שלום נעורים, להתראות לחופשה? ברמ"י שוקלים לפנות את המשטרה מכפר הנופש נעורים

המשטרה מפעילה במתקן נעורים שבעמק חפר מכללה ובקיץ כפר נופש לאנשיה • יוזמה של רמ"י עשויה להפקיע את השטח לטובת שימוש תיירותי לכלל הציבור • המשטרה: לא מכירים את המהלך

כפר הנופש נעורים. משמש היום לבידוד / צילום: שלומי יוסף
כפר הנופש נעורים. משמש היום לבידוד / צילום: שלומי יוסף

האם המשטרה תיאלץ להיפרד מכפר הנופש שהיא מפעילה במתקן נעורים שסמוך ליישוב חבצת השרון ולנתניה? לגלובס נודע כי ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יוזמים מהלך להוצאת המשטרה מהמקום הייחודי שנמצא בסמיכות לקו הים, ויושב על המצוק, וייתכן כי בעתיד הוא ישמש ככפר נופש לכלל הציבור.

המתקן מוחכר למשטרה, ומנוהל על ידי "קרנות השוטרים". מדובר בחברה לתועלת הציבור (חל"צ) שמופעלת על ידי המשטרה, שממנת אותה, לצד דמי חבר שמשלמים השוטרים. בין היתר השירותים שקרנות השוטרים מספקת לעמיתיה - ערבות להלוואות, הנגשת ביטוחים שונים וכן שירותי פנאי רווחה והעשרה לשוטרים, בעיקר במתקן נעורים.

"בריזה, שלווה וארוחות שף"

באתר האינטרנט של נעורים המקום מתואר כך: "הנוף הטבעי בשילוב הבריזה והשקיעה המהפנטת מעניקים לכפר אווירה שלווה קסומה. בעונת הנופש המתקיימת בחודשי הקיץ וחגי תשרי, תוכלו ליהנות מחווית פינוק של נופש שקט או פעיל, עם מיטב ארוחות השף".

הכפר מציע "אטרקציות", כמו בריכה, הנחה על פעילויות ספורט ימי בחוף הסמוך והפעלות של צוות בידור, "שלא יהיה לכם משעמם". בשיחה שקיימנו עם מנהלת כפר הנופש, ציפי מגנאזי, היא הסבירה כי שטח המתקן הינו 40 דונם, וכי במקום קיימים 80 חדרי אירוח. לדבריה בחודשי הקיץ המתקן מתפקד ככפר נופש ובימי החורף כמכללה לשוטרים. אגב כיום המקום משמש לבידוד עבור שוטרים חולי קורונה. מי יכול לעשות שימוש במקום? לפי אתר האינטרנט של נעורים התשובה היא רק שוטרים ובני משפחותיהם, דבר שייתכן ועמד בבסיס היוזמה של רמ"י להתחיל בהליך בדיקה לשימוש העתידי של המקום לתיירות ונופש עבור כלל הציבור.

נזכיר כי למרות הפוטנציאל, בישראל אין כמעט כפרי נופש לאורך הים התיכון. בחוף דור פועל כפר הנופש דור טנטורה, אך הוא מקרה כמעט יחידי של פעילות מסוג זה על קו החוף המערבי של ישראל. בעבר פעל בצפון כפר נופש באכזיב, אך הוא נסגר. היוזמה להקמת כפר נופש בפלמחים נבלמה לפני כעשור, והיזם פיני מלכה ממשיך עד היום לנהל מאבק מול רמ"י לגבי פיצויו. מול אלה דווקא גורמי הבטחון מפעילים כפרי נופש. לצה"ל יש שני מתקנים - בגבעת אולגה ובאשקלון, וכאמור המתקן של המשטרה בנעורים.

"לאפשר לציבור ליהנות מהשטחים הפתוחים"

ממידע שהגיע לידי גלובס עולה כי את היוזמה לגבי נעורים מוביל מחוז מרכז ברמ"י שבראשו עומד דוד אמגדי, אם כי נכון לעכשיו מדובר ביוזמה ראשונית בלבד. ברמ"י אישרו את הפרטים ומסרו כי "רשות מקרקעי ישראל ומנהל הדיור הממשלתי מנהלים הידברות ישירה עם נציגות משטרת ישראל במטרה לבחון אפשרות לקידום תוכנית שתאפשר מיצוי הפוטנציאל הגלום בשטח המדובר הן לתועלת כלל הציבור והן לתועלת שוטרי ישראל".

במועצה האזורית עמק חפר, שבראשה עומדת ד"ר גלית שאול, נראה שמקדמים את היוזמה בברכה. "על פי הידוע לנו, ישנם מגעים ראשונים בהובלת רמ"י מול מינהל הדיור הממשלתי, באשר לאפשרויות תכנון המתחם", נמסר לגלובס מהמועצה, שם גם הוסיפו כי "חזון המועצה הוא לאפשר לציבור הרחב ליהנות מהשטחים הפתוחים וממשאבי הטבע הנפלאים שבה. תפיסה זו באה לידי ביטוי גם בעמדתנו לגבי מתחם נעורים, אשר ייעודו על פי תמ"א 1 הוא נופש ותיירות. המועצה רואה בחיוב את היוזמה לפיה במתחם נעורים יוקם אזור תיירות כפרית לרווחת הציבור הרחב, אשר ישתלב בצורה מיטבית בסביבה ובערכי הטבע שבמקום. יובהר ויודגש כי ע"פ תמ"א 1 אין כל אפשרות להקמת נדל"ן ו/או מגורים במתחם והמועצה תתנגד ולא תאפשר כל יוזמה מסוג זה, אם תהיה".

מדוברות המשטרה נמסר לגלובס כי היוזמה איננה מוכרת.

ממינהל הדיור הממשלתי נמסר: "נכון להיום הנכס משמש את משטרת ישראל וטרם הובא בפני הדיור הממשלתי צורך בקידום תוכנית בנכס".