סקר האו"ם: 64% מאמינים ששינויי אקלים הם "מצב חירום עולמי"

זהו הסקר הגלובלי המקיף ביותר שנערך בנושא, לאחר שבדק 1.22 מיליון משתתפים ב-50 מדינות • כשמדובר בגיל, הצעירים יותר מביעים את הדאגה הגדולה ביותר מפני שינויי האקלים • בסקר נמצא כי השיעור הגבוה ביותר של האנשים הסבורים כי ישנו מצב חירום אקלימי מצוי בבריטניה ובאיטליה

ה"גראונד זירו" של ההתחממות הגלובלית באנטרטיקה / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
ה"גראונד זירו" של ההתחממות הגלובלית באנטרטיקה / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

ברשימות המפלגות שהוגשו לכנסת, לקראת הבחירות בחודש מרץ, בולטים בהיעדרם נציגים שמתחייבים לפעול בנושאים סביבתיים - מקידום אנרגיות מתחדשות ועד למיגור הסיכונים שמגביר משבר האקלים. אלא שבניגוד אלינו, בעולם מצטיירת תמונה שונה לחלוטין.

באיחוד האירופי דיברו על 'אפקט גרטה', לאחר שהתנועה הירוקה זכתה למספר המושבים הגדול ביותר בפרלמנט מאז היווסדה. בארה"ב מינה לאחרונה הנשיא הנכנס, ג'ו ביידן, את הצוות הגדול ביותר שפעל אי פעם בבית הלבן בנושא משבר האקלים.

סקר חדש שבוצע על ידי UNDP, תוכנית הפיתוח של האו"ם ואוניברסיטת אוקספורד, שופך אור על עמדות הציבור בנושא. מהסקר עולה כי 64% מהמשתתפים מאמינים ששינויי האקלים הם "מצב חירום עולמי", ומעוניינים שממשלות יפעלו בנושא בנחישות רבה יותר.

זהו הסקר הגלובלי המקיף ביותר שנערך בנושא, לאחר שבדק 1.22 מיליון משתתפים ב-50 מדינות ו-17 שפות. הוא בוצע במדינות בעלות הכנסה גבוהה, בינונית ונמוכה, המהוות יחד יותר ממחצית אוכלוסיית העולם מעל גיל 14. באופן יוצא דופן, הוא בחן את המגמות המסתמנות בקרב הדור שטרם פקד את הקלפיות.

באמצעות פלטפורמות גיימינג, דוגמת משחקי אנגרי בירדס, איתרו הסוקרים כחצי מיליון בני נוער מתחת לגיל 18, כדי לבחון את עמדתם. כשמדובר בגיל, הצעירים יותר מביעים את הדאגה הגדולה ביותר מפני שינויי האקלים. 69% מבני גילאי ה-14-17 אמרו כי קיים מצב חירום אקלימי, לעומת 65% מבני ה-18-35, 66% בגילאי ה-36-59, ו-58% בקרב אוכלוסייה שגילה 60 ומעלה.

גם להשכלה ישנה משמעות לפי הסקר; בקרב אוכלוסיות שלמדו באוניברסיטאות או מכללות בכל המדינות, ההכרה במצב החירום האקלימי גבוהה יותר. גם במדינות בעלות הכנסה נמוכה יותר, יש לכך משמעות; בבהוטן וברפובליקה הדומיניקנית, 82% מבעלי ההשכלה האקדמית סבורים כי ישנו מצב חירום אקלימי וכי המדינות נדרשות לפעול בנושא, לעומת 87% בצרפת ו-82% ביפן, מדינות הנחשבות לעשירות.

ההבדלים בין חלק מהמדינות ניכרים דווקא בגזרה המגדרית; באוסטרליה, קנדה וארה"ב, יותר נשים ונערות סבורות שינו מצב חירום אקלימי, לעומת אחוזים גבוהים יותר של גברים במדינות דוגמת וייטנאם וניגריה.

השפעת הבעיות המקומיות

בסקר נמצא כי השיעור הגבוה ביותר של האנשים הסבורים כי ישנו מצב חירום אקלימי מצוי בבריטניה ובאיטליה, שם השיבו כך 81% מהנשאלים. באוסטרליה ההיענות החיובית עמדה על 72%, ובארה"ב, שבה כיהן ממש עד לאחרונה נשיא שהעדיף להכחיש את המשבר האקלימי, 65% מהנשאלים סבורים כי ישנו חירום אקלימי, בדומה לרוסיה. הציבור בהודו מוטרד מעט פחות, ורק 59% מהנשאלים מאמינים כי שינויי האקלים מובילים למצב חירום.

עד כמה דוחף הציבור את הפוליטיקאים לפעול בנחישות כדי למתן את השפעות משבר האקלים? מבין האנשים שאמרו כי שינויי אקלים הם מצב חירום עולמי, 59% אמרו כי על העולם לעשות את כל הדרוש ובדחיפות. 20% נוספים תמכו בפעולה איטית, בעוד 10% חשבו שהעולם כבר עושה מספיק.

לפי הסקר, ניכר כי תושבי המדינות מעוניינים במדיניות אקלימית ברורה יותר, נוכח הבעיות המקומיות איתם מתמודדים התושבים. כך למשל, מעניין לציין כי בשמונה מתוך עשר מדינות שנסקרו ובהן הפליטות הגבוהות ביותר מסקטור האנרגיה (דוגמת ארה"ב, אוסטרליה ורוסיה), דורשים הנסקרים קידום אנרגיות מתחדשות, וכי בתשע מתוך עשר המדינות עם האוכלוסיות האורבניות ביותר תומך הציבור בחדירה של מכוניות ואוטובוסים חשמליים, לצד פתרונות לרוכבי אופניים. בשבע מדינות בעלות הכנסה גבוהה, הייתה תמיכה גדולה בכך שחברות יחויבו לשלם עבור הזיהום לו הן אחראיות בשל פעילותן.

הסוקרים ביקשו לבדוק מהם התחומים אשר בהם מצפה הציבור לפעולה נחושה יותר, מתוך שישה תחומים - אנרגיה, כלכלה, תחבורה, חקלאות ומזון, הגנה על בני האדם והטבע . ארבעה נושאי מדיניות אקלימיים בלטו במיוחד. 54% סבורים שיש לפעול יותר לשימור יערות ושטחים פתוחים, 53% חושבים שיש להגביר חדירה של אנרגיות מתחדשות. 52% דורשים מדיניות משמעותית יותר בתחומי חקלאות בת קיימא, ו-50% חושבים שיש להגדיל השקעות בעסקים ומקומות תעסוקה ירוקים. קידום תזונה צמחית, הוא דווקא התחום הכי פחות פופולרי, עם 30% תמיכה בלבד.

64% מבני 14-17 מודאגים ממצב האקלים, 11% יותר מבני 60+

54% סבורים שיש לפעול יותר לשימור יערות ושטחים פתוחים

10% חושבים שהעולם עשה כבר מספיק בנושא האקלים