הממשלה אישרה: תוכנית מחיר למשתכן תוארך גם ל-2020

זאת בשתי פעימות: בפעימה הראשונה יימשך שיווק הדירות במסגרת התוכנית עד ליוני 2020; לאחר מכן, בכפוף למקור תקציבי ובאישור הממשלה, התוכנית תימשך עד לסוף 2020 • כיוון שמדובר בממשלת מעבר, ההחלטה טעונה בחינה של היועמ"ש

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר
פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

הממשלה אישרה בישיבתה היום (א') את המשך הפעלת תוכנית מחיר למשתכן גם ל-2020, בשתי פעימות: במסגרת הפעימה הראשונה יימשך שיווק הדירות במסגרת התוכנית עד ליוני 2020; לאחר מכן, בכפוף למקור תקציבי ובאישור הממשלה, תימשך מחיר למשתכן עד לסוף 2020.

מדובר בצעד משלים להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מהחודש שעבר, להאריך את התוכנית ואת הנחות הקרקע שניתנות ליזמים בגינה. ואולם מכיוון שמדובר בממשלת מעבר, ההחלטה טעונה בחינה של היועץ המשפטי לממשלה.

בהחלטות המקוריות של הממשלה נקבע כי מחיר למשתכן תופעל בין 2015 ל-2017 בלבד; בפברואר 2018 החליטה הממשלה להאריך את תוקף התוכנית עד לסוף 2019. "כעת, לקראת סוף 2019, ובשים לב שהממשלה פועלת כממשלת מעבר, ועל-מנת לאפשר לממשלה שתוקם לגבש מדיניות עדכנית בתחום, מוצע להאריך את תוקף התוכנית לתקופה נוספת - עד לתום חודש ינוני 2020. לאחר מכן, בכפוף למקור תקציבי ולאישור הממשלה, יימשך שיווק כאמור עד תום שנת 2020", נאמר בדברי ההסבר להצעת המחליטים בממשלה.

כדי לממן את הארכת מחיר למשתכן יקצה משרד הבינוי והשיכון 36 מיליון שקל מתקציב הפיתוח ומוסדות הציבור.

ואולם ההחלטה עלולה להתגלות כבעייתית, משום שמדובר בממשלת מעבר, שמכהנת מכוח עיקרון הרציפות ואינה נהנית מאמון הכנסת. לפיכך יכולותיה להחליט בנושאי מדיניות חדשה הן מוגבלות ביותר. היועץ המשפטי של משרד הבינוי והשיכון, עו"ד אלעזר במברגר, כתב חוות-דעת לפיה מדובר בצעד תקין, שכן מדובר בהקפאת המצב הקיים, ולא במדיניות חדשה בתקופת בחירות. כמו כן כתב עו"ד במברגר כי "הימנעות מהארכת התוכנית עלולה לפגוע באינטרס הציבורי, מאחר שהדבר עלול להביא לחוסר יציבות בשוק הנדל"ן ואי-ודאות אשר עלולים להביא לעליות מחירים בשוק, כמו גם לאובדן אמון הציבור בפעולות הממשלה".

גם הייעוץ המשפטי למשרד האוצר סמך את ידיו על ההחלטה, ובהצעה נאמר כי תתקיים בחינה משותפת של ההחלטה עם היועץ משרד המשפטי לממשלה.

עסקאות מחיר למשתכן נמצאות בשיאן ב-2019, וזאת כתוצאה מכך, שפרויקטים רבים שבתוכנית, שהוגרלו עוד ב-2017, הבשילו במהלך התקופה האחרונה לכדי היתרי בנייה ולחוזי מכר שנחתמו עם הזוכים. בחודש ספטמבר נקבע שיא חדש של עסקאות במסגרת התוכנית, כש-2,030 דירות שהוגרלו במסגרתה, נמכרו רשמית למגריליהן. בחודש זה העסקאות שנחתמו במסגרת מחיר למשתכן היוו, לראשונה, רוב מכלל העסקאות החודשיות על דירות חדשות (53%). בתשעת החודשים הראשונים של השנה נחתמו 11,790 עסקאות, ממוצע חודשי של 1,310 עסקאות בחודש; זאת לעומת ממוצע של 811 דירות לחודש ב-2018, 444 דירות לחודש ב-2017 ו-217 עסקאות ב-2016.