירה בעניין חשוד ספציפי, אסור לפוליטיקאים לעסוק בה, משום שפעולותיהם מוכתבות על-ידי האינטרס הפוליטי. התערבות של פוליטיקאים משבשת את התהליך המשפטי ופוגעת בכולנו. יש במדינה הזו עבריינים אמיתיים, וכאשר שר המשפטים נאבק בפרקליטות, אכיפת החוק נגדם נפגעת. אם שר המשפטים תוקף את מערכת אכיפת החוק, למה שהם לא ילחמו בה?".