קניונים | פיצ'ר

קניון שהוא כמו ארמון הרודיאני בשולי ירושלים

קניון העיצוב החדש במעלה אדומים, בצבעי ורוד וצהוב, יהיה גדול יותר מעזריאלי • מדור אדריכלות

קניון דיזיין סיטי, אזור התעשייה מישור אדומים / הדמיה: אדריכל שלמה גרטנר
קניון דיזיין סיטי, אזור התעשייה מישור אדומים / הדמיה: אדריכל שלמה גרטנר

הדיזיין סיטי, שהקמתו נשלמת בימים אלה באזור התעשייה מישור אדומים, על הדרך מירושלים לים המלח, אמור להוות ציון דרך משמעותי לעיר מעלה אדומים. מדובר במבנה עצום, עם אסתטיקה מיובאת ושונה מאוד מכל מה שבנוי באזור. יזמי הפרויקט מבקשים לבדל אותו ממרכזי קניות אחרים שמתמחים בעיצוב הבית, כמו למשל הדיזיין סנטר בבני ברק, או קניון Redesign בקרית אתא, בניסיון להפוך למוקד ארצי לחובבי העיצוב, "בירת העיצוב של ישראל", לא פחות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התכנון

השטח הבנוי של הקניון החדש הוא כ-80 אלף מ"ר (לשם השוואה, שטח קניון עזריאלי בת"א הוא 60 אלף מ"ר) והוא כולל כ-200 חנויות. התכנון סטנדרטי למדי: קופסה בגובה שתי קומות עם חצרות פנימיות, מעל מרתף חניה. ואולם, העיצוב, המרפרר לפי חלק מהפרסומים למלון ונישיאן בלאס וגאס, כולל חזיתות בגוונים של ורוד וצהוב, עם מגוון סוגי חלונות, והרבה קישוטים מסוגננים.

היזם חנוך קס אומר שהשאיפה שלו הייתה שמי שיגיע לשם "ירגיש שהוא בכלל לא נמצא בישראל": "רצינו להביא את עולם האאוטלטים של וגאס. שאנשים יוכלו להתנתק קצת".

אדריכל הפרויקט הוא שלמה גרטנר, שמסביר שמקור ההשראה לפרויקט הוא דווקא מקומי: "ההשפעה הישירה הם מתחמי הארמונות של המלך הורדוס באזור יריחו וצפון ים המלח, לא רחוק מהפרויקט. אנחנו לא מכירים אותם כי חלקם הרוסים. בתור ילד למדתי ציור ופיסול. על זה מבוססת כל היכולת שלי להיכנס לנושאים של עיצוב נושאי. לפני הרבה שנים תכננתי את מלון מלכת שבא באילת, שמעוצב כמלון מלכותי. במקרה הזה, היזם רצה את הסגנון הזה".

הישראלים יאהבו את הסגנון הזה?
"כשאתה עושה את בירת העיצוב של ישראל, אתה לא יכול לעשות משהו סופר מודרני. כל דבר מודרני עשוי להיות מיושן בעוד שנתיים-שלוש. כשאתה בוחר סגנון קלאסי כזה, אתה לא מתחרה בסגנונות הבאים שיבואו. זה כמו שאתה בא לאירופה, ומסתובב במילנו".

אבל פה זה מישור אדומים. למה הסגנון הזה קשור?
"החזון שלי מתייחס להרבה שנים קדימה. אני תכננתי הרבה פרויקטים גדולים. את תעלת הימים, תוכנית אב לירושלים 2050, תוכנית אב לאיים בים התיכון. אני רואה שנים אחורה היסטוריה וגם שנים קדימה. נכון שהגעה לפרויקט תלויה ברכב פרטי, אבל יכול להיות שפעם תהיה אפילו רכבת קלה לאזור".

קניון דיזיין סיטי, אזור התעשייה מישור אדומים / הדמיה: אדריכל שלמה גרטנר
 קניון דיזיין סיטי, אזור התעשייה מישור אדומים / הדמיה: אדריכל שלמה גרטנר

המיקום

קס מאמין שהמיקום של הפרויקט אידיאלי: "זה שאנחנו צמודים לירושלים זה לא החיסרון, זה היתרון. אזורי תעשייה ומסחר בירושלים, כמו תלפיות או גבעת שאול, הופכים לשכונות מגורים. המקום היחיד שנשאר זה מעלה אדומים. יש קהל של יותר ממיליון איש שצריך שטחי מסחר, ואין מקום אחר. בנוסף, יש עניין מזג האוויר. זה קרוב לירושלים, אבל יש מעט ימי גשם. נעים להסתובב שם ברוב ימי השנה".

מחירים

איציק לוי, יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן בירושלים, אומר כי מחירי השכירות בקניון דיזיין סיטי נעים בין 90 ל-120 שקל למ"ר, בהתאם למקום ולגודל. באזור ההסעדה המחיר הוא 160 שקל למ"ר.

לדבריו, המחירים הללו נמוכים מהמקובל באזור. באזור התעשייה תלפיות המחירים הם כ-160 שקל למ"ר לחנויות בשטח קטן, ובמרכז העיר המחיר יכול להגיע ל-200 שקל למ"ר. במבשרת ירושלים ייפתח בקרוב מרכז מסחרי שבו הושכרו שטחים במחירים שנעים בין 180 ל-200 שקל למ"ר.

שטח: 80 אלף מ"ר
מספר חנויות: 200
יזם: חנוך קס
מיקום: בדרך בין ירושלים לים המלח