העליון מחק את עתירת תושבי דרום ת"א לפינוי התחנה המרכזית החדשה

למרות מחיקת העתירה, ביהמ"ש דרש ממשרד התחבורה להוציא לתחנה המרכזית רישיון להפעיל מתחמי תחבורה • בנוסף, הסכם ההתקשרות עם בעלת השליטה נצבא קוצר מתקופה של 24 שנים ל-5.5 שנים

התחנה המרכזית החדשה בת"א / צילום: איל יצהר
התחנה המרכזית החדשה בת"א / צילום: איל יצהר

בית המשפט העליון מחק היום (ב') את עתירת תושבי דרום תל-אביב לפינוי התחנה המרכזית החדשה. העתירה הוגשה על-ידי תושבי שכונת נווה שאנן ושכונת שפירא בדרום תל-אביב, שחברו לתנועת "אחותי", האגודה לזכויות האזרח ועמותת "במקום". העותרים דרשו שבית המשפט יורה לשר האוצר, לשר הפנים ולעיריית תל-אביב-יפו לפעול למימוש התוכנית לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב בתוך פרק זמן סביר. בעתירה נחשף כי התחנה, שנפתחה לציבור לפני 25 שנה, פועלת ללא רישיון למתקן תחבורתי, כפי שקובעת פקודת התעבורה.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח סיפר כי העתירה שהוגשה אומנם נמחקה, אך לעותרים יש גם הישגים: משרד התחבורה נדרש לדאוג להוצאת רישיונות למפעיל למתחמי תחבורה. המשמעות היא שקבלת רישיון להפעלת תחנה מרכזית תכלול, בין היתר, תנאים הנוגעים לענייני ביטחון, אבטחה, ניקיון, שירותים לציבור וכו'. ההישג השני הוא קיצור הסכם ההתקשרות עם נצבא מתקופה של 24 שנים ל-5.5 שנים עם אפשרות להארכה ל-12.5 שנים.

לטענת העותרים, תוכנית המתאר שאושרה להקמת מסוף אוטובוסים חלופי בצומת חולון אינה מקודמת, ובמקביל, משרד התחבורה מנהל משא-ומתן עם חברת נצבא (בעלת השליטה בחברה היא חברת יואל שבבעלות אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף), במטרה לחתום עמם על הסכם ארוך-טווח להמשך הפעלת מסוף האוטובוסים במבנה התחנה. על פניו, משמעות הדבר היא שהתחנה תישאר בשכונת נווה שאנן עוד שנים רבות.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי מדובר בהסכם שלא הובא לידיעת הציבור אלא נחשף בתקשורת. עוד נטען כי ההסכם סותר את מטרות תוכנית המתאר של תל-אביב באופן בלתי סביר וינציח את הפגיעה בתושבות ובתושבים.

העתירה דורשת להורות למשרד התחבורה להימנע מחתימה על ההסכם. תושבי ותושבות השכונה מבקשים עוד בעתירה לפתח בינתיים תוכניות חלופיות, עד להקמת התחנה המרכזית באזור צומת חולון.

לדברי עו"ד גן-מור, "ההסכם של משרד התחבורה והתחנה המרכזית סתר את תוכנית המתאר תא 5000 והיה לא סביר בצורה קיצונית. יש לנו טענות רבות להסכם זה שלא נותן מענה לנפגעי התחנה, ונעלה אותן בפני שר התחבורה. גם התנהלות רשויות התכנון ועיריית תל-אביב לקידום המסופים החלופיים שיאפשרו את פינוי התחנה היא לא סבירה. עירית תל-אביב יכולה לקדם מסוף חלופי קבוע או זמני בזמן קצר שיאפשר את פינוי התחנה, אך היא כורכת את זה בהשלמת תוכנית מע"ר בן צבי שתיקח שנים רבות ונתקלת בהתנגדות של עיריית חולון. למרות שבג"ץ לא איפשר לנו להמשיך בעתירה הנוכחית עקב שינוי הנסיבות, נקבע כי כל הטענות הללו יוכלו להישמע בהליך חדש, וכך בכוונתנו לפעול".

לדברי שולה קשת, יושבת-ראש ועד שכונת נווה שאנן וחברת מועצת העיר תל-אביב-יפו, "אני שמחה שבעקבות העתירה שהגשנו קוצרה ההתקשרות בין משרד התחבורה לחברת התחנה המרכזית לתקופה של 5.5 שנים, אך אם רשויות התכנון ועיריית תל-אביב-יפו לא יקדמו את פינוי התחנה כפרויקט דגל, התחנה לא תפונה בתום תקופה זו, וההתקשרות תוארך".

לדבריה, "בכוונתנו להמשיך במאבק הצודק שלנו לפינוי המפגע ההורס את השכונה והורג את התושבות והתושבים ואת הציבור הרחב שמשתמש בתחנה בזיהום אוויר מהגבוהים במדינה. לצערי, בית המשפט העליון לא ראה לנכון להמשיך לדון בעתירה הזו, ואנו מתכוונות להמשיך את המאבק עם עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, הן בכנסת, הן במחאה ובצעדים משפטיים נוספים. לא ניתן שימשיכו את הסבל שלנו לעוד שנים רבות".