האם מקור הנגיף בנחש, ולמה בני 40 צריכים לחשוש מהידבקות: שאלות ותשובות על נגיף הקורונה המסתורי והקטלני

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ולייצר חששות גוברים מצד ממשלות ואזרחים ברחבי העולם • נכון להבוקר הדיווחים הרשמיים בסין מדברים על 56 מקרי מוות ועל כ-2,000 אנשים מאובחנים • "גלובס" עם שאלות ותשובות על הנגיף "המסתורי"

התפרצות וירוס הריאות המסתורי בסין / צילום: Koki Kataoka, רויטרס
התפרצות וירוס הריאות המסתורי בסין / צילום: Koki Kataoka, רויטרס

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ולייצר חששות גוברים מצד ממשלות ואזרחים ברחבי העולם. נכון להבוקר (א') הדיווחים הרשמיים בסין מדברים על 56 מקרי מוות, כ-2,000 אנשים מאובחנים ומהם 324 במצב קשה מאוד עד אנוש. בשלב זה ישנם 49 מקרים מתועדים של אנשים שהחלימו מהווירוס על ידי טיפול רפואי. "גלובס" עם שאלות ותשובות על הנגיף שלאט לאט הפך כבר לפחות "מסתורי" ממה שהיה כשרק התפרץ.

גם בישראל,  שני ישראלים ששבו מסין ותיירת סינית הוכנסו לבידוד עקב החשש כי נדבקו בנגיף הקורונה - כך דווח ממשרד הבריאות.

ענינו על השאלות שמטרידות כרגע מיליונים ברחבי העולם.

האם יש כבר תיעוד לקצב הדבקה ותמותה?

לפי הדוח הרשמי מחצות של יום שבת, הרופאים והחוקרים מעריכים ממה שעולה עד כה, כי שיעור ההדבקה עומד על 2.6 אנשים שנדבקים מכל חולה מאובחן. כמו כן, נראה כי שיעור התמותה בקרב הנדבקים עומד על כ־3%.

האם הגיעו לישראל אנשים מסין שנדבקו?

ככל הידוע כרגע למשרד הבריאות, אין כאלה. במהלך סוף השבוע, עלה חשש כזה לגבי שני ישראלים שחזרו מסין. השניים אושפזו בבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה בירושלים. הבדיקות העלו כי השניים נקיים. מקרה נוסף, של תיירת סינית נבדק בבית החולים בבית ג'אלה.

כמה מקרים יש מחוץ לסין?

כרגע מתועדים 38 מקומות ברחבי העולם: 4 באוסטרליה, 3 בצרפת, 5 בהונג קונג, 4 בתאילנד (לצד שני מקרים של החלמות), 3 בסינגפור, 2 בארה"ב, 3 בטאיוואן, 2 במקאו, 3 במלזיה, 3 ביפן, 1 בנפאל, 2 בויאטנם, 2 בדרום קוריאה ו-1 בקנדה.

מהם הסימפטומים של המחלה?

הנגיפים יכולים לגרום לקשיים בדרכי הנשימה בדומה להצטננות. תסמיני הנגיף כוללים נזלת, שיעול, כאב גרון, כאבי ראש וחום, שיכול להימשך מספר ימים. לאנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, קשישים וצעירים מאוד, יש סיכוי שהנגיף יגרום למחלות חמורות כמו דלקת ריאות או ברונכיטיס. קומץ של נגיפי הקורונה ידועים כקטלניים לבני אדם.

נוסעי הרכבת התחתית בהונג קונג, בשיא התפרצותו של נגיף הסארס במרץ 2003 / צילום: רויטרס
 נוסעי הרכבת התחתית בהונג קונג, בשיא התפרצותו של נגיף הסארס במרץ 2003 / צילום: רויטרס

על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), תסמונת נשימה חריפה חמורה הידועה גם בשם SARS שפקדה את מזרח אסיה בתחילת שנות האלפיים, מגיעה מנגיף הקורונה. מלבד בעיות הנשימה, ה-SARS יכול לגרום לשלשול, עייפות, קוצר נשימה, מצוקה נשימתית ואי ספיקת כליות. חומרת המחלה תלויה בגיל המטופל, שיעור התמותה נע בין 0-50% מהמקרים, כאשר אנשים מבוגרים הם הפגיעים ביותר. בשלב זה הנגיף שמגיע מווהאן נחשב לקל יותר מהנגיף ששיתק את סין לפני כמעט שני עשורים, ולוקח זמן רב יותר לפתח אליו תסמינים.

איך נגיף הקורונה מתפשט?

הנגיפים יכולים להתפשט ממגע אנושי עם בעלי חיים. מדענים חושבים ש-MERS, מקרה פרטי של הנגיף במזרח התיכון (Middle East respiratory syndrome) התחילו בגמלים - כך על פי ארגון הבריאות העולמי. בכל הנוגע לסארס, המדענים חשדו כי המחלה הגיעה מחתולים. נכון לעכשיו, הגורמים הרשמיים אינם יודעים מי או מה הביא להתפרצות הנוכחית בווהאן. נבדק החשד כי המקור הוא נחש.

כיצד הנגיף מועבר בין בני אדם?

כשמדובר בהעברת הנגיפים בין אדם לאדם, לעתים קרובות זה קורה כשמישהו בא במגע עם הפרשות של אדם נגוע, כמו נזלת, או שיעול, עיטוש ואף לחיצת יד - כל אלה, עלולים לגרום לחשיפה.

עוד מוסרים רשויות הבריאות ברחבי העולם, כי הנגיף יכול לעבור גם באמצעות נגיעה במשהו שאדם נגוע נגע בו באף בפה או אפילו בעיניים.

מי מושפעים מהנגיף?

נראה כי MERS ,SARS והנגיף שהתפרץ בווהאן גורמים למחלות קשות יותר בקרב אנשים מבוגרים, אם כי חשוב להדגיש שקיימת אי ודאות גדולה סביב ההתפרצות האחרונה. עד כה לא אובחנו ילדים שנדבקו בנגיף החדש והגיל הממוצע, על פי "CNN", הוא 40 ומעלה.

איך מטפלים?

נכון לרגע זה אין טיפול ספציפי, אך כן מנסים לאבחן את המחלה והמחקר נמצא בשיאו. המומחים מייעצים לפנות לטיפול מוקדם, ככל שהסימפטומים שצוינו מרגישים גרוע יותר מהצטננות רגילה. יודגש כי לרוב הסימפטומים יחלפו מעצמם. רופאים יכולים להקל על הסימפטומים על ידי מרשם לתרופות נגד כאבים או חום. מכשירי אדים לחדר או מקלחת חמה יכולים לעזור לכאבי גרון או שיעול. כמו כן, חשוב לשתות הרבה נוזלים, לנוח ולישון כמה שיותר.

האם צריך להיות מודאגים מהתפשטות הנגיף?

על אף ששיעור התמותה וקצב ההתפשטות של הנגיף החדש שהתגלה בווהאן נמוך יותר מאשר הסארס והמארס, העניין מעורר דאגה רבה בקהילות הרפואיות ברחבי הגלובוס. "מדובר בדאגה משמעותית, באופן גלובלי", מסביר ניל פרגוסון, פרופסור לביולוגיה מתמטית מאימפריאל קולג' בלונדון ל-CNN. פרגוסון מציין כי בשלב זה אנחנו לא מבינים לגמרי את החומרה של ההתפשטות. פרגוסון מאמין ששיעור ההרוגים צפוי להיות נמוך יותר מבעבר אך מדגיש גם כי נגיפים חדשים מתפשטים הרבה יותר מהר דרך אוכלוסייה.