בני גנץ | פרשנות

בין הברכות על ההסכם עם סודאן: בני גנץ שלח חץ רעל

בלב רגעי השמחה לאחר פרסום הסכם הנורמליזציה עם סודאן פרסם שר הביטחון גנץ הודעה בוטה על כך שמערכת הביטחון לא הייתה שותפה למכירת הנשק המתקדם לאמירויות • גם גנץ סוף סוף הבין שפעם אחר פעם עסקאות נשק מהותיות נרקמות בהסכמת נתניהו תוך שהוא מסתיר זאת מהגופים האמונים על ביטחון ישראל

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ / צילום: תומר אפלבאום, הארץ
יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ / צילום: תומר אפלבאום, הארץ

בשיא רגעי השמחה, עם ההודעה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם הנורמליזציה עם סודאן, שר הביטחון בני גנץ עשה מעשה הרבה פחות אופייני לו, גנץ השבית את השמחה עם חץ רעל.

כמה שעות אחרי שחזר מוושינגטון וסיכם על חבילת סיוע שתפצה את ישראל על מכירת המטוסים המתקדמים למדינה ערבית ותשמר את יתרונה האיכותי הצבאי של ישראל (ה-QME), גנץ פרסם הודעה שיכולה להיחשב בוטה יחסית עבור הפוליטיקאי המנומס והמנומנם שלמדנו להכיר בשנתיים האחרונות.

"מלשכת שר הביטחון נמסר", נכתב בהודעה כמעט לקונית עמוק לתוך יום השישי (עניין חריג כשלעצמו), "כי לאחר חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו.

"שר הביטחון גנץ רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקאי, בכדי להבטיח את מימוש ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".

גנץ, פוליטיקאי משמעותית פחות משופשף מנתניהו, יש שיאמרו אף נאיבי, חיבר שתי נקודות לקו.

זוכרים שנתניהו הודה בראיון לקרן מרציאנו כי הסתיר מצה"ל ומשר הביטחון את האישור שנתן לגרמנים למכירת הצוללות למצרים? עכשיו ראו, הנה בפעם השנייה תוך כמה שנים, כך לפי גנץ, נותן נתניהו אישור לאמריקאים למכור נשק מתקדם לאמירתיים תוך שהוא מסתיר זאת משר הביטחון והמערכת הצה"לית. אחד ועוד אחד שווה שלוש. מצרים, איחוד אמירויות, הסתרה ופגיעה בהרתעה הישראלית - זה קו קמפיין אחד, במקביל לקו קמפיין התקציב, של כחול לבן.

לשכת נתניהו, גם היא פעלה באופן חריג אתמול, עמוק לתוך יום שישי, ופרסמה מספר התייחסויות לסודאן, אך לא הספיקה להגיב לקו הנוקב הזה של גנץ.

מראשית התהליך בין ישראל לאמירויות, בחודש אוגוסט השנה, טען נתניהו בתוקף שעסקת ה-F35, אינה קשורה. אך אתמול, לא מפתיע, הודיעו נתניהו וגנץ בהודעה שנוסחה יחדיו, כי נתנו הסכמתם לקונגרס לאשר את העסקה. הנרטיב של נתניהו, כאילו אין קשר בין הדברים, נסתר גם על ידי הנשיא טראמפ, אשר כבר במועד ההכרזה בחודש אוגוסט אמר כי עסקת ה-F35 היא חלק מן העניין.

וכך אתמול, בערב של ברכות וכינון יחסים חדשים בין ישראל לסודאן דאג גנץ להשאיר את האירוע גם עם טעם מר. פעם אחר פעם עסקאות נשק מהותיות ועצומות נרקמות בהסכמת נתניהו תוך שהוא מסתיר זאת מן הגופים האמונים על ביטחון ישראל.

מלשכת רה"מ נמסר בתגובה: "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים את ה-F35 כבר במשך שנים, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. המשא ומתן נוהל רק לאחר הסכם השלום ע"י נציגי משרד הביטחון עם נציגי הפנטגון בוושינגטון ולא על ידי אף גורם אחר".