התעלומה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

מי שיקר, מי סחט, מי נפל בפח: הפתרון המלא לתעלומה נחשף

ד"ר אושי שהם קראוס |  11.9.2020

מה רצה עומר לרנר להשיג? • מי באמת עמד מאחורי הסחיטה של ד״ר טארק שחאדה? • בצד של מי אסף מירסקי? • האם ראם סבאג ונטע לי לוי באמת ביחד? • ומי זאת בכלל מרי פרנסס? • התעלומה - הסיפור המלא 

ברוכים הבאים לתעלומה של גלובס - חידה בלשית בהמשכים. מדי שבוע יתפרסם כאן דוח חקירה חדש, משובץ כתבי חידה מורכבים, מסובכים ולעתים מוזרים, אבל הם המפתח היחיד לפתרון. אתם מוזמנים להקים צוות חקירה משלכם, לחשוב, להתייעץ ולהעלות השערות בתגובות, בעמוד הפייסבוק ובקבוצת הטלגרם שלנו. אם תהיו ממש טובים, אולי אפילו תצליחו לחשוף את האמת. 

סטטוס חקירה: הסתיימה. פורסם הפתרון המלא.

שימו לב: אם זו הפעם הראשונה שלכם בתעלומה, מומלץ להתחיל מדוח מס' 1. 

מבולבלים? מפתח דמויות נמצא בתחתית העמוד. 

פרק אחרון

הפתרון לתעלומה נחשף

התעלומה פרק אחרון  / צילום: גלובס

ברוכים הבאים לסצנת הסיום של התעלומה הראשונה של גלובס. במקום התכנסות בסגנון אגתה כריסטי בספריית האחוזה או בחדרה של הרוזנת, הגיבורים שלנו נפגשים במיקום הרבה יותר צנוע וישראלי - מתחם המקדונלד׳ס בקומה השלישית של דיזנגוף סנטר. אפשר לדמיין אותם מגיעים אחד אחד, מזהים זה את זה, מסתכלים סביב בחשדנות ומנסים לחבר את הנקודות.

כתבי החידה שליוו את התעלומה עזרו לנו לבנות סיפור, אבל עדיין נותרו בו כמה חורים שיש להשלים כעת. הנה הסיפור המלא, מההתחלה ועד לכותרות הסיום:

עומר לרנר, איש הבלוקצ׳יין והתיירות, הגה תוכנית זדונית. תקנות PSD2 של האיחוד האירופי מחייבות את הבנקים לאפשר ללקוחותיהם לתת הרשאות לחברות פינטק קטנות לגשת מיידית לנתונים שלהם בבנק, ובבנק ישראל מתכננים להוביל מהלך דומה (החלק הזה קורה באמת, לא רק בסיפור). לרנר מתכנן לפתח מערכת מבוססת בלוקצ׳יין שתייצר מטבע וירטואלי (קריפטו) שישמש, לכאורה, לתשלום בין גופי תיירות שונים.

אלא שכל האופרציה התיירותית היא פסאדה בלבד, כפר פוטיומקין. מאחורי הקלעים לרנר בעצם בונה מערכת שתשאב כספים מחשבונות בנק שעומדים ללא פעילות זמן רב (לא היתה לכם דרך לדעת את זה, אנחנו מודעים לכך).

לשם כך הוא נוקט כמה צעדים: ראשית הוא מנסה להשתמש במידע ובקשרים של בת זוגו נטע לי לוי, שעובדת כראש מחלקת ביקורת בבנק גדול שקראנו לו X. הוא יודע שהיא לא תשתף פעולה עם התכנית האמיתית, ולכן משתף אותה בפסאדה בלבד. שנית, הוא משתף את חברו הוותיק אסף מירסקי, שעובד כחוקר במשרד רואי חשבון, בפרטי התוכנית האמיתית.

והנה הפרטים: הם ישכנעו את מנכ״ל משרד רואי החשבון הטרי ניר לאון בקיומה המתמשך של מעילת ענק בבנק, והוא ייתן אישור למירסקי ואולי לעוד שותף לחקור אותה. מירסקי ולרנר גם יודעים שלאון נמצא במערכת יחסים עם בחור צעיר, סטודנט שלומד בבודפשט, בנו של ד״ר טארק שחאדה מהפיקוח על הבנקים. המטרה: לסחוט את לאון ואת שחאדה ולאיים עליהם בחשיפת הקשר, כדי לקבל משחאדה אישור למהלך הניסיוני.

בנוסף, אסף ייצר באזז סביב דמותו של יזם בלוקצ׳יין רוסי בשם אנדריי אומנסקי, שהקים חברה שעשויה להתחרות בזו של לרנר. כך, כשבבנק עסוקים בחשדות נגד אומנסקי ובחיפוש ראיות נגדו, הם יוכלו לחדור לבנק יחסית בקלות ומתחת לרדאר. אלא שמגפת הקורונה מקפיאה את ענף התיירות והעסק כולו קורס על ראשיהם של לרנר ומירסקי.

הנה תשובות לעוד כמה שאלות שאולי הטרידו אתכם:

● הזוג המזרח האסיאתי הם יזמים שמנסים להכניס טכנולוגיה נוספת (שלא למטרות מעילה) לפיילוט עם הבנקים בארץ. הם זקוקים לאישורו של שחאדה, שמסתייג מהעניין. לכן הם מגלים את הקשר בין לאון לבין בנו רמי, והם אלה שיוצרים קשר עם לרנר ויוזמים את רעיון הסחיטה.

● הזוג זייף התכתבות בין לאון לרמי והזמין את שניהם לחופשה רומנטית באיטליה, אלא שרמי נתקע בבודפשט בגלל הסגרים ולאון נדבק בקורונה ואושפז.

● גם אומנסקי, שאמור היה להיפגש להיכרות עם הזוג המזרח אסיאתי, חלה ואושפז באותו בית חולים.

● ומי היא מרי פרנסס? מזכירתו של לרנר, שמודעת למתרחש ומנסה להציל את המצב בלי לחשוף את זהותה או את הקשר שלה אליו.

● האם ראם סבאג ונטע לי לוי ביחד בסוף? כן, בהחלט כן.

רוצים לשמוע עוד פרטים ולשאול שאלות ישירות את כותב התעלומה והצוות? הצטרפו לקבוצת הטלגרם שלנו - ״התעלומה של גלובס״.

צוות התעלומה מודה מעומק הלב לפותרים הקבועים והמזדמנים, ושמח לבשר שתעלומה מס׳ 2 נכתבת בימים אלה והיא כוללת עלילה מרתקת ומהודקת יותר, סיפור חדש מעולם אחר לגמרי, וכמובן המון חידות מתוחכמות ומאתגרות. נשוב אחרי החגים.

דוח מס' 13 ואחרון

מי נעדר ממפגש הסיום?

התעלומה דוח מס' 13 / עיצוב: גלובס

8 באפריל: ראם סבאג מוותר על השיחה שיזם שותפו אסף מירסקי עם אנדריי אומנסקי, ובמקום שולח מייל נוסף, עדיין בשמו של ד״ר שחאדה, לעומר לרנר. לרנר פותח את המייל ומשיב בכעס: ״מה אתה משחק איתי משחקים בתולדות הציונות. תגיד כבר דיזנגוף סנטר. רוצה להיפגש? כתוב בדיוק איפה ומתי״. סבאג מקבל את המייל, והאינטואיציה שלו אומרת לו שלרנר הוא איש מפתח בסיפור הזה. ״ניפגש בשולחנות של מקדונלד׳ס בסנטר, מחר ב-12:00״, הוא עונה.

כעת נותר לו רק לשכנע את נטע לי לוי שהצדק איתו. הוא מתקשר, היא לא עונה. הוא מחליט לטרוף את כל הקלפים - ופונה גם אליה באמצעות המייל הבדוי של שחאדה. ״אני מרגיש רע לגבי כל מה שקרה. בואי ניפגש ונדבר״, הוא כותב. לוי מקבלת את המייל, וחשה בלבול. האינסטינקט הראשוני שלה הוא לספר לעומר ולהתייעץ איתו, אבל משהו עוצר אותה. היא מסכימה להיפגש עם שחאדה, וסבאג קובע איתה באותו מקום ובאותו זמן שקבע עם לרנר.

עכשיו מגיע סבאג לרגע המכריע, ומחליט ללכת עד הסוף כדי להתיר את הפלונטר. ״מה שיהיה יהיה״, הוא חושב לעצמו, ומזמין גם את מארי פרנסס פיירסאי לאותה פגישה. לבסוף הוא פותח מייל נוסף בשם ״יעל מיכאלי״ וכותב לד״ר שחאדה האמיתי מכתב ובו טענות קשות על כך שהוא זה שעומד מאחורי המעילה. היא אף מאיימת לחשוף את הסיפור בפני המפקח על הבנקים. שחאדה מקבל את המייל ומבקש מיד להיפגש. סבאג מזמין אותו לאותו מקום, באותה שעה.

9 באפריל, 11:57: ד״ר שחאדה ונטע לי לוי מגיעים מכיוונים שונים לאזור המקדונלד׳ס בדיזנגוף סנטר. הם מזהים זה את זה ומתיישבים יחד.

11:59: סבאג עומד בקומה מעל, ליד קופות קולנוע לב, וצופה במתרחש. הוא רואה שעומר לרנר איננו, אבל לתדהמתו פתאום מתקרב אל השולחן אדם מוכר אחר - שותפו לחקירה אסף מירסקי.

קוראים יקרים, זו היתה סצנת הסיום של התעלומה הראשונה שלנו. ועכשיו תורכם: האם תוכלו לחבר את הנקודות ולייצר תסריט בעל פשר למהלך האירועים, לפני שנעשה זאת בעצמנו? הסיפור המלא - בשבוע הבא.

דוח מס' 12

מה האינטרס של מירסקי?

התעלומה דוח מס' 12  / עיצוב: גלובס

6 באפריל, ערב: ראם סבאג מסתכל על המייל ששלח לעומר לרנר בשם ד״ר שחאדה, שנותר עדיין ללא תשובה. הוא מניח שלרנר מתעלם, וזה מבלבל אותו כי הוא יודע שרק לפני כמה שעות לרנר עצמו היה להוט לפגוש את שחאדה.

הנייד מצלצל, ושמו של שותפו אסף מירסקי מופיע על המסך. הוא מזכיר לראם שוב שבידיו ראיות לכך שאנדריי אומנסקי מעורב במעילה הגדולה בבנק X, ומפציר בו להצטרף לשיחת זום שקבע עם החשוד.

באותו זמן בערך יושבים עומר לרנר ונטע לי לוי בדירתם בתל אביב, שותים יין ומחכים לארוחת הערב שהזמינו בוולט. נטע לי מזכירה לעומר את החשדות שהופנו נגדו, ומבהירה שמבחינתה אין בהם ממש. היא מסבירה שכדאי שידברו על זה כדי שיוכלו להשאיר את האפיזודה הזאת מאחור. עומר לא מוכן לדבר, אומר שהוא בשוק שהיא מזכירה את זה שוב ושהוא חייב להיות רגע לבד ולנקות את הראש. הוא מוותר על ארוחת הערב ויוצא מהבית.

7 באפריל: ד״ר שחאדה לא מצליח להביא את עצמו ללכת לעבודה, ובמקום זאת הוא מתהלך בסביבת ביתו ולא מוצא מנוח. הוא מסמס לבחור הצעיר וקובע איתו שיחת זום להמשיך היום. ברור לו שבקרוב יצטרך לקבל החלטה גורלית.

בצהריים, באותה שעה בדיוק, נוחתת בטלפונים הניידים של ראם, אסף, נטע לי, עומר וד״ר שחאדה ההודעה הבאה:

020-100-300-003 
007-010 
003-080-040-050-020 
300-003
020-300
010-004-006-090 
090-010-030-080-020-001 
080-020-004-300-080-007
007-010 
400-080-002-040
400-003-080-060-090

לאן אנחנו מוזמנים ולשם מה?

פיצוח דוח מס' 12

ד״ר אושי שהם קראוס, מחבר התעלומה, הרשה לעצמו להתערב בעלילה. הוא הצפין הודעה שמזמינה את הפותרים לפנות אל רויטל בר לב מקפה המכולת (ברמת גן, שכבר הוזכר במהלך הסיפור), ולתאם מפגש כדי לחגוג את סיום התעלומה הראשונה. אושי מזמין. האם הגיעו פותרים? תשובות בשבוע הבא.

איך עבדה ההצפנה? ההודעה תורגמה, אות אחר אות, לכתב אתב״ש - שבמסגרתו א׳=ת׳, ב׳=ש׳ וכן הלאה - ואז תורגמה שוב, בפשטות, לגימטריה של האותיות.

דוח מס' 11

מי דובר אמת?

התעלומה פיצוח דוח מס' 11 / עיצוב: גלובס

5 באפריל 2020: ראם סבאג מרגיש רע. הוא משוכנע שיש בידו קצה חוט שיכול להוביל לאנשהו, גם בעניין המוות של ניר וגם בעניין המעילה הגדולה, אבל הוא לא שיער שנטע לי לוי תיפגע עד כדי כך - וזה הדבר האחרון שהוא רצה שיקרה.

כל סוף השבוע חשב על זה. המכתב של ניר נראה אותנטי ומשכנע, אבל אולי נטע לי בכל זאת צודקת? היא הרי מכירה את בן הזוג שלה. מצד שני, אם רק אפשר היה להעלים את העומר לרנר הזה מעל פני האדמה, מצבו היה משתפר פלאים. הוא מתקשר לנטע לי, בפעם השלישית מהבוקר. היא לא עונה.

בהמשך היום פונה אל סבאג שותפו לחקירה אסף מירסקי, וטוען שיש לו מידע שקושר למעילה אדם בשם אנדריי אומנסקי. הוא מספר שאומנסקי שואף להתחבר למחשבי הבנק באמצעות הרשאות שקשורות ליישום תקנות ברוח PSD2 האירופיות, וכך לייצר משיכות כספים גדולות. סבאג מקווה שזה מנקה את לרנר מכל חשד ומסמס את המידע לנטע לי. היא עדיין לא עונה.

6 באפריל 2020, 11:00: הטלפון של נטע לי לוי מתפוצץ משיחות שלא נענו. הוא לא מפסיק לצלצל מאתמול. היא מחליטה להתמודד עם השטף, ומופתעת לגלות שחלק גדול מהשיחות הגיעו מד״ר טארק שחאדה מבנק ישראל.

11:15: לוי מתקשרת מיד למשרדו של שחאדה, אך שם מוסרים לה שהוא לא מקבל שיחות. היא ממשיכה לעבור על ההודעות מאתמול, ונתקלת בזו שקיבלה מסבאג, עם המידע על אומנסקי. היא מתקשרת ללרנר ומעדכנת אותו מיד בפרטים. לרנר מגיב בזעם וטורק את הטלפון.

12:05: לוי ממשיכה להתקשר למשרדו של ד״ר שחאדה, שמסרב לדבר. בצהריים פתאום נמסר לה שהוא יצא במהירות והודיע שיש לו פגישה דחופה. נטע לי, שהאינסטינקטים שלה עובדים שעות נוספות, שואלת את המזכירה אם הפגישה היא עם אדם בשם לרנר. המזכירה, שכבר מיודדת איתה, אומרת שבשום אופן אינה יכולה לחשוף מידע כזה, אבל משהו בקולה רומז לנטע לי שהתשובה היא כן.

12:10: נטע לי נסערת. היא מתקשרת לסבאג ומציעה לו להיפגש סמוך למשרדו של שחאדה ברחוב יבנה בתל אביב כדי לעמת אותו עם המידע. היא מתקשרת לשחאדה לנייד, מצליחה להשיג אותו שנייה לפני שעוזב את הבניין, ומשכנעת אותו להיפגש.

12:40: סבאג ולוי מגיעים לפגישה, ומוצאים את שחאדה יושב על ספסל בכניסה לבניין הפיקוח על הבנקים. הם מוסרים לו את המידע שקיבלו, ודקות ארוכות הוא שותק ולא מגיב. הם לוחצים עליו, עד שנשבר ומספר שאותו אנדריי אומנסקי סוחט אותו.

12:45: לוי וסבאג מתיישבים על הספסל לצד שחאדה, ומתפנים לחשוב רגע על מה ששמעו פה. לוי מבינה שאחת הכוונות המקוריות של סבאג היתה לגרום לה להיפגש איתו, ושהיא נפלה בפח. סבאג עצמו מבולבל. הוא מרגיש שפספס את לוי וחש אמפתיה למצוקה של שחאדה, אבל בו בזמן מתקשה להאמין לו. והמכתב ההוא לא מפסיק להציק לו.

13:00: סבאג פותח תיבת ג׳ימייל חדשה על שם טארק שחאדה, ושולח את המייל הבא לעומר לרנר: ״חפש אותי אצל ד"ר פרידריך לאֶווענבערג, יען כי נודד הייתי מעיר לעיר וממדינה למדינה, לתור לי מנוחה, באשר ייטב לי, ואהיה מתהלך בין הרים וגבעות, בין אפיקים וגֵיָאיות, עד בואי לארץ רחוקה....".

באיזה קניון הם יפגשו?

פיצוח דוח מס' 11

התשובה היא: הם ייפגשו בדיזנגוף סנטר.

איך הגענו לזה? פרידריך לאווענבערג הוא הדמות הראשית בספר ״אלטנוילנד״ שכתב בנימין זאב הרצל, ושנקרא בתרגומו של נחום סוקולוב לעברית ״תל אביב״. המשך הקטע לקוח מספר של ד״ר יהודה לייב קצנלסון, שכינויו הספרותי היה בוקי בן יגלי. רחוב בוקי בן יגלי בתל אביב הוא אחד הרחובות הסמוכים לדיזנגוף סנטר.

דוח מס' 10

מי הסוחט ומי הנסחט?

התעלומה פיצוח דוח מס' 10  / עיצוב: גלובס

30 במרץ 2020: ד״ר טארק שחאדה מגיע לפגישה שקבע עם מנכ״ל בנק X, ומספר לו שהוא רוצה להציע לו להשתתף בניסוי חדשני. הוא סוקר בקצרה את התנהלות הבנקים האירופיים בעקבות החלת תקנות ה-PSD2 (נקראות גם ״תקנות הבנקאות הפתוחה״ - תקנות שמאפשרות לצרכנים באיחוד האירופי לתת לחברות פינטק חיצוניות גישה לחשבונות הבנק והאשראי שלהם, תחת מערכת אבטחה כבדה), ומציג למנכ״ל טיוטה של תקנות ברוח דומה שמתכנן בנק ישראל לקדם בקרוב.

בסוף הוא מבקש ממנו להיות הבנק הראשון שמצטרף לפיילוט החגיגי, וכן מזכיר שהניסוי יבוצע מול חברת פינטק שפועלת בתחום התיירות, בשם Limu. המנהל מבטיח לבחון את הדברים.

31 במרץ 2020: כמה ימים חלפו מאז שהתגלתה גופתו של ניר לאון, ובמשרד רואי החשבון לוינסקי-לנדאו כולם עדיין בהלם. סמנכ״לית הכספים יעל מיכאלי, שמונתה לממלאת המקום הזמנית של לאון עד שישוב מחו״ל, נכנסת לראשונה לחדרו במשרד. המשטרה כבר היתה שם, אבל לא נראה שהם מצאו הרבה. היא מתיישבת על הכיסא של ניר ומסתכלת מסביב. לפתע נדמה היה לה שהיא שומעת רשרוש של נייר, משהו שמקשה על סיבוב הכיסא.

היא שולחת יד לחלקו התחתון של הכיסא המשרדי, ונתקלת בחפץ שאי אפשר לטעות בו: מעטפה. היא שולפת אותה במהירות, וקמה בבהלה לסגור את דלת המשרד. כשהיא בטוחה שאיש אינו צופה בה, היא נושמת עמוק והופכת את המעטפה. בכתב יד ברור ומסודר, כתוב שם: ראם סבאג.

מיכאלי מסמסת לסבאג, שמופיע כעבור פחות מדקה. הוא פותח את המעטפה, ומקריא בקול: ״ראם, אני חושש לחיי. לא האמנתי שאגיע למצב הזה, אבל אם יקרה לי משהו - דע שזה כמה שבועות שאני נתון לסחיטה אכזרית מידי אדם בשם עומר לרנר. לצערי הרב, חלק מבני משפחתו של בן זוגי לא יראו בעין יפה את היחסים בינינו, ולרנר גילה את זה ומשתמש בכך כדי לדרוש ממני דברים שונים ומשונים. להערכתי, הוא סוחט בני משפחה נוספים של בן זוגי. אנא, נסה להגן עליו. שמו רמי שחאדה. ניר״.

באותו יום אחר הצהריים פונה אנדריי אומנסקי לד״ר שחאדה, ומבקש את עזרתו ביצירת פיילוט ברוח תקנות PSD2, שיקשר את טכנולוגיית הבלוקצ׳יין של החברה שלו, Kultur, עם בנק גדול בארץ.

2 באפריל 2020: סבאג לא יכול להפסיק לחשוב על המכתב ועל עומר לרנר. הוא יודע שמדובר בבן זוגה של נטע לי לוי, שעמה יש לו מערכת יחסים מקצועית, אבל מהרגע הראשון הוא מרגיש שיש שם יותר מזה, והוא בטוח שגם היא מרגישה. הוא מזמין אותה להיפגש בביתו, וחושף בפניה את המכתב.

התגובה של לוי למכתב קשה. היא צועקת על ראם שהמכתב מזויף, ושבטוח מדובר באדם שרוצה לפגוע בסטארט-אפ של לרנר. היא עוזבת את הדירה בזעם ולוקחת מונית ישר לבנק.

סבאג מתיישב, מתוסכל ומיואש, על הספה בסלון. בזווית העין הוא קולט התראה על מייל חדש שנכנס. ממרי פרנסס פיירסאי. הוא פותח אותו ומוצא שם רק רצף מוזר של אותיות ומספרים:

FK.BRIEF.A-D-V.W14

מה מרי פרנסס מרגישה?

פיצוח דוח מס' 10

התשובה היא: פחד. מרי פרנסס מרגישה פחד. 

איך הגענו לזה? הקוד FK.BRIEF.A-D-V.W14 מתפרק באופן הבא: 

FK - הסופר פרנץ קפקא. 

BRIEF.A-D-V - הטקסט Brief An Den Vater - מכתב לאבא. 

W14 - המילה ה-14 בטקסט היא Furcht - פחד. 



דוח מס' 9

מהי סיבת המוות?

התעלומה פיצוח דוח מס' 9 / צילום: אפרת לוי, גלובס

26 במרץ 2020: הבחור הצעיר חוזר אחר הצהריים לדירה שלו בטרז קורוט, בודפשט, ובידו שקית טייק אוויי עם אוכל תאילנדי לשניים. כבר כשהוא פותח את הדלת, נדמה לו שמשהו לא כשורה. שקט מוזר שורר בבית. הוא תוהה אם היתה פריצה ואם הוא עומד לגלות את כל תכולת חייו שפוכה על הרצפה בבלאגן אינסופי. ׳הדלת היתה נעולה, כך שהם לא יכלו להיכנס מכאן׳, הוא חושב, ׳אבל אולי מהחלון. בכל זאת קומה ראשונה׳. הוא צועד לאט לאט ובשקט מהמבואה לכיוון הסלון. ברגע הבא עיניו ופיו נפערים בתדהמה, השקית נופלת מידו והוא קופא במקומו.

ניר לאון מוטל על גבו על השטיח, ללא ניע, עיניו פקוחות ומבט ריק, מזוגג, נשקף מהן. ״ניר!!!!!״, הוא צועק באימה, וכורע לצדו. הוא שולח במיומנות שתי אצבעות אל צווארו, מצמיד את אוזנו לחזהו, וכמה שניות אחר כך מתמוטט בבכי. במאמץ על הוא אוסף את עצמו ומתקשר לאמבולנס.

הפראמדיקים מגיעים דקות ספורות לפני המשטרה, ומלבד וידוא המוות - יודעים שאסור להם לגעת בגופה או בזירה. כשהשוטרים מגיעים, הבחור הצעיר עדיין נסער מאוד, ובמקביל לבדיקת הדירה כולה הם מביאים לו מים, מרגיעים אותו ומושיבים אותו לתשאול ראשוני.

27 במרץ 2020: ד״ר טארק שחאדה שמע על הטרגדיה שהתרחשה בבודפשט כבר אתמול, ומאז מנסה לארגן לבחור הצעיר טיסה לארץ - בינתיים ללא הצלחה. המשטרה ההונגרית אמנם לא עצרה אותו בשלב זה, אבל עוקבת אחריו מקרוב ודורשת שיישאר בעיר לפחות עד שסיבת המוות תתבהר.

עומר לרנר לא מפסיק לחשוב על המטבע לענף התיירות שלו, הסטארט-אפ שחשב שהוא גאוני, שהיה אמור להיות כרטיס היציאה שלו מהחיים הקטנים והפשוטים ולפתוח לו דלת לעולם הגדול של הכוח והכסף - ושנדפק לחלוטין בגלל מגפת הקורונה. הוא כועס, מתוסכל ולא יודע מה לעשות. לבת זוגו נטע לי לוי נמאס לשמוע אותו מתלונן, להכיל אותו ולטפל בו. גם לה יש עבודה, וכזאת שלא נעצרה בשום צורה בתקופה הנוכחית. ומעבר לזה, יש לה תחושה שמשהו חדש מתחיל, והיא לא מתכוונת לתת ללרנר להרוס לה את זה. בהחלטה של רגע היא מרימה את הנייד ומסמסת לראם סבאג: ״בוא ניפגש״.

29 במרץ 2020: אחרי שנשלחה לארץ בטיסה בהולה, גופתו של ניר לאון מובאת למכון לרפואה משפטית באבו כביר. הנה צילומים שנלקחו במהלך הנתיחה.

התעלומה דוח מס' 9 / צילום: המכון הפתולוגי
 התעלומה דוח מס' 9 / צילום: המכון הפתולוגי

התעלומה דוח מס' 9 / צילום: המכון הפתולוגי
 התעלומה דוח מס' 9 / צילום: המכון הפתולוגי

מה קרה לניר לאון?

פיצוח דוח מס' 9

ניר לאון בלע שקיות הרואין, ככל הנראה במטרה להבריח אותן ממדינה למדינה. הוא מת כשחלקן התפוצצו בתוך גופו.

דוח מס' 8

ממה מפחד ניר לאון?

התעלומה - דוח מס' 8 פיצוח  / צילום: אפרת לוי, גלובס

22 במרץ 2020: אסף מירסקי ועומר לרנר נפגשים באחד מהשטחים הפתוחים שבין שכונת נווה ישראל בהרצליה לבין קיבוץ גליל ים. לרנר מגיע משועשע, ומסביר שהשאיר את הנייד בבית כי הוא אמור להיות בבידוד ולא רוצה שיעלו עליו. מירסקי, מצד שני, מתוח, ומצב הרוח הקליל של לרנר לא מתאים לו. בקצה השדה השניים רואים את הזוג המזרח-אסיאתי מתקרב. הם לא דברנים גדולים, צועדים בשתיקה אל נקודת המפגש, מוסרים למירסקי דיסק און קי שמכיל כמה מסמכים, ומתרחקים כלעומת שבאו.

ניר לאון תקוע בבודפשט. הוא מוצף רגשות אמביוולנטיים. מצד אחד, הבחור הצעיר שיושב ליד החלון עם כוס הקפה שלו ומסתכל אל הרחוב הוא נקודת אור שקשה לתאר את חשיבותה בחייו כרגע. מצד שני, להיתקע בעיר הזאת בדיוק בשיא עבודת המחקר של החברה מול הבנק. זו היתה אמורה להיות התקופה שבה הוא הכי נוכח, הכי חד, הכי מוביל - זה היה הרגע שלו לזרוח, להוכיח שלמרות הגיל הצעיר הוא ראוי להנהיג את המשרד. ועכשיו יעל מיכאלי תקטוף את כל התהילה. ואם כל זה לא מספיק, הוא גם חושש מסבאג ומירסקי ולא בוטח בהם. במיוחד בסבאג. התחושה היא שמדובר בבחור עם אמביציה בלי נגמרת.

24 במרץ 2020: ד״ר טארק שחאדה קם בבוקר ועושה את מה שעשה בכל ימי הבידוד שלו עד כה - מתארגן, מתלבש, ומתיישב בחדר העבודה. הוא מחכה למסרים, אבל שום אות לא מגיע. לא מדרך צרפת בחיפה, ובעצם… אין קשר עם איש. הוא יודע מה הוא רוצה לעשות. הוא יודע מה הוא צריך לעשות. והוא מודע לסתירה העמוקה בין השניים. הוא חש משותק, ומחליט בינתיים לא לעשות כלום. הוא יודע שהבחירה הזאת טומנת בחובה סכנה, אבל מהמר עליה בכל זאת.

25 במרץ 2020: מארי פרנסס פיירסאי פותחת את המסנג׳ר של פייסבוק, ופונה לניר לאון. הוא לא מזהה אותה ומתעלם מההודעות, מניח שמדובר בעוד חשבון מזויף שרוצה להשיג ממנו משהו. היא לוקחת בחשבון שהיא מערערת אותו, אבל חושבת שזה הדבר הנכון לעשות כרגע, ובוודאי לטובת הבחור הצעיר שיושב לידו בסלון הקטנטן. היא לוקחת נשימה עמוקה, ושולחת את הטקסט הבא:

0.ה.ב. - ה.ז.ט.ה.ז.ה.ח

חפשו את הססמא במקום שבו נמצאים כוכבים.

פיצוח דוח מס' 8

התשובה היא: ביטלג׳וס

איך הגענו לזה? הקוד שהופיע בשבוע שעבר הוא גימטריה פשוטה של מספר הטלפון 052-5795758. מי שהתקשר למספר קיבל הודעה מוקלטת עם חידה נוספת, שכללה כמה נתונים אסטרונומיים. כדי להגיע לתשובה צריך היה להשתמש בתוכנת אסטרונומיה בשם סטלאריום, שהוזכרה בדוח מס׳ 5, ללמוד כיצד מפעילים אותה, להזין לתוכה את הנתונים שהתקבלו בהודעה המוקלטת - וכך להגיע לתשובה: הכוכב ביטלג׳וס.

דוח מס' 7

מי זאת מרי פיירסאי?

התעלומה - דוח מס' 7 פיצוח / צילום: אפרת לוי, גלובס

19 במרץ 2020: ראם סבאג מניח את הטלפון הנייד שלו על השולחן בפינת האוכל. כעבור כמה שניות הוא מרים אותו שוב, ושוב מניח. הוא מת להתקשר לנטע לי לוי, רק לשמוע את קולה, אבל לא מצליח להביא את עצמו לעשות את הצעד הזה. ׳אנחנו עובדים ביחד, זה לא לעניין׳, הוא חושב לעצמו, ׳ובכלל, יש לה בן זוג׳.

הוא מחליט להטריד את עצמו בדברים אחרים, ומוציא את התיקייה שעליה כתוב בגדול PSD. הוא עובר על המסמכים, ומוצא את זה שחיפש - דוח של הבנק המרכזי האירופי בנושא תקנות PSD2. הוא עדיין מוטרד, אבל בכל זאת הוקל לו. תחושה של קצה חוט בתוך עומס שחלקו רגשי וחלקו מקצועי. הוא נשאב לקריאה.

20 במרץ 2020: מרי פרנסס פיירסאי עובדת על פרויקט מיוחד - ההקלטה המורכבת והמוזרה ביותר שיצרה אי פעם. היא משקיעה מאמצים אדירים ביצירה, מתעייפת והולכת לישון. כל הקשרים שלה באפריקה נוצלו, כל יכולות המינגלינג שלה מוצו. פתאום היא נזכרת במורה שלה ללוגיקה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, ומחייכת. ׳ענת היתה אישה יוצאת דופן׳, היא חושבת, ׳מי היה מעלה בדעתו שהחומרים יתגלגלו אליי מחדש׳.

נטע לי לוי יושבת עם בן זוגה עומר לרנר בסלון של דירתם המשותפת. היא מבולבלת. הפגישות עם סבאג קצת הוציאו אותה מאיזון, והיא יודעת שעכשיו לא תוכל לראות אותו כמעט שבועיים - כי לרנר בבידוד והם גרים באותו בית. ׳עדיף ככה׳, היא חושבת, ׳אולי זה ישקע וייעלם מעצמו׳.

היא כל כך דאגה לו וחיכתה שיחזור, אבל עכשיו הוא לא מפסיק לדבר על מטבע תיירות שהוא רוצה להציע לבנק, הטוריסט-טוקן הזה שלו. אפשר לחשוב שמישהו יסתכל על זה עכשיו, כשמגפה משתוללת בכל העולם ואף אחד לא טס לשום מקום. הוא מעלה את זה שוב ושוב ולא מרפה, ובזמן שהיא מוטרדת מהיחסים ביניהם ומנסה להבין איפה הם עומדים - הוא שולח לה לינק ומבקש שתלמד אותו: https://github.com/touristoken/whitepaper.

21 במרץ 2020: ד״ר טארק שחאדה יושב במשרדו הביתי, ומנסה בכל כוחו להתעלם מרצף שיחות שמתקבלות מהזוג המזרח-אסיאתי. הוא מיואש, הוא בבידוד והוא מרגיש על סף התמוטטות.

סבאג עדיין לא התקשר ללוי, אבל בדיוק כשהוא מחליט שעכשיו זה הזמן הנכון לעשות זאת - מייל משונה לוכד את תשומת לבו. השולחת היא שוב מרי פרנסס פיירסאי, והפעם המייל לא ריק, אלא מכיל טקסט והקלטה:

ǃHub-aib ge lguitiko nesī ra ī xun ǀkhā.
ǃHub-aib ge hoa ama nesi ra ī xun xa, hoaraga xun ose ǁkhāti.

 

מה רוצה פיירסאי להגיד לסבאג?

פיצוח דוח מס' 7

הטקסט נכתב בשפה ההוטנטוטית קויקוי (Khoekhoe) שמקורה בדרום מערב אפריקה, וזה התרגום שלו:

The world equals to what is happening
ǃHub-aib ge lguitiko nesī ra ī xun ǀkhā.

The world is all the facts that happen, not all the things
ǃHub-aib ge hoa ama nesi ra ī xun xa, hoaraga xun ose ǁkhāti.

אלה שני המשפטים הראשונים בטרקטט הלוגי פילוסופי - ספרו של הפילוסוף האוסטרי לודוויג ויטגנשטיין. ואיך זה קשור לסיפור שלנו? ימים יגידו.

דוח מס' 6

מה כל כך מעניין את לרנר?

התעלומה דוח מס' 6 פיצוח / עיצוב: גלובס

15 במרץ 2020: עומר לרנר עומד ברחוב, מתחת לחלון של TK30, וצופה בבחור הצעיר ובניר לאון. לאון מביט מהחלון לרחוב, רואה את לרנר וחושב שהוא מכיר אותו, אך לא בטוח מהיכן. הוא קורא לצעיר ושואל אם הוא מזהה את האדם שבוהה בהם, אבל עד שהוא מגיע לחלון - לרנר נעלם.

באותו זמן בערך ד״ר שחאדה מקבל ווטסאפ מטריד, שמזמין אותו לפגישה ב-Kispipa בבודפשט. הוא בודק את עמוד הפייסבוק של המקום, ומשהו בו נראה לו מוזר. הוא מתמלא בחרדה, ומחליט לוותר על הפגישה ולקבוע שיחה עם עורך הדין שלו. הוא חוזר בבהילות לישראל, עוד באותו לילה, ונכנס מיד לבידוד בביתו.

במשרד רואי החשבון לוינסקי-לנדאו לא מצליחים לקבל תשובות ברורות מניר לאון לגבי מועד חזרתו לארץ, וממנים לו ממלאת מקום זמנית - סמנכ״לית הכספים יעל מיכאלי.

17 במרץ 2020: ראם סבאג ונטע לי לוי נפגשים בסוף יום העבודה, והוא שואל אותה אם היא מוכנה לקפוץ איתו לקפה המכולת ברמת גן, לאסוף את התיקייה ששותפו אסף מירסקי שכח שם. היא מסכימה, ואחרי שהם אוספים את התיקייה מבית הקפה הסגור, הם קונים בירה בפיצוצייה הקרובה ויושבים על הספסל ברחוב, לשתות ולדבר. בסוף הערב סבאג מנסה להתקרב אל לוי ולחבק אותה, אבל היא הודפת אותו.

18 במרץ 2020: עומר לרנר חוזר לישראל לבדו, ובמקום לנסוע ישירות לבידוד - לוקח מונית למשרדי הסטארטאפ Limu שבו הוא משמש מנהל הדרכה. השעה מאוחרת והמשרדים סגורים וריקים. בזמן שהוא מפשפש בתיק הגב שלו ומחפש את המפתחות למשרד, הוא שומע צעדים מאחוריו. הוא מסתובב, מרים ראשו ורואה את אסף מירסקי הולך ומתקרב. הוא נרגע, מחייך והשניים מתחבקים. הם נכנסים למשרד, לרנר מוציא טלפון נייד ונותן למירסקי, שמכניס אותו לתיק הגב שלו.

לאחר כחצי שעה של שיחה אינטנסיבית, לרנר מקבל טלפון ויוצא לפתוח את דלת המשרד. הוא חוזר לחדר הישיבות עם גבר ואישה בעלי חזות מזרח אסיאתית, שלוחצים את ידו של מירסקי ומציגים לשניים את החזון של חברת הפינטק שלהם: הקמת פלטפורמה שמחברת בנקים לחברות סטארטאפ, ונשענת של תקנות האיחוד האירופי PSD2.

19 במרץ 2020: מירסקי פוגש את סבאג במשרדי לוינסקי-לנדאו, ומספר לו שמצא בבודפשט מכשיר סמארטפון. בזיכרון המכשיר מופיע המספר של אנדריי אומנסקי, ועל הצג נמצא הסרטון הבא:

 

במי מדובר? 

פיצוח דוח מס' 6

מדובר באמן

איך הגענו לזה? האדם בסרטון אומר בשפת הסימנים בגרמנית: האמן עשה את זה.

דוח מס' 5

מה הקשר לאהבה?

התעלומה דוח מס' 5 פיצוח / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

13 במרץ 2020: ד״ר טארק שחאדה יושב בבית הקפה של בניין גילמן בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, ועמו בשולחן יושב עומר לרנר. כשלרנר קם, הוא משאיר על השולחן פתק: ״זאת הכוונה באהבה כזאת? לא העליתי בדעתי״.

ברגע שלרנר מתרחק, שחאדה טומן את ראשו בין ידיו ולוקח כמה נשימות עמוקות. כשהוא מרים את הראש, עיניו אדומות ומבטו מעורער. הוא יוצא מבית הקפה, צועד לחנות דיונון וקונה את המשתה של אפלטון.

14 במרץ 2020: שחאדה נצפה ב-Kisboldogasszony templom ברחוב Papnövelde בבודפשט, יושב עם בחור צעיר שדומה לו מאוד. הם מדברים בלחש, אבל אי אפשר שלא להבחין בטון האינטנסיבי של השיחה. מי שהיה באזור יכול היה לשמוע שברי דיאלוג:

- ״אתה חייב לקבל את זה״
- ״הוא רק ינצל אותך״ 
- ״אתה הורס אותי״

בתום השיחה שחאדה יוצא החוצה, שולח מייל מהנייד לכתובת Gmail מסוימת, ומבקש מהנמען פגישה דחופה בעניין אישי. כחמש שעות מאוחר יותר, יושב עומר לרנר באותו מקום עם אותו בחור. הם נראים מיודדים ויוצאים יחדיו.

באותו יום יושבים ראם סבאג ונטע לי לוי לפגישה השבועית שלהם. רגע לפני שהממשלה מודיעה על סגירת המסעדות, הם מספיקים לאכול ביחד צהריים וחולקים קינוח. בתום הפגישה סבאג פותח את תיבת המייל שלו, ומגלה שם הודעה ממרי פיירסאיי. מייל ריק. בשורת הנושא מופיעה הכתובת הבאה: /https://stellarium.org.

במקביל שולח הבחור הצעיר את המייל הבא לניר לאון:


ניפגש בחנות של השוויצרי.

סע ל-DFT, משם לכיכר של מיכאל המשורר, לך לחנות שבה מוכרים:

התעלומה - דוח מס' 5  / צילום: ויקיפדיה
 התעלומה - דוח מס' 5 / צילום: ויקיפדיה

01518121.61803398,8

שם אחכה.


 

איפה הם ייפגשו?

פיצוח דוח מס' 5

הם ייפגשו ב: קונדיטוריה ז׳רבו שבכיכר וורושמרטי בבודפשט.

איך הגענו לזה?

השוויצרי | אמיל ז׳רבו, מייסד הקונדיטוריה, נולד בז׳נבה.

DFT | תחנת הרכבת Deak Ferenc Ter, שהופיעה גם בדוח מס׳ 1.

הכיכר של מיכאל המשורר | כיכר וורושמרטי, שקרויה על שם המשורר ההונגרי מיהאי וורושמרטי (Mihaly Vorosmarty).

התמונה | מרמזת לאחים גרים, ואילו רצף המספרים שלמטה הוא צופן שיש לקרוא כך:

015 | אגדה מס׳ 15 בקובץ הסיפורים של האחים גרים.

1812 | גרסת סיפורי האחים גרים שאליה יש להתייחס (הגרסה הראשונה שיצאה) - ובה אגדה מס׳ 15 היא הנזל וגרטל.

1.61803398 | מספר שמרמז ליחס הזהב, ומכאן לסדרת פיבונצ׳י.

8 | האיבר השמיני בסדרת פיבונצ׳י הוא 21 - והמילה ה-21 באגדה הנזל וגרטל היא: Brodt - לחם.

דוח מס' 4

מה עובר על ד"ר שחאדה?

התעלומה - דוח מס' 4 פיצוח / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

9 במרץ 2020: ניר לאון משוחרר מבית החולים במילאנו ומחפש דרך להגיע לבודפשט בזמן שהקורונה כבר משתוללת באירופה. באותו לילה הוא מטפס למושב האחורי של משאית קירור, שיוצאת לכיוון הונגריה.

10 במרץ 2020: בשעות הבוקר המאוחרות הוא מגיע לעיר ולוקח חדר ב-Caterina Private Apartments. בכניסה הוא נתקל במעצב גרפי ישראלי ידוע שגר באותו בניין, שפונה אל לאון בעברית עילגת ובמבטא כבד. לאחר שיחת חולין קצרה, מצטרף אליהם אדם שלישי ולאון מציג אותו בפני המעצב כשותפו לעסקים - אדם בעל מראה ספק בריטי, ספק סלאבי.

באותו יום נפגשת נטע לי לוי, ראש מחלקת הביקורת בבנק X, עם ראם סבאג, החוקר מטעם משרד רואי החשבון לוינסקי-לנדאו. בתיאום עם מנכ"ל הבנק, הם קובעים לעצמם פגישה שבועית.

הפגישה של ד"ר טארק שחאדה מהפיקוח על הבנקים עם מנכ"ל בנק X היתה אמורה להתקיים כבר בשבוע שעבר, אך נדחתה מסיבות לא ברורות, להיום. כשעתיים לפני המועד מקבל שחאדה הודעת ווטסאפ, ובעקבותיה מבטל את הפגישה. אחר הצהריים הוא נצפה בפגישה עם אישה בעלת חזות אסיאתית בדרך צרפת 90 בחיפה.

12 במרץ 2020: אסף מירסקי, שותפו לחקירה של סבאג, נצפה בקפה המכולת ברמת גן, ושוכח על השולחן תיקייה ועליה הכיתוב: PSD.

בערך באותו זמן, אנדריי אומנסקי מקבל הודעת ווטסאפ מוקלטת מטרידה.


לאן שחאדה נוסע?

רמז בונוס:

אנדריי אומנסקי מוטרד. בימים האחרונים הוא סובל מכאבי ראש חזקים, כאבים שהוא מגדיר כ"עוינים". ובכלל, התחושה שלו בחודש האחרון לא משהו. הוא לא אדם דיכאוני ולא חרדתי בדרך כלל, אבל הוא מוצא את עצמו חסר שקט ומנוחה. משהו מתרחש סביבו והוא לא מצליח להבין מה. המסר המוזר שקיבל מטריד אותו. 

ואז, דווקא כשהוא מנסה להירגע ואולי אפילו להצליח לשכוח לרגע מכל הסיפור, הווטסאפ שלו שוב מצלצל ועל המסך מופיע מסר נוסף:

finley: 4/2/3/-/2/3/2

מישהו רוצה ממנו משהו והוא לא מבין.

השאלה היא עדיין: לאן שחאדה נוסע? 

פיצוח דוח מס' 4

שחאדה נוסע ל: סנט מרי.

ההקלטה ניתנת לתרגום לאותות מורס. קטע ארוך = קו, קטע קצר = נקודה, המהום = רווח בין המילים.

דוח מס' 3

לאן מוביל מספר הטלפון?

התעלומה דוח מס' 3 פיצוח  / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

1 במרץ 2020: למרות היעדרו של ניר לאון, מחליטים בהנהלת הבנק הגדול - מעתה נקרא לו בנק X - לקבוע פגישת ייעוץ עם משרד רואי החשבון לוינסקי-לנדאו, לגבי החשד למעילת ענק. נקבעת פגישה פרטית בין מנכ״ל הבנק לבין ראם סבאג, חוקר מטעם משרד רואי החשבון.

במקביל, גם ד״ר טארק שחאדה מהפיקוח על הבנקים קובע פגישה עם מנכ״ל הבנק.

2 במרץ 2020: אנדריי אומנסקי נצפה ב-Ruszwrum בבודפשט, ומשם נוסע ל-Terez Krt 24.

עומר לרנר שהה בדירת Airbnb של המארחת אן בעיירה Llanfairpwllgwyngyll, אך עזב את המקום. לא ברור לאן המשיך משם. כשהגיע לדירה מצא על הדלת, מבפנים, תמונת פספורט של אנדריי אומנסקי. על צדה האחורי של התמונה נמצא מספר טלפון בירושלים. לא ידוע אם עומר התקשר למספר או ידע של מי הוא, אבל מה שכן ידוע הוא שמהבית בעיירה הוא שלח לבת זוגו נטע-לי לוי את הסרטון הבא:

 

איך קוראים למטבע?

רמז בונוס:

מיד אחרי שעומר לרנר נעלם מדירת ה-Airbnb שבה שהה בעיירה Llanfairpwllgwyngyll, המארחת אן נכנסה לנקות ולהכין את הדירה לאורחים הבאים. היא כבר קיבלה כמה ביטולים לשבועות הבאים, בעיקר של אורחים שנבהלו ממגפת הקורונה והחליטו להישאר בבית. בעודה תוהה אם המגפה תתפתח לאסון בינלאומי או שתישאר בגדר אנקדוטה היסטורית, קלטה פתאום פתק מקומט בפינת חדר השינה, ועליו הטקסט הבא: 

הדרך אליי אלגוריתמית. 

תתחילו מהספר, ואז שוב מהספר. 

ואז תעברו לכאן: 

התעלומה / רמז דוח מס 3 / צילום: ויקיפדיה
 התעלומה / רמז דוח מס 3 / צילום: ויקיפדיה

המפתח הוא לידה. 

פנו אליי!

אני אגלה לכם. 

השאלה היא עדיין: איך קוראים למטבע? 

פיצוח דוח מס' 3

למטבע קוראים Touristoken.

איך הגענו לזה?

הספר Consider the Oyster מאת מרי פרנסס קנדי פישר. הכריכה מופיעה פעמיים, רמז לשמותיה הראשון והשני של המחברת - מרי פרנסס.

סרטון הלידה מרמז לכך שיש לאתר את תאריך הלידה של המחברת - 3 ביולי 1908. בכתיב אמריקאי הוא מופיע כך: 7/3/08.

הטקסט Location מרמז לכך שיש להתייחס למיקום (בטקסט הבא).

צילום מתוך ה-Septoaginta, תרגום התנ״ך ליוונית עתיקה שמכונה גם ״תרגום השבעים״ - כאן צריך להיעזר בתאריך הלידה כדי להתקדם.

התאריך משמש מראה מקום בתוך תרגום השבעים ומוביל לספר שופטים (הספר השביעי), פרק שלישי, מילה שמינית: πειράσαι. בתעתיק מיוונית עתיקה מתקבלת המילה Peirasai.

התמונה של מארק צוקרברג ואחריה המילה !Hello מרמזות על פנייה בפייסבוק מסנג׳ר. מי שפנה לעמוד של Mary Frances Peirasai בפייסבוק - קיבל מסמך, שבו אפשר למצוא את שם המטבע.

דוח מס' 2

מה הבינה נטע לי לוי?

דוח מס' 2 יש פיצוח  / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

28 בפברואר 2020: ד"ר טארק שחאדה, ראש מחלקת פיננסים פתוחים בפיקוח על הבנקים, פונה למשטרה ומגיש תלונה על איומים שקיבל ביום שני האחרון (לפני ארבעה ימים) מניר לאון. כשהוא שומע שלאון אותר מורדם ומונשם בבית חולים במילאנו, שחאדה טורק את הטלפון ומתחמק מלענות שוב.

באותו יום, ראש מחלקת ביקורת בבנק נטע-לי לוי מנהלת שיחת זום עם אנדריי אומנסקי, מנכ"ל חברת הבלוקצ'יין קולטור (Kultur) ממוסקבה. אומנסקי לא מספר ללוי שהספסל שעליו הוא יושב נמצא בגינת בית החולים במילאנו, אבל במהלך השיחה היא קולטת בזווית העין שהוא לובש חולצה של מאושפז, ועליה שמו של בית החולים.

29 בפברואר 2020: עומר לרנר, מנהל ההדרכה בחברת הפינטק לימו (Limu), שמפתחת אפליקציית תשלום לענף התיירות, וגם בן זוגה של נטע-לי לוי, נצפה בשדה התעופה היתרו בלונדון עם גבר ואישה בעלי חזות מזרח אסיאתית.

בינתיים, המשטרה ממשיכה לחקור בעניינו של מנכ״ל משרד רואי החשבון ניר לאון, ומגלה כי ביקר אצל עורך וידאו במילאנו והזמין ממנו את הסרטון הבא: 

 
איפה עומר?

פיצוח דוח מס' 2

עומר נמצא ב-Llanfairpwllgwyngyll

זהו קיצור שמה של העיירה Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch בוויילס, המקום בעל השם הארוך ביותר באירופה והשני הארוך בעולם (בראש הטבלה ניצבת עיירה בניו זילנד, ששמה מורכב ממילה אחת בת 85 אותיות). 

איך הגענו לזה? 

הסרטון מורכב מרצף תמונות של אפיפיורים וקדושים נוצרים. צירוף האות הראשונה בשמו של כל אחד מהם, לפי סדר ההופעה בסרטון, מוביל לשם העיירה. 

דוח מס' 1

לאן נעלם ניר לאון?

התעלומה - דוח מס' 1 פיצוח / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

23 בפברואר 2020: משרד רואי החשבון לוינסקי-לנדאו, המתמחה בחשיפת הונאות עסקיות, פונה להנהלה של אחד הבנקים הגדולים בישראל. מנכ"ל המשרד ניר לאון, שנכנס לתפקיד לפני חצי שנה בלבד, שולח מייל קצר למנכ"ל הבנק ובו שורה של ראיות ונתונים שמצביעים על מעילת ענק מתמשכת, שיטתית ונדירה במורכבותה, שמתרחשת ברקע פעילות הבנק כבר זמן רב.

המנכ"ל עונה למייל של לאון, אך שלושה ימים חולפים ואין תשובה. הוא מנסה להשיג אותו בנייד הפרטי שלו, ומגלה שהוא כבוי. הוא מתקשר למזכירתו של לאון, שנשמעת מודאגת: לאון לא היה במשרד כבר שבוע, אי אפשר להשיג אותו וגם משפחתו מחפשת אחריו. הנושא כבר נמצא בטיפול משטרת ישראל.

26 בפברואר 2020: חקירה קצרה של המשטרה מובילה אותה לשגרירות ישראל ברומא, והתשובה לא מאחרת לבוא: לאון נדבק בנגיף הקורונה, מצבו הידרדר במהירות וכעת הוא שוכב מורדם ומונשם בבית חולים במילאנו.

צוות החוקרים אובד עצות. איש בסביבתו הקרובה של לאון לא מבין מדוע נסע למילאנו או מה יש לו לחפש שם, ונראה שאין אפילו קצה חוט שאפשר להתחיל ממנו. הרמז היחיד נמצא בטלפון הנייד של לאון, שעל המסך השבור שלו הופיע כיתוב מוזר:

47?26?22?N 019?15?43?E.200E.M3.D-F-T.M1.8.TK30.   / צילום: אפרת לוי, גלובס
 47?26?22?N 019?15?43?E.200E.M3.D-F-T.M1.8.TK30. / צילום: אפרת לוי, גלובס

השוטרים בשטח הצליחו לפענח את הקוד מבעד לשברי המסך, והגיעו לרצף הבא:

.47°26′22″N 019°15′43″E.200E.M3.D-F-T.M1.8.TK30
?What is my occupation

פיצוח דוח מס' 1

המקצוע שלי הוא: אמן

איך הגענו לזה? הרמזים מובילים אותנו לבית קולנוע בבודפשט, ששמו Muvesz Art Mozi, כלומר קולנוע אמנות בהונגרית. הנה הפתרון המלא: 

שורת הקוד שהופיעה על מסך הנייד של לאון מתפרקת לגורמים שמרכיבים הוראות הגעה לקולנוע. 

47°26′22″N 019°15′43″E | הקואורדינטות של שדה התעופה פרנץ ליסט בבודפשט.

200E | קו האוטובוס שנוסע משדה התעופה אל תחנת המטרו Kobanya Kispest.

M3.D-F-T | קו המטרו M3 נוסע מתחנת Kobanya Kispest עד לתחנת Deak Ferenc Ter (כאן מרומזת בראשי התיבות: D-F-T).

M1.8 | קו המטרו M1 נוסע מתחנת Deak Ferenc Ter אל כיכר אוקטוגון (אוקטה בלטינית שווה 8, ועל כן הצירוף הוא M1.8).

TK30 | מרמז על הכתובת שאליה צריך להגיע ברגל מכיכר אוקטוגון, Terez Korut 30, שם מצוי הקולנוע.

ואיך כל זה קשור לעלילה שלנו? זה התפקיד שלכם לגלות.

מי זה מי?

מפתח הדמויות

התעלומה דוח מס' 3  / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

תיאור הדמויות כולל את המידע שסופק לגביהן בהופעה הראשונה שלהן בסיפור. בהמשך מתגלים כמובן פרטי מידע נוספים על כל דמות.

ניר לאון / צילום: גלובס
 ניר לאון / צילום: גלובס

ניר לאון 
מנכ״ל משרד רואי החשבון לוינסקי-לנדאו. נכנס לתפקידו לפני כחצי שנה. זיהה את מעילת הענק בבנק X, דיווח למנכ״ל ונעלם. מאוחר יותר התגלה מורדם ומונשם עם קורונה בבית חולים במילאנו

ד"ר טארק שחאדה / צילום: גלובס
 ד"ר טארק שחאדה / צילום: גלובס

ד״ר טארק שחאדה
ראש מחלקת פיננסים פתוחים בפיקוח על הבנקים. מתלונן במשטרה על איומים שקיבל מניר לאון. לאחר ששומע שלאון מאושפז, טורק את הטלפון ולא עונה יותר

נטע לי לוי  / צילום: שאטרסטוק
 נטע לי לוי / צילום: שאטרסטוק

נטע לי לוי
ראש מחלקת ביקורת בבנק X. מנהלת שיחת זום עם אנדריי אומנסקי, ומזהה שהוא לובש חולצה של מאושפז בבית חולים

אנדריי אומנסקי / צילום: שאטרסטוק
 אנדריי אומנסקי / צילום: שאטרסטוק

אנדריי אומנסקי
מנכ״ל חברת הבלוקצ׳יין Kultur ממוסקבה. מנהל שיחת זום עם נטע לי לוי מגינת בית החולים במילאנו, שם הוא מאושפז

עומר לרנר / צילום: גלובס
 עומר לרנר / צילום: גלובס

עומר לרנר
מנהל ההדרכה בחברת הפינטק Limu, שמפתחת אפליקציית תשלום לענף התיירות, ובן זוגה של נטע לי. נצפה בשדה התעופה הית׳רו בחברת אישה וגבר בעלי חזות מזרח אסיאתית

ראם סבאג / צילום: שאטרסטוק
 ראם סבאג / צילום: שאטרסטוק

ראם סבאג
חוקר מטעם משרד רואי החשבון לוינסקי-לנדאו, נקבעת לו פגישה עם מנכ״ל בנק X

אסף מירסקי / צילום: שאטרסטוק
 אסף מירסקי / צילום: שאטרסטוק


אסף מירסקי
שותפו של סבאג לחקירה מטעם משרד רואי החשבון. נצפה בקפה המכולת ברמת גן ושוכח על השולחן תיקייה ועליה הכיתוב PSD

האם אתם החוקרים המתאימים לפיצוח התעלומה? מחכים לפתרונות המפורטים שלכם בתגובות, ברשתות החברתיות ובמייל:  Taaluma@globes.co.il 

רוצים להצטרף לקהילת הפותרים החופרים שלנו? חפשו אותנו בטלגרם: התעלומה של גלובס. 

פתרון הדוח השבועי יימסר כאן בשבוע הבא, לצד שמות הפותרים נכונה. אם מתחשק לכם לשלוח לנו פתרון אבל לא מתאים לכם ששמכם יפורסם - אנא ציינו זאת. 

כל הפרטים בעלילת החידה הם פרי מוחו הקודח של הכותב, ד"ר אושי שהם-קראוס, דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה ומתמחה בבנקאות עתידית. 

הכותב מבקש להודות: 
לפיליפ ארטשטיין, על החשיבה פורצת הגבולות
לרו"ח טארק עבד, על הבקיאות והעזרה הרבה
למומחית שפת הסימנים לכבדי שמיעה אנג'לה פרנקל וליורגן אנדרס מהיידלברג, גרמניה
לד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית באבו כביר, על החשיבה המשותפת, העצה והנכונות לעזור
לשני צ'רניאק על הייעוץ האסטרונומי 

עקבו אחרינו ברשתות