סניף הבנק המיושן הפך למרכז מחקר לפודטק

ניסן זאבי, מנהל הפעילות של Margalit Start Up City בגליל: "הסטארט־אפים בגליל זה לא כמו בשדרות רוטשילד. הם מתחבאים. כשמקימים מקום מכוון לסטארט־אפים, כולם רוצים להיות חלק ממנו"

מרכז חדשנות, קריית שמונה / צילום: אוליבייה רוזנטל
מרכז חדשנות, קריית שמונה / צילום: אוליבייה רוזנטל

לפני שבועות אחדים נחנך בשדרות תל חי בקריית שמונה מרכז חדשנות פודטק (ההייטק של תעשיית המזון), שנועד, בכוונה תחילה, להפוך לאייקון אדריכלי מקומי, זרז בהתחדשות מרכז העיר. מאחורי היוזמה עומד אראל מרגלית, המייסד של קרן הון הסיכון JVP ושל ארגון "יוזמה לאומית" להקמת אזורי צמיחה כלכליים, שיש להם יתרון יחסי באזור.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המבנה

אדריכלות המבנה, שעליה חתום המעצב גלעד זעפרני מסטודיו OPA, בהחלט יוצאת דופן בסביבתה. קצת קשה להאמין שעד לא מזמן שכן כאן מבנה דו-קומתי אפרורי למראה, בשטח של כ-1,000 מ"ר, שנבנה בשנות ה-70 לטובת הסניף המרכזי של בנק פועלים באזור הגליל העליון. המבנה נמכר לפני כמה שנים ליזם מקומי, שמכר אותו בעבור כ-6 מיליון שקל לאראל מרגלית. זעפרני פירק את חזיתות הבניין המאסיביות וגם את מרבית פנים המבנה ויצר קופסה שחלקה הגדול פתוח למרחב העירוני והשאר מכוסה בחיפוי סרגלי אלומיניום לבן. עלות השיפוץ מוערכת ב-8 מיליון שקל.

המבנה לפני השיפוץ / צילום: אוליבייה רוזנטל
 המבנה לפני השיפוץ / צילום: אוליבייה רוזנטל

התכנון

בשיחה איתו מספר זעפרני שהיעד שהוצב לו היה לייצר "landmark". הוא מוסיף: "לכל פרויקט שאני ניגש אני שואל את עצמי האם הוא יתייחס לסביבה, או שהוא יתנכר אליה. הבריף היה פה מובהק וביקש לייצר מוקד לכל מי שעובר על כביש 90. היה לנו חשוב מאוד לפתוח את חזית הבניין שצופה לכיוון החרמון, והמראה יוצא מן הכלל. עשינו פה חיזוקים קונסטרוקטיביים משוגעים על מנת לייצר פה מפתחים. כמובן שיש קשר בין החיפוי החיצוני של המבנה ומה שקורה בפנים".

זעפרני מבהיר שעיצוב הפנים של המבנה הוא ייעודי: "לאראל היה חשוב שהמתחם לא יתנהג כמו wework או מתחמי עבודה אחרים. כל השטחים הושכרו לפני פתיחת המבנה לחברות הזנק שעוסקות בתחום המזון וזה בהחלט השפיע על התכנון הפנימי. אלה לא סתם משרדים וזה לא עוד פרויקט אקלקטי, לא מהודק. אני לא מתחבר לזה. אני אוהב שהפונקציות משרתות מטרה מובהקת".

הקשר לעיר

ניסן זאבי, מנהל הפעילות של גליל Margalit Start Up City, גדל וחי בכפר גלעדי, אך מאמין בעירוניות איכותית: "התפיסה היא שצריך להתמקד במרכז העירוני, כי לא משנה כמה העיר חלשה, בסופו של דבר היא המקום החזק באזור. בנינו תוכנית להפיכת אזור אצבע הגליל למרכז מצוינות בתחום הפודטק והאגרוטק. הממשלה תקצבה את התוכנית והדברים התחילו לקרות. הרגשנו שדווקא באצבע הגליל, שהוא אזור מבוזר עם הרבה קיבוצים ומושבים, חייבים לייצר מקום מפגש. "הסטארט־אפים בגליל זה לא כמו בשדרות רוטשילד. הם מתחבאים. כשמקימים מקום מכוון לסטארט־אפים, כולם רוצים להיות חלק ממנו".

הוא מוסיף: "על כביש 90 עוברים 4 מיליון איש בשנה. החלטנו לרכוש את הבניין כחלק מהרצון שלנו להחיות את מרכז העיר. אנחנו מאמינים במציאות של מרכזי ערים שננטשים בשנים האחרונות. תוך כדי בנייה התחילו להיפתח סביבנו עסקים קטנים. הפלאפל, שלא תפקד במשך 40 שנה, נקנה על ידי יזם צעיר שפתח פה דוכן לעראייס. פתאום נפתחה פיצרייה. הם הבינו שקורה פה משהו ששווה להיות לידו. ככה קורית התחדשות עירונית".

עלות השיפוץ: 8 מיליון שקל

תכנון: גלעד זעפרני, סטודיו OPA

שטח: כ-1,000 מ"ר

הקמה: בשנות ה-70