"תזרקי על יאיר, את יוצאת גיבורה": איך התגלגל שמו של לפיד לראיון על הפרת בידוד?

ורד סבן, צעירה שהתראיינה ל"חדשות הבוקר" בקשת, סיפרה כי בגלל פוסט מצולם של יאיר לפיד היא הפרה בידוד • התכתבויות שהגיעו ל"גלובס" מגלות כי ייתכן שהיא תודרכה לפני הראיון: "לא משנה מה, לא לצאת על ביבי" • סבן: "התייעצתי עם הרבה אנשים, כמו שזכותי לעשות"

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

האומנם הפוסט המצולם של יאיר לפיד, בו טען כי ממשלה לא נבחרת מנהלת את המדינה ומורה לציבור להישאר בבית, הוא שגרם לורד סבן להפר את הבידוד שלה, כפי שטענה היום (ב') בתוכנית "חדשות הבוקר" של ניב רסקין בקשת 12? או שמא סבן תודרכה לפני הראיון להכפיש את לפיד ולהטיל עליו את האשמה?

סבן, צעירה שהתראיינה ל"חדשות הבוקר" לאחר שהפרה בידוד, סיפרה בראיון כי עשתה זאת לאחר שראתה פוסט של יאיר לפיד. מהתכתבות וואטסאפ שהגיע לידי "גלובס" עולה כי אמש (א') דיווחה סבן לחבריה בקבוצה שנקראת "שואבים בהסגר" (קבוצה א-פוליטית שנמצאים בה הרבה פעילים מובילים מהליכוד) כי היא צפויה להתראיין בתוכניתו של רסקין. "אני מפחדת לצאת אהבלה", סיפרה סבן לחברי הקבוצה ושאלה: "מה להגיד למה יצאתי מבידוד, שלא יבואו עליי?".

"נוכל להכין אותך לראיון וגם שנעשה מזה כסף על הדרך", ענה לה אחד המשתתפים בקבוצה, ובתשובה על השאלה למה לצאת מבידוד, השיבו לה: "לא משנה מה, לא לצאת על ביבי, תצאי על השמאל".

"תסבירי שלא באמת היית מעודכנת למצב", ייעץ אחר. "תנסי לצאת מזה בזה שאת מפילה את האשמה על לפיד וכל 'לוחמי' הדמוקרטיה למיניהם. יעני אם לא לפיד, את היית נשארת בבית".

מתוך השיחה / צילום: צילום מסך
 מתוך השיחה / צילום: צילום מסך

סבן קיבלה אפילו ייעוץ "סמי-מקצועי": "הייתי כתב צבאי בדובר צה"ל ועבדתי בעבר בגיא פינס, מה את צריכה?", כתב לה אחד המשתתפים, והסביר בהמשך: "תגידי שרק נחתת בארץ וראית שיאיר לפיד קורא לכל העם לצאת לרחובות ושאין סיבה לעצור את החיים. ושידעת שהוא טיפש אבל לא דמיינת שעד כדי כך בשביל להגיד סתם הוראות כאלו".

כשאחד המשתתפים כתב לה "אם היא אומרת 'שמע, הפרתי את הבידוד כי הקשבתי ליאיר לפיד אומר לצאת החוצה ולא להקשיב לביבי'", כתבו לו בקבוצה: "זהו, ניצחת", וסבן ענתה: "אני אזרוק בסוף על יאיר". משתתף נוסף ענה: "בדוק, תזרקי על יאיר. את יוצאת גיבורה".

סבן אכן התארחה הבוקר בתוכניתו של רסקין, שבאופן טבעי אכן ביקש להבין מה גרם לה להפר את הבידוד שבו היא אמורה הייתה להיות. כמתוכנן, סבן הסבירה כי היא לא הבינה את חומרת המגבלות בגלל יאיר לפיד. "קראתי קצת כתבות וראיתי קצת מה שפוליטיקאים אומרים וראיתי שהיו פוליטיקאים שאומרים.. .לפיד אומר משהו כזה, שלא... היה עניין עם יאיר לפיד". אמרה סבן בתשובה לרסקין.

הפרת הבידוד והאשמת לפיד הפכו את סבן ל"מלכת השעה", והצעות לראיונות מהתקשורת החלו לזרום. גם את ההצעות שיתפה סבן בקבוצה: ynet, רדיו 90, חדשות 13 ואחרים - כולם רצו לראיין אותה ולשמוע מה ומי גרמו לה להפר את הבידוד.

נזכיר כי בשבוע שעבר פרסם לפיד פוסט בו תיאר כיצד לתפיסתו כל המוסדות הדמוקרטיים שותקו בהדרגה, ובכך נמנעים מהאזרחים זכויותיהם: "יש רק ממשלה לא נבחרת, שבראשה עומד אדם שלא נבחר, זאת לא דמוקרטיה, והדמוקרטיה הזאת הודיעה לכם היום שאסור לצאת מהבית", אמר לפיד. נזכיר כי בהמשך הבהיר לפיד באופן מפורש את כוונתו ואמר במפורש כי חייבים לשמור על הוראות משרד הבריאות.

מבלי לדעת כי סבן תודרכה, שר התקשורת דוד אמסלם מיהר לחגוג את התשובה בציוץ בטוויטר וכתב: "'הנוסע המתמיד', זה שלא מגיע כמעט למליאה או לוועדות, שבאופן אירוני חרד כל-כך לתפקוד הכנסת ולדמוקרטיה - מוכיח שוב כמה טיפשותו, יהירותו וחוסר אחריותו 'תורמות' למאבק הלאומי הקריטי של כל עם ישראל בנגיף הקורונה". 

סבן מסרה בתגובה: "התייעצתי מה לעשות, כי הבנתי שזאת עבירה על החוק ופחדתי. כמובן שהתייעצתי עם הרבה אנשים בנוגע לראיון, כמו שזכותי לעשות. ראיתי את יאיר לפיד אומר את זה, ולא ידעתי אם להגיד את זה בשיחה או לא. התייעצתי עם חברים אם להעלות את הנושא, והחלטתי להעלות ולהגיד את זה, וזו זכותי המלאה להתייעץ".