הסוף למחדל כפל הקצבאות? שר הרווחה שמולי הודיע שהקיזוז יוקפא

משמעות הדבר היא שהסכומים שקוזזו מקצבאותיהם של החלשים ביותר בחברה לאחר שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה, יוחזרו, ולא יקוזזו גם בחודש יוני • "מדובר בהחזר של כ-250 מיליון שקל למוחלשים ביותר, שלא הסכמנו להותיר מאחור", כתב השר שמולי בחשבון הטוויטר שלו

איציק שמולי, פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף
איציק שמולי, פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף

לאחר מאבק ממושך, סיכמו הערב משרד האוצר ומשרד הרווחה על ביטול קיזוז קצבאות בתקופת הקורונה. שר הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי, הודיע כי לאחר דיונים מרתוניים עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר, הושגו הסכמות בעניין עצירת קיזוזי דמי האבטלה מקצבאות הבטחת הכנסה, מזונות, זקנה, נכים ושארים.

משמעות הדבר היא שהסכומים שקוזזו מקצבאותיהם של החלשים ביותר בחברה לאחר שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה, יוחזרו, ולא יקוזזו גם בחודש יוני. "מדובר בהחזר של כ-250 מיליון שקל למוחלשים ביותר, שלא הסכמנו להותיר מאחור", אמר שמולי. "המהלך יובא מיד לאחר אישור מסגרת תקציב החירום בכנסת, ככל הנראה בשבוע הבא".

מחדל הקצבאות החל בחודש מרץ, אז גילו כ-40 אלף איש, לפי הערכות הביטוח הלאומי, כי הם איבדו את עבודתם ואינם זכאים לדמי אבטלה בתקופת משבר הקורונה - מפני שהם מקבלים קצבה קבועה דוגמת מזונות, נכות או זקנה. למרות דרישת הביטוח הלאומי, עמדת משרד האוצר הייתה כי אין מקור תקציבי לפתרון הנושא, וכי הענקת "כפל קצבאות" עלול להוות תמריץ שלילי ליציאה לעבודה, גם אם מדובר בפתרון זמני.

אלא שביום חמישי שעבר, בעקבות כתבה של ציון נאנוס בחדשות 12, נחשף לנושא שר האוצר החדש, ישראל כ"ץ, והודיע כי יפעל לפתרון המחדל ולסיוע לשכבות המוחלשות שנפגעו באופן קשה ממשבר הקורונה. בסוף השבוע, הנחה כ"ץ את הגורמים המקצועיים במשרדו לגבש פתרון, ואתמול אכן אישרה הממשלה את הסיוע לנפגעי כפל הקצבאות במסגרת התוכנית הרחבה לחילוץ המשק ממשבר הקורונה. היום, גיבש משרד האוצר בשיתוף משרד הרווחה חקיקה סופית בנושא, שתובא לאישור הכנסת בשבוע הבא.

מניתוח מדיניות הממשלה שביצעו הארגונים "121 - מנוע לשינוי חברתי" וה"קבינט האזרחי", עולה בין היתר כי כ-20 אלף נשים עובדות בגילאי 62-66 יפסידו כ-2,000 שקל בחודש המהווים עד מחצית מהכנסתן: כעת מי שהעסקתה הופסקה, תצטרך לבחור בין קצבת הזקנה בהיקף של כ-2,300 שקל ובין דמי אבטלה, בהיקף של עד 2,300 שקל בחודש. כ-5,500 אזרחים המקבלים השלמת הכנסה, וכעת הוצאו לחל"ת או פוטרו, יפסידו כ-2,000 שקל בחודש משום שיצטרכו לבחור בין דמי האבטלה לבין קצבת הבטחת ההכנסה שלהם - כרבע עד מחצית מהכנסתם, וכ-4,200 בעלי מוגבלויות שהוצאו לחל"ת ומתגוררים עם בן משפחה נוסף, ייאלצו לוותר על קצבת התלויים שלהם, וכך יפסידו כ-2000 שקל בממוצע בחודש, המהווים כרבע מהכנסתם. 

הארגונים החברתיים שנאבקו למען השינוי, בירכו הערב על השינוי. "אחרי שהעבירו אוכלוסיות מוחלשות שבעת מדורי גיהנום, ולא אפשרו להם להתקיים באופן מינימלי דווקא בתקופת חירום, התעשתו במשרד האוצר והבינו שדמי אבטלה הם חלופת שכר, ואסור שיקזזו קצבה אחרת, המוענקת למי שמשתכרת גם ככה סכום זעום", אומרת מיכל גרא-מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים. "נשים חד-הוריות ונשים מבוגרות שייכות לקבוצות סיכון מוגבר לקריסה כלכלית במצב החירום הנוכחי, ולכן חשוב במיוחד שהנשים האלה יקבלו את הזכויות המינימליות בתקופה הזו - מתן דמי אבטלה מלאים לצד דמי המזונות או קצבת זקנה. האוצר ניסה לעשות מחטף בכל הנוגע לזכאות לקצבת זקנה, והתוצאות הן תמרור אזהרה שצריך להדאיג כל מי שמעוניין ברווחת נשים מבוגרות במדינת ישראל, כשהדיונים על גיל פרישה יגיעו לשולחן המשא-ומתן".