עוני | ניתוח

שר הכלכלה התעקש שעוני נובע מבחירה, מצאנו עבורו עניים עובדים

שר הכלכלה אלי כהן מתעקש שעוני נובע תמיד מבחירה להתבטל. מצאנו לו עניים שעובדים • המשרוקית של גלובס

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר

הכחשת קיומם של עניים-עובדים היא תופעה מוכרת, אבל לעולם לא מיותר לתקן אותה. המכחיש הפעם הוא שר הכלכלה אלי כהן, שבראיון לאופירה אסייג ולאייל ברקוביץ' הגיב על דוח העוני הטרי של המוסד לביטוח לאומי. "מי שיוצא לעבוד במדינת ישראל חי מעל קו העוני", הוא התעקש. "למי שלא יכול לעבוד, כמו נכים, הגדלנו את קצבאות הנכים".

נתונים על מספר העניות והעניים בישראל מציתים בדרך כלל מחלוקת בשאלה "מיהו עני". הספקנים מעירים שהגדרה סבירה יותר של עוני תוביל לאומדנים נמוכים בהרבה. אבל הפעם אין מקום לפרשנות, כי כהן בחר במונח הטכני של הביטוח הלאומי - "קו העוני". ואכן, עמיתינו בתוכנית "מהצד השני" בערוץ "כאן" היטיבו להראות שהקביעה הנחרצת של השר סותרת את ממצאי דוח העוני עצמו.

ובכל זאת נסביר גם אנחנו. קו העוני הוא רף הכנסה מסוים, שמחושב ביחס להכנסה החציונית במשק. ב-2018 הוא עמד על 2,875 שקל לנפש, למי שחי בזוג. לרווקים הרף גבוה יותר, ולמשפחות עם ילדים נמוך יותר, מתוך הנחה שההוצאה לנפש יורדת כשהמשפחה גדלה.

הצרה היא שבמשפחות עם ילדים, עבודה בשכר מינימום - אפילו במשרה מלאה - לא תמיד תספיק כדי לחצות את קו העוני. אם את רווקה שמשתכרת מינימום, כלומר 5,300 שקל בחודש, תישארי עם הכנסה פנויה שגבוהה בכ-40% מהקו; אבל ילד אחד בלבד יוריד אותך מתחתיו. אם אתם זוג עם שתי משכורות מינימום, תעברו את הקו ב-77%; אבל שלושה ילדים - הממוצע למשפחה ישראלית - יורידו אתכם מתחתיו.

המוסד לביטוח לאומי מספר לנו גם כמה משפחות עובדות נשארו מתחת לקו העוני. אבל כאן צריך להיזהר. בביטוח לאומי מספרים כי העוני, כצפוי, נפוץ במיוחד במשפחות בלי הכנסה מעבודה, ש-71% מהן הוגדרו עניות ב-2018. אבל הם מגדירים כך גם 24.1% מהמשפחות עם מפרנס אחד, שהן 622 אלף משפחות, ו-5.3% מהמשפחות עם שני מפרנסים, 137 אלף משפחות. אלא שהמספרים האלה עלולים להטעות.

אף שהדוח אינו מציין זאת במפורש, בביטוח לאומי הסבירו לנו שבסטטיסטיקה הזאת נכללו גם מפרנסים במשרות חלקיות, "בדרך כלל יותר מ-40% משרה". הנתונים אינם מאפשרים לקבוע, למשל, כמה משפחות הוגדרו "עובדות" אף ששני בני הזוג עבדו רק בחצי משרה.

בשורה התחתונה: דברי כהן לא נכונים. לפי הגדרות ביטוח לאומי, משפחה עם שלושה ילדים ושתי משרות מלאות בשכר מינימום תישאר מתחת לקו העוני. כ-5% מהמשפחות עם שני מפרנסים מוגדרות עניות, אם כי הנתון כולל מפרנסים במשרה חלקית.

תחקיר: ארן רונדל