מחאת המסעדנים: "פקודה בלתי חוקית בעליל. לא נסגור את המסעדות בסופ"ש"

ענף המסעדות מאיים להפר את הנחיות הממשלה ומסרב לסגור את המסעדות בסוף השבוע • השף תומר אגאי: "אין שום דבר מסוכן במה שאתם עושים - שלא יעבדו עליכם בעיניים"

קריאה לסרב להנחיות של הממשלה / צילום: מחאת המסעדנים
קריאה לסרב להנחיות של הממשלה / צילום: מחאת המסעדנים

ענף המסעדות מאיים להפר את הנחיות הממשלה ומסרב לסגור את המסעדות בסוף השבוע. היום דווח כי הגל הבא של ההגבלות בשל משבר הקורונה יכלול איסור הפעלת מסעדות שלא למטרות איסוף עצמי ומשלוחים בלבד החל משעה חמש אחר הצהריים.

בשעות האחרונות מופצות קריאות גם מטעם תנועת "מסעדנים חזקים ביחד" הקוראות לסרוויס מחאה, ולסרוב לסגירת המסעדות בסופ"ש.

ההנהגה המשותפת של תעשיית המסעדות, בתי הקפה והברים הצהירה היום: "זו פקודה בלתי חוקית בעליל, חובתנו להילחם על העסקים שלנו, גם אם נהפוך לעבריינים בעל כורחנו. לא נזרוק את כל הההכנות וחומרי הגלם שכבר עשינו לקראת הסופ״ש, לא נשנה את התנהלותנו לפני שיוצג בפנינו צו חתום של הגבלות החדשות. אנו קוראים לציבור לבוא ולתמוך בנו, להזמין מתוך התפריט ולקחת את האוכל. מי שירצה לשבת, זאת בחירה שלו- נקבל אותו בחיוך ובאהבה, ואם למישהו יש בעיה עם זה, שישלם מראש את מלא הפיצוי על כך".

על רקע החלטת הממשלה מסר היום רונן נמני, בעלי קבוצת קפה קפה, המונה כ-15 רשתות עם מאות סניפים: "מרבית בתי הקפה והמסעדות שמפעילה הקבוצה לא יוכלו לעבוד תחת המגבלות החדשות. אלו לא הגבולות זה פשוט כסת״ח של הממשלה המחורבנת הזאת. במרבית המסעדות ובתי הקפה של הקבוצה אין אפשרות לטיוק אווי ומשלוחים. אנו נאלץ לסגור מעל מאתים מקומות ולשלוח עשרות אלפי עובדים למעגל האבטלה ומאות זכיינים שמאבדים בשנית את העסק ואת הפרנסה.

זהו כנראה המסמר האחרון בארון הקבורה של ענף המסעדנות בישראל. כל הכבוד לממשלת נתניהו שהצליחה למוטט את המעסיק הכי גדול במשק ענף ההסעדה".

גם שף דייוויד פרנקל, בעל מסעדת פרונטו: "גרמו לנו לקחת הלוואות, שעכשיו אין לנו איך להחזיר אותן. העובדים שלנו במצב לא פחות גרוע מאתנו, כי כל שכיר כזה שמקבל במקרה הטוב 70% בחל"ת, מאיפה הם ישלמו שכר דירה? בתור עצמאי לא ראיתי שקל כמעט מהמדינה. קיבלתי בכל התקופה הזו 7,500 שקל, לא מכסה לי אפילו את המע"מ. איפה הם חיים? הם חיים בסרט האנשים האלה".

גם המסעדן שגב משה, שמפעיל 11 מסעדות ומעסיק כ-980 עובדים, ונחשב למקורב לראש הממשלה ורעייתו, יצא היום בקריאה נגד החלטת הממשלה לסגור את המסעדות בסוף השבוע. בסרטון שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו הוא מציג את כמות חומרי הגלם שרכש עבור סוף השבוע הקרוב ומצהיר: "מה שקורה עכשיו אצלי במקרר, קורה ביתר המסעדות שלי ובכל יתר המסעדות במדינה. המקררים שלנו מלאים, מפוצצים, היום הגיעו כל הסחורות בבוקר מוקדם - כמויות של סחורות. הסיטואציה עכשיו היא מאוד קשה. התעוררנו לבוקר שאף אחד לא ידע אותו, אף אחד לא חזה אותו. אני לא מתלונן, אין למי, לא יעזור לבכות. נגמרו הדמעות וגם הן לא עזרו. מה שאני רוצה לבקש מכם הוא להזמין אוכל מהמסעדות, להזמין משלוחים. ואני לא מדבר רק על המסעדות שלי, אני מדבר על כל המסעדות בארץ".

גם השף תומר אגאי ממסעדת סנטה קתרינה פרסם הבוקר פוסט בעמוד הפייסבוק שקורא לציבור להגיע למסעדה לאחר שהזמין סחורה בעשרות אלפי שקלים לסוף השבוע הקרוב. בשעות הצהריים קרא לסועדים שפקדו את המסעדה: "מדובר פה באינטרסים פרטיים של אנשים. אין שום דבר מסוכן במה שאתם עושים - שלא יעבדו עליכם בעיניים", והודה להם על כך שהגיעו.

שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדות, הצהיר בהודעה לתקשורת: "שוב אנחנו עדים להתנהלות הקפריזית של ממשלת ישראל שפועלת בהיסטריה ובמנותק מהנתונים. אין דרך, אין אופק ואין פתרון כלכלי לבעלי העסקים. הגבלה נוספת על המסעדות, משמעותה, סגירת הענף. איננו מתכוונים לקבל הנחיה לסגור את העסקים במהלך סוף השבוע הקרוב, שכן אנחנו כבר יודעים שאף אחד לא יפצה אותנו על חומרי הגלם ששוב נאלץ לתרום או לזרוק לפח".

ברמן הזכיר בהצהרתו גם את הנתונים שפרסם משרד הבריאות בימים האחרונים: "נתוני משרד הבריאות שמצביעים על 21 הדבקות במסעדות במהלך 40 הימים האחרונים ו-6 הדבקות בלבד בברים".