עוד עסקת ענק ב-IT הישראלי: קרן פימי משתלטת על אמת מחשוב תמורת כ-450 מיליון שקל

נמשכת קדחת המיזוגים והרכישות בענף • המכירה - אקזיט עצום לבעלי המניות הוותיקים של אמת מחשוב, אליהם יצטרף המנכ"ל יואב ויינברג, שיממש מניות בכ-30 מיליון שקל • גילון בק, פימי: "אמת היא בעלת ידע ייחודי באספקת פתרונות מחשוב עסקיים וטכנולוגיים"

קרן פימי שמוביל ישי דוידי רוכשת את השליטה (62.5%) בחברת אמת מחשוב מידי בעלי השליטה בה בתמורה ל-450 מיליון שקל, ולפי שווי של 720 מיליון שקל לחברה. העסקה תושלם בכפוף לעמידה במספר תנאים מתלים תוך 90 יום.

מחיר המניה בעסקה הוא 16.25 שקל, נמוך בכ-10% ממחיר הנעילה ביום ד'. טרם הדיווח אודות העסקה זינקה מניית אמת מחשוב ב-31% מתחילת 2021 (לאחר עלייה מתונה של פחות מ-5% אשתקד). בעקבות הדיווח על מכירת המניות לקרן פימי היא זינקה ביותר מ-20%.

המוכרים בעסקה הם בעלי השליטה הוותיקים בחברה: היו"ר יגאל שפר שימכור מניות בתמורה ל-67 מיליון שקל; יעקב ולטר - כ-129 מיליון שקל; שרגא שחק - כ-72 מיליון שקל; ראובן שריפט - כ-84.5 מיליון שקל; ושרה שחק - כ-68.2 מיליון שקל.

אליהם יצטרף בעסקה המנכ"ל יואב ויינברג שימכור את המניות שבידיו בתמורה לכ-30 מיליון שקל, אך יישאר בתפקידו גם לאחר העברת השליטה לפימי. גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, ימונה ליו"ר החברה. ולטר, שחק ושריפט מכהנים כיום כדירקטורים באמת מחשוב. את המוכרים ייצגה פירמת עורכי הדין בלטר גוט אלוני ושות.

רכישת השליטה באמת מחשוב מגיעה אחרי כמה עסקאות בולטות בתחום ה-IT הישראלי, בראשן רכישת טלדור על-ידי וואן בתמורה ל-250 מיליון שקל במזומן. השבוע דיווחו החברות וואן וטלדור על קבלת אישור הממונה על התחרות למיזוג ביניהן. עם קבלת האישור, הושלמו התנאים המתלים המהותיים לכניסת ההסכם לתוקף, והשתיים מצפות שהעסקה תושלם בזמן הקרוב. 

על רקע "קדחת" המיזוגים והרכישות בתחום ה-IT, אפשר להעריך כי קרן פימי לא הייתה המתעניינת היחידה ברכישת השליטה באמת מחשוב, אם כי הקרן פועלת תמיד בבלעדיות במסגרת המו"מ שהיא מבצעת ואינה מתחרה בגופים אחרים.

 יבקשו להרחיב הפעילות בחו"ל - בעיקר בארה"ב

אמת מחשוב, בניגוד למתחרות הציבוריות האחרות בעולם ה-IT, אינה עוסקת רק ב-IT "קלאסי" ויש לה גם פעילות בתחום ה-OEM, אשר במסגרתו מערכות שלה משולבות במוצרי הלקוחות בהתאמה אישית. נראה שזה החלק שעניין יותר את פימי בכניסה להשקעה בחברה, אם כי גם בתחום ה-IT אפשר להמשיך ולהתפתח, בפרט בתחומי הסייבר והענן בהם פועלת החברה. ככל הנראה, בפימי יבקשו להרחיב את פעילות אמת מחשוב בחו"ל - בעיקר בארה"ב, שם נרכשה לפני שנה חברת Network Allies על-ידי אמת במיליוני דולרים בודדים, וכן באנגליה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, הכנסות אמת  ירדו ב-2.8% ל-995 מיליון שקל אך הרווחיות שלה שופרה והרווח הנקי צמח ב-21% ל-28.6 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי עלה מ-14.9% בתקופה המקבילה ל-16.4% בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, בין היתר בזכות איחוד תוצאות של חברות שנרכשו (זמינגו ו-Network Allies), וקוזז בחלקו על-ידי פעילות התייעלות וחיסכון כתוצאה מהשפעות משבר הקורונה.

בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו בחודש נובמבר, החברה ציינה כי השלכות התפרצות הנגיף על הקבוצה בפעילויותיה בישראל וכן בחו"ל, אינן עולות כדי השפעה משמעותית על פעילותה העסקית, לרבות על הכנסותיה, הוצאותיה ורווחיותה, וכמו כן אין למשבר השפעה משמעותית על נזילות החברה ומקורות המימון שלה. עם זאת, אמת ציינה כי להשפעות רוחביות של המשבר על הפעילות במשק עלולות להיות השפעות על תוצאותיה בסופו של דבר.

לאמת מחשוב יש כ-22 חברות בנות ו-5 אתרי ייצור בארץ (ראש העין, חיפה ואשדוד), בארה"ב (בוסטון), ובאנגליה (רדינג), והיא מעסיקה 1,100 עובדים. בין לקוחותיה של אמת נמצאים גופים ממשלתיים וחברות מובילות בישראל ומחוצה לה. מטה החברה ממוקם ברמת גן. 

גילון בק, שותף בכיר בפימי, מסר ביום ה' כי "ההשקעה באמת מחשוב מהווה המשך לאסטרטגיה של פימי בזיהוי חברות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה, בין היתר בתחום הטכנולוגיה וה-IT. אמת מחשוב היא בעלת ידע ייחודי בתחום תשתיות המחשוב ואספקת פתרונות מחשוב עסקיים וטכנולוגיים ונחשבת כמובילה בתחומה. אני משוכנע כי יחד עם הנהלת החברה, ובשילוב הידע והניסיון שלנו בהשבחת חברות, נצמיח את החברה בשווקים המקומיים והגלובליים".

כולם בחגיגת המיזוגים והרכישות

כאמור, בשוק ה-IT ישנה מגמה כלל עולמית של מיזוגים ורכישות, שבאה לידי ביטוי ברכישת חברות מחשוב קטנות על-ידי חברות גדולות - מגמה שקיימת גם בישראל. בשנים האחרונות היה גל גדול של מיזוגים כאלה בענף ה-IT המקומי, וכל החברות הציבוריות הגדולות השתתפו בחגיגה - בין שבאמצעות רכישת חברות מחשוב קטנות בבעלות פרטית ובין שבהתרחבות לתחומים משיקים, לעיתים אפילו מפתיעים.

בין העסקאות הבולטות מהשנים האחרונות נזכיר את רכישת השליטה בחברות דנה הנדסה וגסטטנרטק על-ידי מטריקס, רכישת ITway על-ידי חילן, רכישת השליטה באדיוסיסטמס על-ידי מלם תים ומספר רכישות שבוצעו על-ידי וואן, כולל אדוונטק ויוביטק.