שטח בת"א בשווי עצום עשוי להפוך לתשתית עבור המטרו

מחלוקת בין עיריית תל אביב לנת"ע לגבי השימוש העתידי במתחם "שפע טל" שצמוד למתחם עזריאלי • בעירייה מקדמים תוכנית בנייה בשווי מאות מיליוני שקלים, אך בנת"ע מבקשים שהשטח ישמש לתשתית עבור פרויקט המטרו

עוברי אורח עם מסכות עוברים שלט על מגדלי עזריאלי שאומר לחבוש מסכה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
עוברי אורח עם מסכות עוברים שלט על מגדלי עזריאלי שאומר לחבוש מסכה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

מחלוקת קשה בין עיריית ת"א יפו ובין חברת נת"ע לגבי עתידו של מתחם בשטח 52 דונם (שפע טל) שצמוד למרכז עזריאלי. העירייה, שבבעלותה 35 דונם מהשטח, מקדמת במקום תוכנית נרחבת לבניית מגדלי תעסוקה, מסחר ומגורים האמורים להוות המשך למרכז עזריאלי, כששוויו של הפרויקט נאמד במאות מיליוני שקלים. מנגד בנת"ע מקדמים במקום הקמה של תחמ"ש (תחנת משנה לרשת החשמל) עבור קו המטרו M2, שאם תבנה במקום תפגע בתוכנית העירייה.

תוכנית מתחם שפע טל מתייחסת לקרקע שנמצאת מצפון לשכונת מונטיפיורי, במפגש הרחובות גבעת התחמושת, מנחם בגין ואיסרליש. היא נדונה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א כבר בשנת 2014. התוכנית כוללת ארבעה מגדלים בני 44 קומות ו-220 אלף מ"ר שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר. בין היתר כוללת התוכנית הקמת מבנים ציבוריים שישרתו גם את שכונת מונטיפיורי, 3,300 מקומות חנייה בשישה מרתפי חנייה. 2,000 חניות אמורות להיות ציבוריות שיירשמו על שם העירייה.

בחודש מאי 2018, נשלח מכתב ממינהל התכנון לעירייה ובו בקשה כי זו תעצור את התכנון לפני "שיתקבלו החלטות קריטיות". במינהל התכנון טענו כי "המתחם חיוני לתכנון והקמת מרכז תחבורה, ולמיקומו עשויים להיות תפקידים ציבוריים משמעותיים בהיבטי תחבורה ולוגיסטיקה". הם דרשו כי רק לאחר שיובטחו המטרות הציבוריות בשטח יישקלו צעדים של שינוי ייעוד.

ל"גלובס" נודע כי לשכת התכנון המחוזית קיימה מספר פגישות עם עיריית תל אביב, שבאחרונה שבהם, בתחילת שנת 2019, סוכם כי התכנון למתחם שפע טל יוקפא.

הסיבה להקפאת התכנון הייתה שבעת ההיא שקלו את הקמת מסילות 5 ו-6 של הרכבת הכבדה ואז גם החלה החשיבה על המטרו. היות ומתחם זה מרכזי ונמצא בסמוך לתחנת רכבת כבדה ותחנות רכבת קלה עלה הרצון לבצע חשיבה ותכנון לכל המרחב כחלק ממהלך גדול יותר של תכנון באגן האיילון.

קו המטרו M2 הוא קו מזרח-מערב, המקשר בין צפון חולון ודרום-מרכז תל-אביב במערב, לבין פתח תקווה במזרח, דרך גבעתיים, רמת גן, בני ברק וגבעת שמואל. אורך הקו כ- 24 ק"מ, והוא כולל 24 תחנות. ההזנה למטרו נעשית באמצעות קו מתח עליון. ובהתאם, תוכננו שני תחמ"שים המשמשים להמיר מתח עליון למתח גבוה. האחד בצומת השלום בת"א, והשני בכפר גנים. תסקיר ההשפעה על הסביבה, שפורסם לפני כחודש, קובע כי מתחם שפע טל הוא המיקום המיטבי לתחמ"ש קו המטרו: "החלופה אינה מגבילה הרחבה עתידית של נתיבי איילון באזור זה, מאפשרת מדרכות רחבות המסוגלות לקבל נפחי תנועת הולכי רגל משמעותיים וכן היא עדיפה מבחינת נצפות ומאפשרת שיקום נופי לריכוך המראה והסתרת התחמ"ש. החלופה מאפשרת תחמ"ש תת קרקעי שניתן לשלבו בתכנית עתידית לפיתוח האזור".

מחברת נת"ע נמסר: "מיקום התחמ"ש נקבע ע"פ עבודת מחקר שנעשתה בידי חברה בין לאומית אשר בחנה את כלל השיקולים, כמו קירבה לקווי חשמל משמעותיים צרכים הנדסיים והשטח הנדרש, ובהתאם לתסקיר ההשפעה על הסביבה כנדרש. התחנה תמוקם מתחת לפני הקרקע או במבנה כפי שנעשה במגדלי עזריאלי מבלי לפגוע בפיתוח האזור תוך שיתוף פעולה על כלל הגורמים".

מעיריית תל אביב נמסר: "לעמדת העירייה, הקמת התחמ"ש צפויה לפגוע משמעותית בפיתוח כיכר ציבורית גדולה ומוסד ציבורי עירוני חדש. במקום התחמ"ש שהציעה נת"ע יש לייצר במגרש זה קישורית מיטבית, תוך שמירת על גמישות של מתחם תחבורה משולב וניצול השטח לטובת הולכי רגל, מחלפים ומסופי תחבורה".