רווחה | דעה

החיסון הוא לא תרופה למשבר הרווחה

במדינה בה קידום עצמי ואינטרסים פוליטיים הם המניע לעשייה, לא פלא שאוכלוסיות הרווחה הן שקופות ומושתקות • במשך שנים רבות איש לא קם והוביל מהפכה בתפיסת הרווחה הישראלית, שמביאה אל השולחן חזון שיכול לחולל שינוי אמיתי ולשקף הבנה עמוקה ויסודית של המציאות החברתית

אבטלה בימי קורונה / צילום: כדיה לוי
אבטלה בימי קורונה / צילום: כדיה לוי

משבר הקורונה חשף באופן מטריד ועמוק את הליקויים של מדיניות הרווחה בישראל, היעדר תגובה מקצועית עניינית והולמת, ובחלק מהמקרים, שיתוק. למעשה כולנו משלמים כעת את המחיר - ונמשיך לשלם אותו שנים רבות קדימה - על מדיניות קלוקלת ארוכת שנים, שלא רק שלא סיפקה שירותים לזקוקים להם, אלא אף גרמה להעמקת הפערים החברתיים ודחיקתן אל השוליים של אוכלוסיות מוחלשות.

הפרטת השירותים וצמצום המענים לאורך השנים התגלו כאסטרטגיה גרועה ופגעו בחוסנה של החברה הישראלית. כל הממשלות בעשורים האחרונים לא השכילו לקדם רפורמה מקיפה בשירותים אלה, ולאמץ תפיסת רווחה חדשה המותאמת למציאות הישראלית. למעשה כולנו משלמים כעת את המחיר - ונמשיך לשלם אותו שנים רבות קדימה - על מדיניות קלוקלת ארוכת שנים, שלא רק שלא סיפקה שירותים לזקוקים להם, אלא אף גרמה להעמקת הפערים החברתיים ודחיקתן אל השוליים של אוכלוסיות מוחלשות.

ואם לא די בכך שהאוכלוסיות שהיו במצוקה עוד לפני המשבר נקלעו כעת למצב שבו למדינה אין יכולת לתת מענה מספק, הרי שקהילות חדשות נקלעו למצוקה והצטרפו לחברה שלמה שזקוקה נואשות לרווחה. עשרות שנים שרווחה היא לא עניין פוליטי ולכן לא נמצא בכותרות. במדינה בה קידום עצמי ואינטרסים פוליטיים הם המניע לעשייה, לא פלא שאוכלוסיות הרווחה הן שקופות ומושתקות. למעשה, במשך שנים רבות איש לא קם והוביל מהפכה בתפיסת הרווחה הישראלית, שמביאה אל השולחן חזון שיכול לחולל שינוי אמיתי ולשקף הבנה עמוקה ויסודית של המציאות החברתית.

רווחה היא לב הסיפור

בהסתכלות מעמיקה על המשבר הגדול ביותר שראינו כאן בעשורים האחרונים, רווחה היא לב הסיפור. ללא רפורמה מעמיקה ברווחה, כל תוכנית יציאה מהמשבר תהיה פגומה. ללא מדיניות סדורה ותכנית פעולה מדוקדקת של המנגנונים שאמורים להגן עלינו ולהעניק לנו בטחון סוציאלי, לא נצא מהמשבר. ללא הבנה בהירה, שכלכלה מושפעת גם מרווחה תקינה, ושיש להשקיע תקציבים - לא כקצבאות חד פעמיות ופוליטיות - אלא כתוכנית עומק שהיא השקעה לטווח רחוק, מהקריסה הנוכחית לא נתאושש גם עוד שנים רבות. מי שנמצאים מספיק זמן בתוך המנגנון יודעים בדיוק מה עומד לבוא. ונדמה שיש מי שלא רוצים לראות את מה שחיוני שנביט בו בעיניים. התקשורת גם היא נסחפת בפסטיבל החיסונים ואף אחד לא חושב למנות פרויקטור רווחה מיוחד שיפתח מהדורות חדשות.

למרות ועל אף הבחירות, שהן זמן עיוורון מוגבר לנושאי רווחה - המצב הנוכחי מביא לפתחנו הזדמנות להסדיר ולתקן את מה שהיה צריך להסדיר כבר מזמן. עלינו לטפל בכל מה שחשף המשבר ולוודא שייעלם מהשטח. יש כאן הזדמנות גדולה, כי אם הקורונה לימדה אותנו משהו אחד, זה שאף אחד מאתנו לא בטוח. דרושה הנהגה אמיצה, כזו שלא תפחד להביט לבור הזה בעיניים, ותשכיל לפתוח מחדש את כל מה שמגדיר רווחה בישראל. אנחנו משוועים לשיטה חדשה, שרואה את הכל כמכלול, ולא מרכיבה פאזל טלאים שלא מכסה את מה שדרוש.

אני מנהלת את השיחה הזאת רבות בשבועות האחרונים ומשום מה היא מייצרת התנגדות. ההתנגדות מסתירה פחד, כי להסתכל נכוחה על המציאות יצריך מאיתנו פעולה. הפתרונות קיימים, לא חסרים צוותי מומחים, לא חסרות תוכניות. רבות כבר נכתב על הרפורמות הדרושות, על התפיסות המתעדכנות ברוח הזמן שצריך לאמץ. העולם כולו מלא במודלים חדשים, וחלקם אפילו נכתבו ממש כאן, רק נשארו במגרות חשוכות. צריך להוציא לאור את האלמנטים השקופים בסדר היום הלאומי.

הרווחה בישראל סובלת מיחסי ציבור גרועים, ובקצה שלה יש מיליוני בני ובנות אדם שצריכים לדרוש מהמדינה שלהם את זכות הבסיס הזו, לחיות את חייהם בכבוד. כל אנשי ונשות המקצוע יודעים להתריע על מה שעוד עתיד לבוא, ואין באופק שום תכנית סדורה שיודעת להתמודד עם זה.

הכותבת היא סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה על השירותים החברתיים בעיר, וחברה בצוותי המומחים של המשבר