הרופאים נגד ליצמן: דורשים מנתניהו להחליף את שר הבריאות

"האירוע הזה תפס אותנו עם המכנסיים למטה. הפעם לא ניתן לוועדות החקירה והבדיקות להיות מוכנסים למגירה. אנו דורשים יישום של רפורמות אמיתיות במערכת הבריאות. זה אומר לשים את הבריאות בראש מעיניהם של הפוליטיקאים", אמר פרופ' יורם קלוגר, יוזם הפנייה, ל"גלובס"

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן מבקרים במרכז הרפואי שפתחו לחולי קורונה בשיב"א / צילום: Heidi Levine, Associated Press
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן מבקרים במרכז הרפואי שפתחו לחולי קורונה בשיב"א / צילום: Heidi Levine, Associated Press

הבוקר פנו רופאים בכירים ומנהלי מחלקות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולח"כ בני גנץ המנהלים משא ומתן לחלוקת התיקים בממשלה הבאה, בבקשה למנות במקום יעקב ליצמן שר בריאות מקצועי בעל הכשרה וכלים מתאימים להתמודד עם המשבר שבו שרויה מערכת הבריאות, וידרוש ניהול מקצועי גם לאחר שיחלוף משבר הקורונה.

"משרד הבריאות נאבק בימים טרופים אלה במגפת קורונה וכל כולו מושקע במיגור המגפה. האירוע, לו השלכות מרחיקות לכת על המדינה, חשף ומצא את מערכת הבריאות בנקודת שפל ארגונית ותפעולית לה כולם היו מודעים. האירוע הנוכחי מציף וחושף את הפערים במלוא עוצמתם", כותבים הרופאים. "נקודת המוצא לאירוע הנוכחי היא פועל יוצא של מדיניות, ארוכת שנים, שקבעה כי הבריאות, הגם שחשובה, אינה חשובה דייה".

את המכתב יזם פרופ' יורם קלוגר, יו"ר איגוד הכירורגים ומנהל המערך הכירורגי בבית החולים רמב"ם בחיפה. ואליו חברו בין היתר פרופ' פתחיה רייסמן מבית החולים שערי צדק בירושלים, פרופ' אייל גור מאיכילוב בתל אביב, פרופ' תמר תדמור מבני ציון בחיפה, פרופ' ראובן פיזוב ופרופ' אירי ליברגל מהדסה בירושלים, פרופ' אבירם ניסן משיבא בתל השומר ופרופ' דורון הלפרין מקפלן ברחובות, ומנהלי מחלקות ומנהלי איגודים וחברות מקצועיות של ההסתדרות הרפאית (הר"י). עד כה, חתמו על הפנייה כ-60 רופאים, ולאורך היום ממשיכים להצטרף אליו חותמים נוספים.

"יזמנו את המכתב הזה, קבוצה של רופאים כירוגיים, מפני שאנחנו חושבים שכעת אנחנו עסוקים בקורונה ובטיפול בחולים וחלקנו נידרש לכך בהמשך. האירוע הזה תפס אותנו עם המכנסיים למטה - הדברים שאנחנו מתריעים לגביהם שנים, הפעם, לא ניתן לוועדות החקירה והבדיקות להיות מוכנסים למגירה. אנחנו דורשים יישום של רפורמות אמיתיות במערכת הבריאות. זה אומר לשים את הבריאות בראש מעיניהם של הפוליטיקאים", אומר קלוגר ל"גלובס". "לא יכול להיות שפוליטיקאי יוביל את הרפורמות שאנחנו מדברים עליהן. צריך מישהו שניהל את המערכת מלמטה, ומבין ומכיר את הקשיים שלנו. אנחנו מאוד מעריכים את כבוד הרב ליצמן, אבל זה לא תפקידו. הוא לא יכול להיות שר הבריאות".

עם מה אתם מתמודדים בשנים האחרונות?

"בעשור האחרון אנחנו קצרים בתקני כוח אדם. אנחנו היינו עדים למהלכים שבסופו של דבר פגעו במערכת הציבורית, כמו למשל קיצור תורים - 850 מיליון שקלים הגיעו למערכת הפרטית במקום לציבורית. חוסר היכולת של מספר לא מבוטל של בתי חולים לעבוד אחר הצהריים, ושלח את הרופאים למערכת הפרטית. יש הרבה דברים שניתן לעשות בתוך המערכת. זה לא קרה בגלל אינטרסים ובגלל הרעבה ארוכת שנים של המערכת הזו. לא מתוך רוע לב ונקמנות, אלא מפני שמערכת הבריאות לא הייתה לאורך שנים בראש מעיניהם של הפוליטיקאים".

איך מתמודדת המערכת עם משבר גדול, נוכח המצב שאתה מתאר?

"האירוע הזה שהוא אירוע דרמטי, מדינתי, רפואי וכלכלי, גורם לזה שהציבור מזדעק כשהוא רואה שאין מספיק מיטות ואין מספיק מכונות הנשמה. אנחנו מגיעים למשבר מתוך מצוקה אמיתית, ויש מדינות אחרות שמגיעות אליו מתוך רווחה. עכשיו שולחים את המוסד להביא ציוד שהיה אמור להיות כאן כבסיס. לומר שבישראל יש 2900 מכונות הנשמה ומתוכם עשרות מקולקלים, זה מגוחך. אם עכשיו היו נופלים 100 טילים או הייתה מתרחשת רעידת אדמה - המערכת שלנו לא מוכנה גם לזה. אנחנו נזעקים וחושבים שכעת כשיש מגעים קואליציונים, זו הזדמנות לתקן את מה שנעשה למערכת הבריאות. מעל כל אותם שרים, חייבים לדון בכך ששר הבריאות יהיה איש מקצועי".

"אין תשתיות מלבד תרומות"

הרופאים הכירוגים אינם, באופן טבעי, חלק ממערך הלוחמה בקורונה, כעת, בשל המחסור המסתמן בצוותים רפואיים, הם מכינים את הצוותים לכך שיצטרכו לתת סיוע לצוותי הקורנה, מכשירים אותם לטיפול ממוקד במחלה, ומלמדים אותם באופן מזורז את כל שעליהם לדעת. לאחר השיח שהתנהל בימים האחרונים על מחסור במכונות הנשמה, פרופ' קלוגר מדגיש שקודם כל ישנו צורך בצוות רפואי גדול שידע ויוכל להעניק טיפול רפואי מקיף במצבים הללו. "כדי להנשים חולה קורונה שיש לו פגיעה ריאתית, צריך מרדימים ואנשי טיפול נמרץ שזו המומחיות שלהם. יש מחסור לא רק במכונות הנשמה, אלא בצוותי טיפול - אחיות, רופאים, מרדימים, וכמובן גם במיטות טיפול נמרץ. אתמול מנהלת מחלקת ההרדמה באיכילוב הסבירה שחסרים גם סופרי טיפות ממוחשבים שהכרחיים לטיפול הזה. רופאים מומחים לטיפול בישראל יש 200 בלבד. בגל השני של החולים כבר יטפלו פנימאים, כירוגיים ופלסטיקאים וכן רופאים אחרים שאין להם נגיעה יום יומית בנושא, ויצטרכו ללמוד. המשבר הזה מציף את החוסרים".

ישראל ידועה כמדינה הרגילה לפעול במצבי חירום.

"אנחנו מתגאים שיש לנו יכולת לנהל פיגועים המוניים. ראש הממשלה עצמו מתגאה בבתי החולים שלנו. מסתבר שמאחורי זה אין הרבה. יש לנו צוותים רפואיים ואנשי מד"א נהדרים שמוסרים נפשם כנגד זה, אבל אין תשתיות מלבד תרומות. כל מה שנבנה בבתי החולים היום זה על בסיס תרומות. אם אין תרומות, אין תשתיות. לא מקשיבים לאנשי המקצוע ולא קם מנהיג אמיתי שיבוא ויגיד לאנשי המקצוע הנמצאים בכל פורום בינלאומי: אתם מסתגרים בחדר ומוציאים פרוטוקול ישראלי: מה הסטנדרט הישראלי שאנחנו רוצים להתכוונן אליו. אנחנו מתריעים שנים.

"אתמול התראיין האלוף גיורא איילנד. מדינת ישראל מתכוננת למטח של 1000 טילים לצפון. למה לא מפעילים את המערכות שהוקמו לצורך העניין הזה? משק לשעת חירום והמל"ל, שאמור לנהל את האירוע הזה. לא משרד האוצר. זהו אירוע משמעותי שפוגע בכל תחום בחיינו. יש לנו יכולות לנהל אירוע כזה ואירועים דרמטיים אחרים, אבל הם לא הופעלו פה. היו צריכות לצאת הנחיות ברורות מהיום הראשון. במקום זה יצאו הנחיות סותרות הרבה מאד פעמים שבלבלו את הציבור ויצרו תסכולים. אנשים יושבים בחרדה בבית, היה צריך לפעול בצורה מאורגנת ויש כאן אנשים שיודעים לעשות את זה".

מפלגתו של גנץ, חוסן לישראל, ניהלה קמפיין בחירות סביב תיק הבריאות. כעת, הם פונים למשרד הביטחון ומשרד החוץ ולא דורשים את תיק הבריאות. ניסיתם לדבר איתם על כך?

"לפני הצגת המצעים של המפלגות נפגשנו ושמענו את כולם. אז כבר הבנו שמי שצריך לנהל את מערכת הבריאות זה רופא ולא פוליטיקאי. כל הפוליטיקאים שהופיעו מולנו לא הבינו על מה מדברים. בין מה שהם דיברו לבין מה שהמערכת זקוקה לה, היה לדעתי הבדל של שמים וארץ. אני מקווה שכעת המסר הועבר. אמנו די ויצאנו לדרך".