מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.4%; מחירי הדירות ממשיכים לטפס

כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה • מחירי הדירות עלו ב-0.2% • עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הלבשה והנעלה (6.9%), ירקות ופירות (2%) ומזון (0.7%)

דירות חדשות / צילום: אייל יצהר
דירות חדשות / צילום: אייל יצהר

מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה ב-0.4%, כך דיווחה היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הלבשה והנעלה (6.9%), ירקות ופירות (2%) ומזון (0.7%). ירידת מחירים נרשמה בסעיף תרבות ובידור - 1.2%.

מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-1%, אולם בשנים עשר החודשים האחרונים המדד עלה ב-0.4% בלבד, כך שהוא עדיין רחוק מהרף התחתון ביעד המחירים של בנק ישראל.

במדד המקביל של מחירי הדירות נמשכת מגמת הזחילה למעלה: השוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט-ספטמבר לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט, מצביעה על עלייה של 0.2% במחירי הדירות. בכך השלימו מחירי הדירות עלייה של 1.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט 2018 - ספטמבר 2018).

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים במחוזות ירושלים והמרכז (1.2% כל אחד); לעומתם ירידות מחירים נרשמו במחוזות: תל אביב (0.8%), חיפה (0.5%), דרום (0.3%) וצפון (0.2%). בעלייה מצטברת ב-12 החודשים האחרונים מובילים מחוזות הצפון (3.5%), תל אביב (1.9%) וחיפה (1%). מחירי הדירות החדשות ירדו בחודשים אוגוסט - ספטמבר (לעומת יולי - אוגוסט) ב-2.4%. אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 49.7% בהשוואה ל-42.7% בתקופה הקודמת (יולי-אוגוסט). 

ערב פרסום המדד צפו האנליסטים העוקבים אחריו כי יעלה בשיעור של 0.4% ל-0.5%. מדד המחירים לחודש אוקטובר מעורר סקרנות רבה בשווקים על-רקע הערכות כי מדד נמוך מהתחזיות יוביל כמעט בוודאות להורדת הריבית בהחלטה הקרובה של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שתפורסם ב-25 לנובמבר.

הפרוטוקולים של החלטת הריבית הקודמת, שהתקבלה ב-7 לאוקטובר (והייתה להותיר את שער הריבית ללא שינוי) - גילו כי הוועדה המוניטרית הייתה כבר קרובה מאד לקבל החלטה על הורדת הריבית מ-0.25% ל-0.1%, כאשר שניים משלושת חברי הוועדה תמכו בהורדת ריבית (לעומת שלושה שהתנגדו). בנק ישראל שינה ב-180 מעלות את תוואי החלטות הריבית הצפויות שלו בעקבות מדדי יוני ויולי שהיו נמוכים מהתחזיות. לפני פרסום המדדים צפתה חטיבת המחקר של הבנק שלוש העלות ריבית עד סוף 2020. התחזית הנוכחית צופה כי הריבית תישאר ללא שינוי עד סוף 2020 או שתרד ל-0.1%.