וירוס הקורונה מגיע לתעשיית הרכב: יונדאי וקיה משביתות מפעלים

זאת בשל מחסור בחלפים עקב הווירוס הסיני • יצרנים נוספים צפויים להאט את הייצור • עדיין לא ברור עד כמה ישפיע המצב על אספקת הרכב לישראל

אפקט הווירוס הסיני מתרחב במהירות לתעשיית הרכב. סוכנויות הידיעות בקוריאה דיווחו היום (ג') כי יונדאי מוטורס, וחברת הבת קיה מוטורס, עתידות להשבית מפעלי רכב בדרום קוריאה, שמייצרים בין השאר גם כלי רכב לישראל כולל דגמי מפתח היברידיים. זאת בשל מחסור בחלקי חילוף חיוניים לרכב שמיוצרים בסין ושאספקתם הופרעה כתוצאה ממשבר וירוס הקורונה.

ההשבתה עתידה להמשך לפחות עד ה-11 לפברואר, וסוכני יונדאי ברחבי העולם קיבלו על כך הודעה. יונדאי אישרה את הדיווחים.

מוקדם יותר הודיעה גם ספקית רכיבי הרכב הגרמנית "בוש" כי היא צופה קשיים מתמשכים באספקת רכיבי רכב חיוניים מתוצרתה בשל התלות הגבוהה של החברה במפעלי ייצור בתוך סין. לבוש יש שני מפעלי ייצור בעיר WUHAN, מוקד ההתפרצות.

בשישה מהמחוזות שבהם נרשמה ההתפשטות המשמעותית ביותר של הווירוס, ובהם הוביי, שנגחאי, גואנדונג, צ'ונקין, זג'יאנג ובייג'ין, מיוצרים כמעט 45% מכלל היקף כלי הרכב וחלקיו בסין, וממוקמים בהם גם מפעלי ייצור רבים של ספקי טיר1.

במחוז הוביי בלבד, בו נמצא מוקד ההתפרצות, מיוצרת כמעט 8.8% מתפוקת כלי הרכב והחלפים במדינה. לתעשיית הרכב הבין לאומית יש כיום תלות קריטית בחלפים שמיוצרים בסין, וחלק מהיצרנים המערביים דוגמת וולבו משווקים דגמי רכב שמיוצרים בסין. בנוסף, רוב הסוללות שמיועדות לרכב חשמלי במערב מיוצרות כיום בסין, ועדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה על היקף הייצור.