נתוני הצמיחה של ישראל מפחידים, אבל לא כמו אלה של רוב מדינות המערב

לפי הנתונים, הצניחה שנרשמה בתמ"ג נמצאת בטווח התחתון של מצב הפגיעה הכלכלית במדינות היבשת • עם זאת, יש לציין כי לפני משבר הקורונה, תחזית הצמיחה החזויה לישראל (כ-3.5%) הייתה גבוהה בהשוואה למדינות אירופה

רחוב אוסקפורד בלונדון. הקורונה הכלכלית באירופה / צילום: Henry Nicholls, רויטרס
רחוב אוסקפורד בלונדון. הקורונה הכלכלית באירופה / צילום: Henry Nicholls, רויטרס

הפגיעה בכלכלה הישראלית במהלך הרבעון השני של 2020, כתוצאה מההגבלות החמורות על המשק שהוטלו בשל המאבק במגפת הקורונה, הייתה פחותה מזו שנרשמה ברוב מדינות מערב אירופה - כך עולה מהנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לפי הנתונים, הצניחה שנרשמה בתמ"ג נמצאת בטווח התחתון של מצב הפגיעה הכלכלית במדינות היבשת. עם זאת, יש לציין כי לפני משבר הקורונה, תחזית הצמיחה החזויה לישראל (כ-3.5%) הייתה גבוהה בהשוואה למדינות אירופה, כך שהפגיעה הממשית עשויה להיות חמורה יותר מאלה שמציגים הנתונים ההשוואתיים.

בריטניה ספגה את הפגיעה הגדולה ביותר

מדינת ישראל החלה עם צעדי הסגר החמורים, שכללו שיתוק של חלק גדול מהכלכלה והוראה לתושבים להישאר בבתיהם, עוד בחודש מרץ, לפני חלק גדול ממדינות אירופה. לפיכך, כבר תוצאות הרבעון הראשון (חודשים ינואר, פברואר ומרץ) הצביעו על ירידה בתמ"ג של 1.7%. לכך מתווספים כעת הנתונים המצביעים על צניחה משמעותית בתמ"ג ברבעון השני (החודשים אפריל-מאי-יוני). החישוב בשיעור השנתי שהציגה הלמ"ס הוא מינוס 28.7%, השקולים - בחישוב רבעוני מנוכה עונתיות (כמו שנהוג למדוד באירופה) - לפגיעה של 8.1% ברבעון האחרון.

הקורונה-הכתה-בכולן-הירידה-בתוצר-המקומי-הגולמי-לפי-מדינות
 הקורונה-הכתה-בכולן-הירידה-בתוצר-המקומי-הגולמי-לפי-מדינות

באירופה, מעטות המדינות שנפגעו פחות ברבעון השני - דנמרק, ליטא, לטביה, סלובקיה ופינלנד ביניהן. מדינות גדולות יותר נפגעו הרבה יותר - גרמניה איבדה 10.1% מהתוצר, ספרד 18.5%, איטליה 12.4%, פורטוגל 13.9% ומעל כולם ניצבת בריטניה, שספגה את הפגיעה החמורה ביותר ברבעון האחרון, עם צניחה של 20.4% בתמ"ג. בסך הכול, ממוצע הצניחה בתמ"ג של כל מדינות האיחוד האירופי ברבעון זה עמד על מינוס 11.7%. גם ארה"ב רשמה ירידה של 9.5% מהתמ"ג ברבעון, עוד לפני שמהלך המגפה הלך והחמיר.

הפגיעה בשבדיה פחותה מאשר בישראל


אם מביאים בחשבון את שני הרבעונים הראשונים של השנה, מדינות נוספות ניצבות ברמת פגיעה כלכלית דומה לזו של ישראל, בעיקר משום שהן נפגעו פחות ברבעון הראשון - שבדיה למשל אפילו רשמה צמיחה של 0.1% ברבעון הראשון. ברבעון השני צנח התמ"ג השבדי במינוס 8.6%, יותר מישראל, אך בסך הכול הפגיעה הכלכלית במדינה שנמנעה מסגר קשוח והגבלות חוקיות על תושביה, הייתה פחותה מאשר זו שבישראל. אבל לא בהרבה. בשבדיה, יש לציין, מתו יותר מ-5,770 בני אדם מקורונה, בהשוואה לכ-670 עד כה בישראל.

אבל נתון חשוב שאינו מוצג בהשוואה הבינלאומית המציבה את ישראל במקום טוב יחסית היא תחזית הצמיחה. ישראל, מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית, ריבוי טבעי גבוה ותעשיית היי-טק משגשגת, הייתה אמורה לרשום צמיחה של 3.5% בשנת 2020, לפני שפרץ משבר הקורונה. מדינות האיחוד האירופי, בהשוואה, היו אמורות לרשום צמיחה של 1.6%. כלומר ישנו הבדל של 2% תמ"ג שישראל "איבדה", בהשוואה לאירופה, שאינו מוצג בחישובים הנוכחיים.