בהובלת הישראלי ד"ר אורי גייגר: קרן הביומד אקסלמד גייסה 400 מיליון דולר

אקסלמד משקיעה בארה"ב בחברות מכשור רפואי בשלב המסחרי, להן היא מוסיפה טכנולוגיות חדשניות, בין היתר ישראליות • "אנחנו קטנים מענקיות הפרייבט אקוויטי האמריקאיות וזה משאיר לנו זירה שהיא רק שלנו"

ד"ר אורי גייגר - שותף מנהל קבוצת קרן אקסלמד / צילום: תמר מצפי
ד"ר אורי גייגר - שותף מנהל קבוצת קרן אקסלמד / צילום: תמר מצפי

קבוצת ההשקעות אקסלמד אותה מוביל בארה"ב הישראלי ד"ר אורי גייגר, גייסה קרן פרייבט אקוויטי שנייה בסכום של 400 מיליון דולר. הקרן יצאה לגייס בין 300-400 מיליון דולר ב-2019 וכעת משלימה את הגיוס, בביקושי יתר. מאקסלמד נמסר כי משקיעי הקרן היו קרנות פנסיה, חברות ביטוח, קרנות משפחתיות ומשקיעים פרטיים. "מוסדיים ישראלים רבים השקיעו בקרן", אומר גייגר. "נתנו עדיפות למי שהולך איתנו שנים רבות, ובין היתר לא מעט ישראלים".

קרן אקסלמד צמחה כקרן הון סיכון, תחילה עם מורי ארקין כמשקיע עוגן, אולם עם השנים התפתחה והפכה לקרן המשקיעה סכומים גדולים בחברות בשלות. לקרן אסטרטגיה ייחודית שפיתח גייגר - רכישה של חברות מכשור רפואי שיש להן מערך מכירות קיים אך הצמיחה שלהן מועטה, ואיתור ברחבי העולם של טכנולוגיות חדשניות באותו התחום, ששילובן בתוך החברה הקיימת יכול להניע בה צמיחה. לפעמים הטכנולוגיות המוספות הללו הן טכנולוגיות ישראליות, כשהחברות הישראליות סובלות מהבעיה ההפוכה - יש להן חדשנות אבל קשה להן לבנות מערך מכירות בארה"ב.

לקרן הראשונה של אקסלמד היו מספר השקעות מסוג זה: קוג'נטיקס מדיקל שנמכרה ללאבורי ב-240 מיליון דולר ב-2018, סטרטה סקין שנסחרת בשווי של 63 מיליון דולר בנאסד"ק אחרי ששולבו בה הטכנולוגיה והמנכ"ל של חברת פוטומדקס, והחברות הפרטיות קיסטון דנטל שרכשה את חברת פלטופ הישראלית ו-Endogastric solutions.

הקרן הנוכחית תפעל לרכוש שליטה בחברות עם הכנסות של 20-70 מיליון דולר, כדי לשלב בהן טכנולוגיה על פי המודל הזה, וגם תשקיע ללא שליטה בחברות צעירות יותר ומבטיחות בתחומי ההתמחות של הקרן, עם הכנסות של 10 מיליון דולר ומעלה.

"אנחנו נבנה על הניסיון וההישגים של אקסלמד כדי לנצל הזדמנויות בתקופה בה הדרישה לפתרונות רפואיים מבוססי טכנולוגיה מעולם לא הייתה גדולה יותר", אמר גייגר. "בנינו את העסק שלנו על האמונה כי שילוב בין רפואה לבין טכנולוגיה משפרת משמעותית את חייהם של בני אדם ואת צרכי החברה, ובסופו של דבר גם מורידה את עלות הבריאות.

"בעשור האחרון אנחנו משמשים כשותף מוסיף ערך לחברות בתחום הרפואי והנהלותיהם שמעוניינות לקחת את העסק שלהן לרמה הבאה אך אין להן עדיין את המשאבים והניסיון לעשות זאת. הצלחנו ליצור פורטפוליו של חברות צומחות, עמידות בפני טלטלות הקורונה".

גייגר מציין כי היה חשוב לקרן לעצור ב-400 מיליון דולר, כדי ליצור יתרון לקוטן. "המתחרים שלנו בתחום הפרייבט אקוויטי הם קרנות בגודל של מיליארד דולר ומעלה. אם צוות ניהולי של קרן יכול לעשות במהלך שנות הקרן בערך 8-10 עסקאות פרייבט אקוויטי מורכבות ולא יותר, אז קרן של מיליארד דולר חייבת לעשות עסקאות של מאות מיליוני דולרים, מה שמשאיר את הזירה של עסקאות בגודל שאנחנו מחפשים יחסית פנויה עבורנו. מבחינתם, אם הם כבר עובדים קשה אז הולכים על הצ'ק הכי גדול שאפשר, אבל זה משאיר לנו יתרון בזירה של החברות שמעניינות אותנו. הקרן הקודמת הייתה קטנה מידי, 130 מיליון דולר. זה לא אפשר לנו לבצע הרבה עסקאות שליטה. 400 מיליון דולר זה בדיוק הגודל שכיוונו אליו".

הקרן כבר ביצעה שתי השקעות, בחברת Tearlab שמבצעת אבחון של עין יבשה, בה הובילה אקסלמד סבב גיוס של 25 מיליון דולר, ונוירופייס, המפתחת טכנולוגיה לטיפול בפגיעות מוחיות, בה השקיעה אקסלמד 67 מיליון דולר. בשתי החברות הושקעו מאות מיליוני דולרים בעבר. תנאים שונים וביניהם הקורונה יצרו הזדמנות לרכוש את השליטה בהן בסכום נמוך יותר. גייגר מספר כי אקסלמד עקבה אחרי החברות הללו במשך שנים, וחיכתה לרגע האמת.

עם התפתחות אקסלמד וגיוס הקרן השנייה הגדולה יותר, גדל גם הצוות שכולל היום גם את השותפים ליאור שב, בכיר לשעבר במיטב דש ובשתי חברות מכשור רפואי ישראליות, שניהל חברת ייעוץ בתחום המכשור הרפואי; ד"ר רפאל טורגוביקי, בכיר לשעבר בחברות בינלאומיות, בהן אלי לילי; ואוון נורטון, שניהל בעבר את הקרן התאגידית של חברת אבוט לאבס הבינלאומית ואת קרן Onset Ventures, שהשקיעה בחברות מכשור רפואי.

אקסלמד התחילה כאמור כקרן הון סיכון, כאשר בשנים האחרונות פעילות הון הסיכון נוהלה על ידי ד"ר אירית יניב וד"ר אמיר בלאט. ככל שהתבסס המודל העסקי החדש, המבוסס על עסקאות פרייבט אקוויטי, הוחלט לוותר כרגע על תחום הון הסיכון. יניב ובלאט עברו לנהל את חברת ההשקעות הבורסאית אלמדה. אקסלמד עדיין תשקיע בחברות בשלב הסיכון, אך רק במקרים נדירים, ועם עדיפות למקרים בהם החברה כבר רושמת הכנסות של 10 מיליון דולר, כאמור. היא ממשיכה לתמוך בחברות בהן כבר השקיעה, ביניהן Valcare, Cartiheal, ממיק ואחרות, וביצעה אקזיט בחברה אחת, אקסימו, שנמכרה ב-66 מיליון דולר.

לפני כשנתיים התרחש סכסוך בין משפחת טופז שמכרה לאקסלמד את חברת פלטופ לבין קרן אקסלמד וגייגר באופן אישי, על הובלת החברה המשותפת שנוצרה, קיסטון דנטל. בסופו של דבר רכשה אקסלמד את יתרת האחזקות של משפחת טופז בחברה ב-100 מיליון שקל. היום אומר גייגר כי הסכסוך הוא נחלת העבר, וכי נותרו קשרים חיוביים בינו לבין שמואל טופז, מייסד פלפטופ. "הבנו שאנחנו צריכים להיות המובילים בחברות העיקריות בהן אנחנו משקיעים".