נגיף הקורונה: כאלפיים איש נדבקו עד כה בנגיף, 15 ערים בסין בהסגר

שני ישראלים ששבו מסין הוכנסו לבידוד עקב החשש כי נדבקו, אולם הבדיקות העלו כי השניים נקיים. תיירת סינית עדיין מאושפזת בבית החולים בית ג'אלה ברשות הפלסטינית • ובהונג קונג מבטלים חגיגות ומזהירים: המדינה מתמודדת עם מצב חמור והממשלה נוקטת בצעדים דחופים במאבק נגד המשך ההתפרצות

בייג'ינג, סין / צילום: Jason Lee, רויטרס
בייג'ינג, סין / צילום: Jason Lee, רויטרס

שני ישראלים ששבו מסין ותיירת סינית הוכנסו לבידוד עקב החשש כי נדבקו בנגיף הקורונה - כך דווח ממשרד הבריאות. על פי הדיווח, בתי החולים הדסה בירושלים ושיבא בתל השומר שללו את הימצאות הנגיף בקרב שני הישראלים לאחר בדיקות שהעלו כי השניים נקיים. טרם התקבלה תשובה לגבי תיירת סינית שנחתה בישראל, ונבדקה בבית החולים בית ג'אלה ברשות הפלסטינית.

וואהן - העיר שבה החלה ההתפרצות, בה מתגוררים 11 מיליון איש, נמצאת בהסגר מאז יום חמישי. יחד עמה נסגרו לתנועה החוצה ופנימה עוד 14 ערים במדינה כך שמספר האנשים הנצורים עומד כרגע על 57 מיליון איש. נבדק החשד כי הווירוס הגיע מנחש.

בינתיים, הנגיף הקטלני גבה את חייהם של 41 בני אדם, וכ-2,000 אנשים מאובחנים נדבקו בווירוס, 324 מהם מוגדרים במצב קשה מאוד עד אנוש. על פי הדיווחים הרשמיים, 1,362 מהם בסין עצמה והשאר ב-38 מקומות ברחבי העולם - 4 באוסטרליה, 3 בצרפת, 5 בהונג קונג, 5 בתאילנד, 3 בסינגפור, 2 בארה"ב, 3 בטאיוואן, 2 במקאו, 3 במלזיה, 3 ביפן, 1 בנפאל, 2 בוויאטנם ו־2 בדרום קוריאה. לפי הדיווחים, ישנם 49 מקרים מתועדים של אנשים שהחלימו מהווירוס על ידי טיפול רפואי. על פי ההערכות הרופאים, ממה שעולה עד כה, שיעור ההדבקה עומד על 2.6 אנשים שמודבקים על ידי כל חולה. כמו כן, נראה כי שיעור התמותה בקרב הנדבקים הוא כ־3%.

"משרד הבריאות הישראלי חוזר ומחדד את ההמלצה להימנע מנסיעות למחוז חוביי בסין, כפי שממליצים במדינות נוספות. יש לשים לב כי אזורים רבים בסין נסגרו לכניסה", נמסר היום, "המשרד מצוי בקשר הגופים הבינלאומיים וגורמי המקצוע בארץ ובעולם בנושא, מקיים התייעצויות שוטפות ויעדכן את הציבור בהתפתחויות".

במשרד צופים כי בימים הקרובים ישראלים שחזרו מסין וכן תיירים יבקשו להיבדק עקב חשש כי נדבקו בווירוס. "אנו מעריכים כי בעת הקרובה צפויים מקרים נוספים של חשד בקרב השבים מסין, אשר צפויים להסתבר כמחלות אחרות".

בתוך כך, "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי ממשלת ארה"ב מארגנת טיסת שכר לפינוי דיפלומטים מהעיר הסינית וואהן שבה התפרץ זן קטלני חדש של נגיף הקורונה. בינתיים, הקונסוליה של ארה"ב בוואהן פונה לאמריקאים הנמצאים במדינה ומציעה להם מקום בטיסה שבה צפויים להיות רק 230 מקומות. על פי ההערכות, בוואהן נמצאים כרגע כאלף אזרחים אמריקאים.

בטיסה צפויים להיות אנשי רפואה שיטפלו בחולים, אם יהיו כאלה. כמו כן, אנשים שיצטרפו לטיסה ואינם עובדי הקונסוליה יצטרכו לשלם עליה וההערכות הן שהמחיר הכרטיסי יהיה גבוה יותר ממחיר כרטיס רגיל.

העיתון הסיני South China Morning Post מדווח כי צרפת מתכננת על מהלך דומה ואף שלחה מייל לעובדי הקונסוליה המקומית בעניין.

על פי דיווח בטלוויזיה הממלכתית הסינית, הנשיא שי ג'ינפינג, שדוגל במדיניות של אי־הסתרת נתונים בעניין המגיפה, אמר בתום ישיבת פוליטביורו דחופה בעניין הווירוס המתפשט, כי המדינה מתמודדת עם מצב חמור וכי הממשלה נוקטת בצעדים דחופים במאבק נגד המשך ההתפרצות שהחלה בוואהן.

בין היתר החלו בימים האחרונים בהקמת בית חולים חדש בעיר, שמונה 11 מיליון איש. בית החולים שיאכלס 1,300 מיטות צפוי להיחנך בתוך שבועיים ולא מאוחר יותר מהשני בפברואר. זאת לאחר שדווח כי שהבעת בתי החולים המקומיים ושבהם כ-10 אלף מיטות לא מצליחים לעמוד במספר הפונים. קיימים דיווחים על הקמת בית חולים נוסף באזור. "גילוי המידע על התפרצות הנגיף חייב להיות מדויק, מהיר ושקוף", אמר הנשיא הסיני.

על פי דיווח ברויטרס, שדה התעופה העמוס ביותר בתאילנד בבנגקוק, מסר בשבת כי הוא ממתין למידע נוסף של הרשויות הסיניות לפני קבלת החלטה אם להרחיב את הבדיקות שנעשות על הנוסעים המגיעים מסין כדי לנסות לאתר את נגיף הקורונה. בינתיים, בשדה החלו בבדיקות חום לנוסעים שמגיעים מערים מסוימות בסין.

הונג קונג, שנחאי וערים גדולות אחרות ביטלו את החגיגות לקראת חג השנה החדשה של הירח, החג החשוב ביותר בלוח השנה הסיני, במאמץ לעצור את התפשטות המחלה. בחג זה מיליוני סינים נוסעים ברחבי המדינה כדי להתאחד עם משפחותיהם ולחגוג עימם את החג.

בינתיים בסין איגוד שירותי הנסיעות והתיירות דיווח כי כל הסיורים ברחבי המדינה, כולל הסיורים הבינלאומיים, יושעו החל מיום שני. בכך הם מצטרפים גם ליוזמות בינלאומית כגון פארק דיסני-סין שנסגר למבקרים במטרה לסייע למאמץ למנוע את התפשטות המחלה. על פי עמוד הפייסבוק של האירוע. המרתון שבו היו אמורים להשתתף 70 אלף איש בוטל.