יאיר לפיד | ניתוח

ניסוי במגנטיות: האם מחיקת לפיד מהפתק עלתה לכחול לבן בקולות?

לפיד מנפנף בניסוי אמפירי שמוכיח שהוא מגנט קולות • הוא מסלף את הממצאים • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

"אתה באמת חושב שאתה מסוגל לעמוד בראשות מפלגה של 30 מנדטים?", סנט ספי עובדיה ביאיר לפיד בראיון ל"מטה המרכזי".
- "אני עמדתי בראשות מפלגה של 35 מנדטים בספטמבר האחרון".
- "עמד שם בני גנץ".
- "לא, אני רוצה להזכיר: במערכת הבחירות הראשונה והשנייה שנינו היינו על הפתק כמועמדים משותפים לראשות ממשלה, וזה היה 35 מנדטים. דווקא הירידה במנדטים הייתה, באופן מעניין, כשאני ירדתי מהפתק. אז התשובה היא כן, בוודאי".

לפיד מציג את סבבי הבחירות הקודמים כניסוי A/B שהוכיח ששמו הוא מגנט קולות. אנשי שיווק ועיתונות מכירים את השיטה: לוקחים שתי גרסאות של פרסומת או כתבה, מציגים אותן לקבוצות שונות של נבדקים ובודקים איזו גרסה יותר פופולרית. במערך של לפיד, הציגו ל"נבדקים" שתי גרסאות של פתקי הצבעה, והגרסה בלי השם "לפיד" משכה כביכול פחות מצביעים.

לפיד מתאר נכון את מערך הניסוי, אבל מסלף את התוצאות. בשני סבבי הבחירות באפריל ובספטמבר 2019, הפתקים עם האותיות "פה" נשאו את הכיתוב "כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד", בהתאם להסכם שקבע שבמקרה של ניצחון הם יקיימו רוטציה בראשות הממשלה. חודשיים אחרי בחירות ספטמבר לפיד נסוג מההסכם, ובבחירות מרץ 2020 שמו נמחק מהפתק.

אבל בניגוד לטענה של לפיד, כחול לבן נחלשה עוד לפני המחיקה. בסבב א' היא קיבלה 35 מנדטים ובסבב ב' רק 33. וכששמו של לפיד נמחק לבסוף, המפלגה לא איבדה מנדטים נוספים, אלא שמרה על 33 המנדטים הקיימים.

טובים-השניים
 טובים-השניים

ביקשנו מלפיד הסברים. התשובה שקיבלנו: לפיד לא התכוון בעצם לירידה במנדטים אלא במספר המצביעים. ניחא; בדקנו את מספר המצביעים. בסבב א', כחול לבן קיבלה 1,125,881 קולות. בסבב ב' היא קיבלה 25 אלף קולות יותר. בסבב ג' - כשגנץ הופיע לבדו על הפתקים - היא זינקה בעוד 70 אלף קולות לשיא של 1,220,381. רק בגלל ששיעורי ההצבעה עלו, ההישג הזה לא היתרגם למנדטים.

בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים. כחול לבן ירדה מ-35 מנדטים ל-33 כבר בסבב ב', כשהשם "לפיד" עדיין על הפתק. כששמו נמחק בסבב ג' היא קיבלה את מספר הקולות הגדול בתולדותיה ואותו מספר מנדטים.

תחקיר: מריה נוביצקי