פרופ' גמזו מציג: כך נכניס לישראל 17 אלף תלמידי ישיבות וסטודנטים

הגעת תלמידי הישיבות והסטודנטים תתבצע בפיזור שנתי תלוי תוכנית ולא באופן מיידי • כניסתם לארץ של תלמידי ישיבות וסטודנטים תאושר אך ורק למוסדות שאושרו על ידי משרד הבריאות ושמתחייבים לעמוד בתנאי בידוד של שבועיים בקפסולות של עד שישה בני אדם

פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר
פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר

לאחר סערה שהתעוררה בעקבות החלטת הממשלה לאשר ההחלטה לאשר כניסתם לישראל של 17,000 סטודנטים ותלמידי ישיבות, מודיע פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, על הסדרת כניסתם באופן שיצמצם את הסיכון להתפשטות הקורונה תוך פיקוח הדוק על תנאי הבידוד, במסגרת תוכנית "מגן ישראל".

אתמול (א') קיים גמזו דיונים עם הגורמים הרלוונטיים, על מנת לייצר תמונת מצב עדכנית בעניין ההיערכות לבואם של התלמידים. על פי הנתונים שהוצגו בפגישה, במסגרת האישור שנתנה הממשלה, יגיעו ללימודים באוניברסיטאות עד כ-2,000 סטודנטים, עד כ-12,000 תלמידי ישיבות; עד כ-5000 משתתפים בפרויקט מסע כ-500 משתתפים בפרויקט נעל"ה וכ-1500 תלמידים למוסדות פרטיים.

נכון לשעה זו, לא ניתן להעריך כרגע כיצד תתפרס הגעתם, אך היא איננה צפויה להיות מיידית או בבת אחת, אלא בפיזור שנתי תלוי תוכנית. לפי ההחלטה, תאושר כניסתם לארץ של תלמידי ישיבות וסטודנטים אך ורק למוסדות שאושרו על ידי משרד הבריאות ושמתחייבים לעמוד בתנאי בידוד של שבועיים בקפסולות של עד שישה בני אדם. עד כה, אושרו 31 מוסדות מתוך 183 שהגישו בקשה (הבקשות בכללותן נבדקות, ולא נשללה בקשתם של המוסדות שטרם אושרו). כדי לוודא שלא תהיינה חריגות מן הכללים במוסדות השונים, הנחה גמזו את אנשי משרד הבריאות לנהל פיקוח ובקרה קבועים, וגויסו לשם כך פקחים יעודיים.

פרופ' גמזו הדגיש בדבריו הבוקר כי "בתקופה מורכבת זו יש לאזן בין שמירה על בריאות הציבור לבין שמירה על הערכים של המדינה והקשר עם יהדות העולם", אך הוא איננו חתום על ההחלטה לאשר כניסתם של סטודנטים ותלמידי ישיבות לארץ, והיא כלל איננה מצויה בתחום סמכותו. כך או כך, זוהי החלטה שקיבלה הממשלה טרם מונה לתפקיד, והוא כעת מופקד על ביצועה ועל הסדרתה באופן שימזער את הסיכון הבריאותי.

אתמול, בתדרוך שקיים גמזו לתקשורת בהשתתפות ראש הממשלה ושר הבריאות, אמר גמזו כי אנחנו "קרובים למצב בו התחלואה תרד, אנחנו בקו כמעט יציב. ההורדה קריטית בכל המגזרים", אמר והמשיך: "אני רוצה להישיר מבט לחרדים ולערבים. יודע שזאת תקופת בין הזמנים. חשוב לשמור על הכללים ולהמשיך להוריד את התחלואה, זה תלוי במשמעת של כולם. ראשי הרשויות ומנהיגי המגזר והמנהיגים הדתיים והפוליטיים - זה תלוי בכולכם. כל כלל שהוא, לא לזלזל. רוצים להגיע לימים הנוראים עם מדינת ישראל ירוקה".