קבוצת שלמה Sixt דיווחה על סגירת כל ההליכים המשפטיים נגדה

קבוצת שלמה Sixt דיווחה היום על סגירת כל ההליכים המשפטיים נגדה • כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הקבוצה תשלם מס בהיקף 12.7 מיליון שקל וכופר בסך 478 אלף שקל בתמורה לסגירת התיק הפלילי שנפתח נגדה בחשד להעלמות מס במסגרת שירותי הליסינג וההשכרה שהעניקה

שלמה Sixt / צילום: איל יצהר
שלמה Sixt / צילום: איל יצהר

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", קבוצת שלמה Sixt תשלם מס בהיקף 12.7 מיליון שקל וכופר בסך 478 אלף שקל בתמורה לסגירת התיק הפלילי שנפתח נגדה בחשד להעלמות מס במסגרת שירותי הליסינג וההשכרה שהעניקה. אתמול (ג') שיגרה רשות המסים מכתב לחברה המאשר כי ועדת הכופר החליטה להמיר את החקירה שנוהלה נגד חברות בקבוצת שלמה Sixt ונושאי משרה בקבוצה (בעבר ובהווה) בתשלום הכופר ותשלום המס הנדרש במישור האזרחי.

סכום המס והכופר מצטרפים להטבה בשווי כ-38 מיליון שקל שמעניקה החברה ללקוחות הליסינג שלה בין השנים 2008 ל-2011 במסגרת הסדר פשרה אליו הגיעה בתביעה ייצוגית שנוהלה נגדה בגין אותה פרשה.

עם תשלום הכופר ותשלום שומת המס, יסתיימו כל ההליכים המשפטיים שהתנהלו נגד החברה בפרשה זו, בלא הגשת כתבי אישום נגד הקבוצה או מי מנושאי המשרה בה. עלות הפרשה לקבוצת שלמה Sixt הנה כ-51 מיליון שקל.

חקירת הפרשה, שנחשבה לאחת מחקירות הדגל ברשות המסים, החלה בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד רנן גרשט ממשרד עורכי הדין נאור-גרשט, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בבקשה נטען כי חברות מהקבוצה גבו מלקוחות פער תיווך של מאות שקלים בגין ביטוח רכב חובה, תוך שהן מטעות את הלקוחות לחשוב שהן גובות "החזר הוצאות ביטוח".

המבטחת בכל המקרים הללו היא חברת "שלמה ביטוח" מקבוצת שלמה Sixt. התביעה הדליקה נורות אדומות גם ברשות המסים, אשר פתחה בחקירה בחשד להעלמות מס של הקבוצה.

אתמול חשפנו ב"גלובס" את סיומה של הפרשה, הן בפן הפלילי והן בתביעה הייצוגית, כאשר במסגרת ההליך הפלילי נקבע כי החברה תשלם את סכום המס הנגזר מההכנסות שהפיקה, וכן כחצי מיליון שקל לסגירת התיק ללא אישום פלילי, ובמקביל, במסגרת התביעה הייצוגית, אושר הסדר לפיו החברה תעניק הטבה בשווי 38 מיליון שקל ללקוחותיה.

עד לפרסום ב"גלובס" החברה, שהנה חברה ציבורית, לא דיווחה לבורסה על הסדר הכופר בדיווח מיידי, כיוון שהסדר הכופר לא נחתם סופית והמסמכים הרלוונטיים מרשות המסים באשר לסגירת התיק הפלילי לא הגיעו לידיה. החברה גם בחרה לא להגיב אתמול לידיעה; ואולם בהמשך היום הגיע אל החברה המכתב המיוחל באשר לאישור הכופר וסגירת התיק הפלילי, והיום היא כבר דיווחה על סיום ההליך וסגירת כל ההליכים המשפטיים שהתנהלו בגין הפרשה.

פער תיווך בגין ביטוח חובה

פרשת "פערי התיווך והעלמות המס" ריחפה כעננה מעל קבוצת שלמה Sixt בשנים האחרונות. בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד רנן גרשט, נטען כי חברות מהקבוצה גבו מלקוחות פער תיווך של מאות שקלים בגין ביטוח רכב חובה, תוך שהן מטעות את הלקוחות לחשוב שהן גובות "החזר הוצאות ביטוח". המבטחת בכל המקרים הללו הייתה חברת "שלמה ביטוח" מקבוצת שלמה Sixt. הטענות בייצוגית נגד הקבוצה הובילו להתעניינות גם מצד רשות המסים, ובעקבות התביעה נפתחה חקירה פלילית משמעותית נגד הקבוצה בחשד להעלמת מס בהיקפים גבוהים.

בראשית פברואר 2016 הגיעו חוקרי רשות המסים למשרדי קבוצת "שלמה", החרימו מסמכים וזימנו בכירים לחקירה. בין הבכירים שנחקרו היו יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר, בנו הבכור של מייסד הקבוצה המנוח, שלמה שמלצר; מנכ"ל החברה, אייל גור; סמנכ"ל הכספים, אייל בן-יוסף; גם מנכ"ל סונול, ניר גלילי, שהיה בעבר מנכ"ל חברת שלמה החזקות, נחקר בפרשה, וכן צבי ליבושר ששימש כמנכ"ל שלמה ביטוח.

החשד שעמד בלב החקירה הוא כי חברות מקבוצת שלמה, בהתקשרותן עם חברת הביטוח שלמה ביטוח - אשר אף היא בבעלות הקבוצה - לעניין הנפקת פוליסת ביטוח חובה, שילמו סכומים הנמוכים במאות שקלים מהסכום שאותו גבו החברות מלקוחותיהן בגין ביטוח החובה, כהחזר הוצאות עבור כלי רכב מוחכר. זאת, תוך הצגת מצגים מטעים, וביניהם הצגת פוליסות ביטוח אשר מסופקות ללקוחותיהן, ואשר מציגות סכומים שונים מסכום התשלום ששולם לחברה.

כך, על-פי החשד, החברות גבו תשלומים מלקוחותיהן בגין הוצאות ביטוח החובה, בעוד חלק מאותם כספים לא הועברו לחברת הביטוח אשר בשליטת הקבוצה, ואינם מהווים תשלום עבור הביטוח. בנוסף, על-פי החשד, סכום זה לא דווח כהכנסה חייבת במע"מ כחוק, כפי שעלה מחשבוניות המס שהוצאו בגין חיוב הליסינג. בפירוט החשבונית ציינה החברה כי ההכנסה האמורה איננה חייבת במע"מ.

סכום עודף של כ-126 מיליון שקל

קבוצת שלמה Sixt ניהלה את הגנתה בשתי החזיתות, הפלילית והאזרחית, באמצעות עורכי הדין פנחס רובין ושגית אוחנה לבנה ממשרד גורניצקי ושות'.

במסגרת הסדר פשרה שנחתם בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד החברות מהקבוצה בגין גביית כספים מלקוחות שלא כדין, ואשר אושר השבוע בבית המשפט המחוזי בתל-אביב סוכם כי קבוצת הרכב שלמה Sixt תעניק ימי השכרת רכבים בעלות של כ-38 מיליון שקל בחינם ללקוחות שירותי הליסינג של "שלמה רכב", "שלמה ניהול ציים" ו"ש. שלמה פסגה", בין השנים 2008 עד 2011 (למעט לקוחות ששכרו רכבים בחו"ל). על-פי ההסדר קבוצת שלמה תקים צי חדש של רכבים, במספר מוקדים בארץ, שכל ייעודו לספק את ההטבה ללקוחות שנפגעו. במקביל כאמור נסגר הסדר הכופר, שהסיר לחלוטין את העננה מעל ראשיהם של בכירי הקבוצה.

עורכי הדין פנחס רובין ושגית אוחנה לבנה ממשרד גורניצקי ושות' מסרו בתגובה: "סוף טוב הכול טוב".