רשות התחרות לביה"ד: להפסיק את שיתוף הפעולה בין שב"א למס"ב

הממונה על התחרות מבקשת מביה"ד לתחרות להפסיק שיתופי הפעולה בין שב"א למס"ב • הבקשה מוגשת בהמשך לעמדת הממונה שהוגשה בספטמבר בעניין הבקשה לאישור הסדר כובל שהגישו שב"א ומס"ב לאישור שיתופי הפעולה ואספקת שירותים הדדיים זו לזו

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

עליית מדרגה במאבק של רשות התחרות להפרדת את "התאומות הסיאמיות" שהולידה המערכת הבנקאית: שב"א ומס"ב. הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, מבקשת מבית הדין לתחרות להפסיק את שיתופי הפעולה "הבלתי חוקיים" לעמדתה בין שב"א לבין מס"ב, לאחר שקבעה כי שיתופי הפעולה בין שתי החברות מהווים הסדר כובל שעלול לפגוע בתחרות כבר היום, ולא רק "עלול לפגוע בעתיד", כפי שטוענות החברות.

שב"א מפעילה מערכות תשלומים לאומיות לכרטיסי האשראי בישראל וגם מספקת שירותים טכנולוגיים למערכת הפיננסית ושירותים נלווים ומשלימים. מס"ב מפעילה מערכת תשלומים, חיובים, זיכויים והעברת תשלומים ומהווה את מערכת התשלומים המרכזית בישראל.

הממונה על התחרות הגישה אתמול (א') בקשה לבית הדין לתחרות, בה טענה ששיתופי הפעולה בין שב"א ומס"ב מהווים הסדר כובל שעלול לפגוע בתחרות היום, ופועל בניגוד לחוק. משכך, ביקשה הממונה מבית הדין להורות לשב"א ומס"ב להפסיק את הפרת החוק תוך 30 ימים על ידי הפרדת שיתופי הפעולה ביניהן או הסדרת שיתוף הפעולה באחד המנגנונים שקבועים בחוק. הבקשה מוגשת בהמשך לעמדת הממונה שהוגשה בספטמבר השנה בעניין הבקשה לאישור הסדר כובל שהגישו שב"א ומס"ב לאישור שיתופי הפעולה ואספקת שירותים הדדיים זו לזו. בעמדתה מספטמבר הממונה פרטה את החששות התחרותיים שעולים משיתופי הפעולה בין החברות והמליצה שלא לאשר את ההסדר המבוקש.

בבקשה שהגישה הממונה לבית הדין לתחרות צוין כי לעמדתה שיתופי הפעולה בין שב"א ומס"ב עלולים לפגוע בתחרות כבר היום, ולא רק בעתיד כטענתן של שב"א ומס"ב. לכן, טוענת הממונה, החברות מפרות את החוק היום. עוד מבהירה הממונה, כי בקשתן לאישור ההסדר הכובל ביניהן לא יכולה להכשיר את הפרת החוק בתקופה הנוכחית בה עוד לא ניתן אישור או פטור אחר ממערך הפיקוח על התחרות להסדר הכובל.

הנהלה שותפת, משרדים משותפים

שב"א ומס"ב הם שני תאגידים שהוקמו על ידי חמשת הבנקים הגדולים בישראל. בעבר עסקה שב"א בעיקר בסליקה של כרטיסי אשראי ואילו מס"ב עסקה בסליקה של העברות בנקאיות. בעקבות המלצות וו\עדת שטרום, אשר הפרידה בין חלק מחברות כרטיסי האשראי לבין הבנקים, נדרשו הבנקים לרדת באחזקותיהם בשב"א. החל מ- 2019 שב"א מוחזקת חצייה על ידי הציבור, וחצייה על ידי חמשת הבנקים הגדולים. חרף שינוי זה, מצאה הממונה על התחרות כי שב"א ומס"ב ממשיכות לפעול כיחידה תפעולית אחת שלה הנהלה משותפת, משרדים משותפים, עובדים משותפים ומערכות טכנולוגיות משותפות.

ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם התשלומים הפכו את שב"א ומס"ב למערכות שמסוגלות להעניק שירותי תשתית מתחרים לנותני שירותי תשלום (חברות כרטיסי אשראי, ארנקים דיגיטליים, אפליקציות וכיו"ב). לפיכך, רואה הממונה חשיבות בהפרדתן התפעולית של שתי חברות אלה וכן בהפרדת ההנהלה אשר לה השפעה על אופן קבלת ההחלטות האסטרטגיות בחברות. כיוון שהשינויים בעולם התשלומים מתרחשים בתקופה זאת ממש ישנה חשיבות להפרדה של חברות אלה בהקדם.

לטענת הממונה, המצב הקיים כעת מאפשר הפרה של חוקי התחרות על ידי שתי החברות המפעילות את ליבת מערכת התשלומים של מדינת ישראל. תחום התשלומים בישראל עובר בימים אלה תמורות משמעותיות, הן כתוצאה מרפורמות חקיקתיות, אשר בין היתר חייבו שינוי יסודי במבנה הבעלות בשב"א, והן כתוצאה משינויים טכנולוגיים וצרכניים שמתרחשים בעולם כולו וגם בישראל. בשל שינויים אלו, טוענת הממונה, אנו נמצאים כעת בנקודת זמן קריטית לעיצוב שוק התשלומים העתידי ואין להסכין עם הפרה נמשכת של שב"א ומס"ב את חוק התחרות הכלכלית והפגיעה ששיתופי הפעולה ביניהן עלולה להביא לתחרות בשוק התשלומים בישראל.

שב"א דיווחה היום לבורסה על בקשת הממונה מבית הדין. במסגרת הדיווח צוין, כי החברות לומדות את הבקשה ונערכות להגיב לה בבית הדין.