גיוס הון | פיצ'ר

אחרי הגיוס של 400 מיליון דולר: מייסד אקסלמד מסביר למה הוא לא רוצה להפוך לקרן של מיליארד דולר

מייסד הקרן והשותף המנהל, ד"ר אורי גייגר: "זה בדיוק הסכום שרצינו. הקרנות הגדולות, של מיליארד דולר, מפנות לנו את הזירה לעסקאות שמעניינות אותנו" • הקרן, הפועלת בארה"ב, מחברת בין טכנולוגיות חדשניות, בין היתר ישראליות, לחברות מכשור רפואי בשלב מסחרי

קבוצת ההשקעות אקסלמד, שמוביל הישראלי ד"ר אורי גייגר בארה"ב, גייסה קרן פרייבט אקוויטי שנייה בסכום של 400 מיליון דולר. הקרן יצאה לגייס 300-400 מיליון דולר ב-2019 וכעת היא משלימה את הגיוס בביקושי יתר. באקסלמד אומרים שמשקיעי הקרן היו קרנות פנסיה, חברות ביטוח, קרנות משפחתיות ומשקיעים פרטיים. "מוסדיים ישראליים רבים השקיעו בקרן", אמר גייגר בשיחה עם גלובס. "נתנו עדיפות למי שהולך איתנו שנים רבות, ובין היתר לא מעט ישראלים".

משדכת בין חברות בשלות לטכנולוגיות חדשניות

קרן אקסלמד צמחה כקרן הון סיכון, תחילה עם מורי ארקין כמשקיע עוגן ובהמשך התפתחה לקרן המשקיעה סכומים גדולים בחברות בשלות. לקרן אסטרטגיה ייחודית שפיתח גייגר: רכישה של חברות מכשור רפואי עם מערך מכירות קיים אך עם צמיחה מועטה, ושילוב של טכנולוגיות חדשניות בתוכן, מרחבי העולם, שיוכלו להניע את צמיחתן. לפעמים הטכנולוגיות המוספות הללו הן טכנולוגיות ישראליות, שסובלות מבעיה הפוכה: לחברות הישראליות יש חדשנות אבל קשה להן לבנות מערך מכירות בארה"ב.

לקרן הראשונה של אקסלמד היו כמה השקעות כאלה: קוג'נטיקס מדיקל שנמכרה ללאבורי ב-240 מיליון דולר ב-2018, סטרטה סקין שנסחרת בשווי של 63 מיליון דולר בנאסד"ק, אחרי ששולבו בה הטכנולוגיה והמנכ"ל של חברת פוטומדקס, והחברות הפרטיות קיסטון דנטל שרכשה את חברת פלטופ הישראלית ו-Endogastric solutions.

הקרן הנוכחית תפעל לרכישת שליטה בחברות עם הכנסות של 20-70 מיליון דולר, באותו מודל, וגם תשקיע - ללא רכישת שליטה - בחברות צעירות יותר ומבטיחות בתחומי ההתמחות של הקרן, עם הכנסות של 10 מיליון דולר ויותר.

"אנחנו נבנה על הניסיון ועל ההישגים של אקסלמד כדי לנצל הזדמנויות בתקופה שבה הדרישה לפתרונות רפואיים מבוססי טכנולוגיה מעולם לא הייתה גדולה יותר", אמר גייגר. "בנינו את העסק שלנו על האמונה כי שילוב בין רפואה לבין טכנולוגיה משפרת משמעותית את חייהם של בני אדם ואת צורכי החברה, ובסופו של דבר גם מורידה את עלות הבריאות.

"בעשור האחרון אנחנו משמשים כשותף מוסיף ערך לחברות בתחום הרפואי ולהנהלות שמעוניינות לקחת את העסק שלהן לרמה הבאה אך אין להן עדיין את המשאבים והניסיון לעשות זאת. הצלחנו ליצור פורטפוליו של חברות צומחות, עמידות בפני טלטלות הקורונה".

"מוכנים לעבוד בשביל צ'ק קטן מזה של המתחרים"

לדברי גייגר, היה חשוב לקרן לעצור ב-400 מיליון דולר כדי ליצור "יתרון לקוטן". "המתחרים שלנו בתחום הפרייבט אקוויטי הם קרנות בגודל מיליארד דולר ויותר. אם צוות ניהולי של קרן יכול לעשות בשנות הקרן 8-10 עסקאות פרייבט אקוויטי מורכבות ולא יותר, אז קרן של מיליארד דולר חיייבת לעשות עסקאות של מאות מיליוני דולרים, מה שמשאיר את הזירה של עסקאות בגודל שאנחנו מחפשים יחסית פנויה עבורנו. מבחינת המתחרים, אם הם כבר עובדים קשה אז הולכים על הצ'ק הכי גדול שאפשר, אבל זה משאיר לנו יתרון בזירה של החברות שמעניינות אותנו. הקרן הקודמת הייתה קטנה מדי, 130 מיליון דולר. זה לא איפשר לנו לבצע הרבה עסקאות שליטה. 400 מיליון דולר זה בדיוק הגודל שכיוונו אליו".

הקרן כבר ביצעה שתי השקעות, בחברת Tearlab שמבצעת אבחון של עין יבשה, שבה הובילה אקסלמד סבב גיוס של 25 מיליון דולר, ונוירופייס, המפתחת טכנולוגיה לטיפול בפגיעות מוחיות, שבה השקיעה אקסלמד 67 מיליון דולר. בשתי החברות הושקעו מאות מיליוני דולרים בעבר. תנאים שונים, ובהם הקורונה, יצרו הזדמנות לרכוש את השליטה בחברות האלה בסכום נמוך יותר. גייגר מספר כי אקסלמד עקבה אחרי החברות הללו במשך שנים, וחיכתה לרגע האמת.

עם התפתחות אקסלמד וגיוס הקרן השנייה הגדולה יותר, גדל גם הצוות שכולל היום את השותפים ליאור שב, בכיר לשעבר במיטב דש ובשתי חברות מכשור רפואי ישראליות, שניהל חברת ייעוץ בתחום המכשור הרפואי; ד"ר רפאל טורגוביקי, בכיר לשעבר בחברות בינלאומיות, בהן אלי לילי; ואוון נורטון, שניהל בעבר את הקרן התאגידית של חברת אבוט לאבס הבינלאומית ואת קרן Onset Ventures, שהשקיעה בחברות מכשור רפואי.

הלקח מהסכסוך עם משפחת טופז

בשנים האחרונות, פעילות הון הסיכון נוהלה על ידי ד"ר אירית יניב וד"ר אמיר בלאט, אך ככל שהתבסס המודל העסקי החדש, המבוסס על עסקאות פרייבט אקוויטי, הוחלט לוותר על תחום הון הסיכון. יניב ובלאט עברו לנהל את חברת ההשקעות הבורסאית אלמדה. אקסלמד תשקיע בחברות בשלב הסיכון רק במקרים נדירים, ועם עדיפות למקרים שבהם החברה כבר רושמת הכנסות של 10 מיליון דולר. היא תמשיך לתמוך בחברות שבהן כבר השקיעה.

לפני כשנתיים התגלע סכסוך בין משפחת טופז, שמכרה לאקסלמד את חברת פלטופ, לבין קרן אקסלמד וגייגר באופן אישי, על הובלת החברה המשותפת שנוצרה - קיסטון דנטל. בסופו של דבר רכשה אקסלמד את יתרת ההחזקות של משפחת טופז בחברה ב-100 מיליון שקל. היום אומר גייגר כי הסכסוך הוא נחלת העבר, וכי נותרו קשרים חיוביים בינו לשמואל טופז, מייסד פלפטופ. "אבל הבנו שאנחנו צריכים להיות המובילים בחברות העיקריות שבהן אנחנו משקיעים", הוא אומר.

קרן אקסלמד

קרן ביומד המתמחה בחברות מכשור רפואי ● נוסדה ב-2009 על ידי ד"ר אורי גייגר  וחברת ארקין החזקות של מורי ארקין. גייגר משמש היום כמנהל שותף ● האסטרטגיה של הקרן: חיבור בין חברות בשלות לטכנולוגיות חדשניות שיניעו את הצמיחה שלהן ● בין ההשקעות האחרונות: Tearlab שמבצעת אבחון של עין יבשה, ונוירופייס, המפתחת טכנולוגיה לטיפול בפגיעות מוחיות