רוצים לקחת הלוואה ממקום העבודה? כל מה שאתם חייבים לדעת

כמה אפשר לנכות מהשכר מדי חודש, ומה קורה במצב של פיטורים באמצע תקופת ההלוואה

האותיות הקטנות - הלוואות  / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
האותיות הקטנות - הלוואות / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

אחת הדרכים הנוחות לקחת הלוואה במקרה הצורך היא לעשות זאת דרך מקום העבודה. במקום להיות חייבים לבנקים ולעמוד בהחזרי חוב, ההלוואה מנוכה מהמשכורת החודשית. אבל למרות הקרבה והתנאים הנוחים לכאורה, צריך לעשות זאת בחכמה.

ראשית, שני הצדדים חייבים לתעד כל פרט בהסכם כתוב שיפרט את סכום ההלוואה, הריבית, מועד תום ההלוואה וכדומה. מומלץ גם לציין תנאי יציאה מההלוואה במקרה של פיטורים או התפטרות. כמו כן, על העובד לדאוג שהמעסיק לא ינצל את ההלוואה כדי לדרוש שעות עבודה נוספות או להפרה של תנאי חוזה העבודה.

כמה אפשר לנכות מהשכר

על פי חוק הגנת השכר, לא ניתן לנכות יותר מרבע משכרו של העובד לצורך החזר ההלוואה. מנגד, העובד צריך לקחת בחשבון שכך למעשה הוא אינו יכול להחזיר את ההלוואה במהירות בסכומים גבוהים.

מה קורה במקרה של פיטורים

כאמור, במהלך העבודה נקבעה תקרה לסכום שהמעסיק יכול לנכות משכרו של עובד לצורך החזר ההלוואה. אולם במקרה של סיום העבודה, המעסיק יכול לנכות את יתרת החוב בסכום אחד.

מיסוי על הלוואות מהמעסיק

עובדים משלמים מס לא רק בגין ההכנסה השוטפת. אלא גם על הטבות המעסיק לרבות ביטוח ודמי בריאות. בנוגע להלוואות שניתנו מהמעסיק לעובדים, הרי שבהלוואות שיתרתן עולה על 7,800 שקל יש לחשב את ההטבה לעובד שמתבטאת בהנחה בריבית על ההלוואה ביחס לריבית השוק. הטבה זו תמוסה.

אם המעסיק אינו מלכ"ר או ארגון פיננסי, אפשר לחייב את העסקה גם במע"מ.

הלוואה כבונוס

הרבה מעסיקים נותנים הלוואות כבונוסים, למשל הטבה בתנאי שהעובד יעמוד ביעדים ארוכי טווח, או שהם מציעים סכום כסף שייפדה לאחר תקופה. גם בונוסים אלו הם הלוואות, ולכן ההפרש ביניהם לבין התנאים שנקבעו במס הכנסה יהיה חייב במס, בחישוב חודשי.

יתרונות וחסרונות

היתרונות העיקריים בלקיחה של הלוואה מהמעסיק הם ריבית נמוכה ויכולת החזר קבועה. המעסיק גם אינו דורש ביטחונות. החיסרון הוא שההלוואה יכולה להשפיע על אופי העבודה, להוביל לדרישות משונות מהמעסיקים, ולעתים גם המיסוי עלול להפוך את ההלוואה ללא כדאית. חיסרון נוסף הוא שאי אפשר לכסות את ההלוואה בסכומים גבוהים.

למדריכים נוספים באתר הון:

שקלית או מט"ח ואיך מחזירים: כל סוגי ההלוואות

מה הריבית המעודכנת על הלוואות?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.