תנועת הנוסעים בנתב"ג צנחה ב-90% באוקטובר בהשוואה לשנה שעברה

220 אלף נוסעים חלפו בנתב"ג בחודש אוקטובר האחרון – מדובר אומנם בשיפור ביחס לתנועת הנוסעים של חודש ספטמבר 2020, שהסתכמה ב-177 אלף נוסעים, אך גם ירידה דרסטית מאוקטובר 2019, אז חלפו בנמל 2.3 מיליון נוסעים

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

220 אלף נוסעים חלפו בנתב"ג בחודש אוקטובר האחרון - מדובר אומנם בשיפור ביחס לתנועת הנוסעים של חודש ספטמבר השנה שהסתכמה ב-177 אלף נוסעים, אבל כדי לקבל את הפרופורציות לצניחה בפעילות בענף התעופה נזכיר כי באוקטובר 2019 חלפו בנתב"ג 2.3 מיליון נוסעים. מספר הנוסעים בחודש אוקטובר האחרון משקף ירידה של 90%.

הירידה לא פסחה על טיסות הפנים - כ-7,100 נוסעים טסו בטיסות פנים באוקטובר האחרון, לעומת 80 אלף אשתקד. נזכיר כי מלונות העיר אילת היו סגורים בחודש אוקטובר, לרבות בחגי תשרי, בעקבות הסגר השני. המלונאים מחכים בכיליון-עיניים לאישור הסופי לחוק "איי התיירות", שעל-פיו יורשו לפתוח מחדש את המלונות ולארח נופשים שיציגו בדיקות קורונה עדכניות.

סגמנט שהמשיך לגדול בחודש אוקטובר היה של טיסות פרטיות: בחודש שעבר תנועת הנוסעים במטוסים פרטיים הגיעה ל-3,030 ב-762 טיסות - מספר הנוסעים משקף עלייה של 48% לעומת אוקטובר 2019.

החברה שהטיסה הכי הרבה נוסעים באוקטובר 2020 היא ישראייר, עם תנועה של 31.5 אלף נוסעים, והיא תפסה נפח של 14% מכלל הפעילות בחודש שעבר. אחריה טורקיש איירליינס, שהטיסה 26 אלף נוסעים; ופגסוס איירליינס, שהטיסה 22.4 אלף נוסעים. רביעית ממוקמת אל על, שהטיסה 21.5 אלף נוסעים ותפסה נפח של כ-10% מכלל הפעילות; ואחריה יונייטד עם כ-19 אלף נוסעים.

נזכיר כי כל החברות פועלות תחת מגבלות ומדיניות שעדיין אוסרת, מאז חודש מרץ, כניסה של בעלי דרכון זר לישראל. בנוסף, מספר המדינות שמתירות כניסת ישראלים בלי בידוד הולך ופוחת, כאשר נותרו שתי מדינות בלבד שפוטרות את הנוסעים מבידוד בהלוך ובחזור: רואנדה ואליה הצטרפה איי סיישל. יוון, שנכנסה לסגר כללי, צפויה להיכלל ברשימת המדינות האדומות של משרד הבריאות כבר השבוע, כך שמשבוע הבא (17.11) הישראלים שישובו מיוון יידרשו להיכנס לבידוד. מהיום (א') כוללת רשימת המדינות האדומות גם את סרביה, גרמניה, איטליה, לטביה וליטא.

רשימת היעדים של חודש אוקטובר ממקמת את יוון ראשונה עם תנועה של 61 אלף נוסעים, את טורקיה שנייה עם כ-49 אלף נוסעים ואת ארה"ב עם תנועה של כ-27.7 אלף נוסעים.

תנועת המטענים שמרה על יציבות יחסית ביחס לאוקטובר שעבר עם משקל של 26.8 אלף טון. רוב המטען שונע במטוסי מטען (21 אלף טון), והשאר במטוסי נוסעים.