להיערך מיידית ליוני 2021 - תנו תמריצים למעסיקים כבר עכשיו

רשתות הביטחון מסתיימות בקיץ עבור השכירים, העצמאים והחברות • כבר כעת יש לעודד השתלבות עובדים בחזרה במעגל התעסוקה, באמצעות תמריצים למעסיקים • לעסקים שיגיעו לחוסר יכולת לפרוע התחייבויות, יש להציע תוכניות שיקום והבראה כדי שיישרדו

עצמאים ובעלי עסקים קטנים בהפגנה בכיכר רבין בשל הקורונה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף
עצמאים ובעלי עסקים קטנים בהפגנה בכיכר רבין בשל הקורונה הכלכלית / צילום: שלומי יוסף

בחירות רביעיות בתוך שנתיים יוצרות אי ודאות רבה לציבור בכלל, ולמגזר העסקי בפרט, בעיקר שמצטרפת לכך השנה הקשה של משבר הקורונה. אנו מצפים לתחילת היום שאחרי, אבל ההשלכות עוד ילוו אותנו שנים רבות. במבט אופטימי, נקווה שהפעם תקום ממשלה יציבה שתשרה יציבות לטווח ארוך, וכן שהכנסת תחל בפעילות חקיקה מואצת בנושאים הדורשים פתרונות דחופים בשל המשבר, ותטפל בנושאים שהצטברו לנוכח סבבי הבחירות התכופים. חייבים למנוע בכל דרך תרחיש של בחירות נוספות.

על הממשלה שתוקם, לפעול בחודשים הראשונים לפעילותה להחזרת המשק לפעילות מלאה. יש להיערך מיידית ליוני 21 - הכתובת נמצאת על הקיר! רשתות הביטחון מסתיימות, עבור השכירים, העצמאים והחברות. עבור השכירים הנמצאים בחל"ת או המובטלים, שמספרם מוערך בכ-700 אלף איש, הצפי הוא שבתוך שלושה חודשים הם יהיו חייבים לחזור לשוק העבודה, בענפים שחזרו לפעילות. הבעיה החריפה ביותר היא שעובדים רבים לא מעוניינים לעבוד כעת בשל רשת הביטחון הקיימת, ויש מחסור ניכר בעובדים, בלי לקחת בחשבון שהשוק יוצף במבקשי עבודה ביולי הקרוב. לכן, יש לעודד השתלבותם בחזרה במעגל התעסוקה, באמצעות תמריצים למעסיקים, תוך הקטנת עלויות ביטוח לאומי מעסיק, ללא צורך בטופסולוגיה של הגשת בקשות להחזרים.

על הממשלה לממש את התקציבים להכשרות מקצועיות פנימיות שייעשו ישירות ע"י המעסיקים, ובכך לסייע ביישום תהליכי ההתייעלות של העסקים, שהפיקו לקחים ותובנות מתקופת משבר, ועברו לשימוש ניכר בטכנולוגיה מתקדמת שמצריכה מיומנויות חדשות.

להציע תוכניות שיקום והבראה

לגבי העסקים, אשר המענקים וההטבות שימשו להם "אוויר לנשימה" ולפיצוי חלקי על ההוצאות והנזק שנגרם להם, גם עבורם יוני 21 הוא בבחינת צומת דרכים. רק לאחרונה הצלחנו בלשכת רואי חשבון לשכנע בנחיצותם של שני מהלכים, קריטיים. האחד, מתן תשלום מקדמות מיידי בגובה 60% ממענק הוצאות קבועות לעסקים עבור חודשים ינואר-פברואר 2021 שיכול להגיע לסך של 500 אלף שקל, לפני חג הפסח וסייע משמעותית לתזרים של העסק ובחזרה לפעילות תקינה. המהלך השני, הוא האפשרות לבחור לגבי המענקים הסוציאליים לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה בשנת 2021, שהפיצוי לגביהם ייקבע עפ"י השנה הרווחית יותר 2018 או 2019 ולא כפי שהיה 2019 בלבד. החלטות אלו משנות מציאות עבור עסקים רבים, שמבחינתם קבלת המענקים הם "להיות או לחדול".

לעסקים שלצערנו יגיעו לחוסר יכולת לפרוע התחייבויות, יש להציע תוכניות שיקום והבראה, במטרה לשמור על שרידותם ועל מקומות העבודה שהם מספקים, אשר בראיה כוללת תורמים ליציבות המשק. הצפי הוא לאלפי עסקים בקשיים, ולכן יש להיערך מראש עם תוכניות ותקציבים מתאימים מקרנות ייעודיות. המחוקק הכיר בערך הרב של השיקום, בחוק החדש של חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקף ב-2019, שמקבל משנה תוקף בימים אלו. רק לאחרונה התקבל תיקון חקיקה נוסף לנוכח המשבר, שיאפשר לעסקים הקפאת הליכי חדלות פירעון למשך ארבעה חודשים, כדי שיוכלו להתייצב. הכדאיות להצלת העסקים היא משימה לאומית ועל הממשלה החדשה להיערך ליישום מהיר.

במקביל, יש לתכנן מדיניות שתאיץ את הצמיחה הכלכלית. יש לאפשר פתיחת עסקים, מהירה במסלול ירוק מול גורם מרכזי אחד, אסור יהיה לבצע מהלכים של העלאת מסים, זהו נטל שבתקופה כזו הציבור לא יעמוד בו, ויעצור את ההתאוששות. יש לאפשר הטבות מרשות המסים דוגמת קיזוז הפסדים אחורה, הקלות מיסויות להכרה בפחת מואץ לתקופה ארוכה. יש להקפיא תעריפי ארנונה, לבצע השקעות בתשתיות, להגדיל מענקים להשקעה בציוד טכנולוגי משפר פריון, לאפשר מסלול ירוק לקבלת מענקים מרשות ההשקעות ורשות החדשנות תוך הפחתת דרישות להעמדת הון עצמי, וכן, להקצות תקציב ניכר לחדשנות, ובכלל זה לעודד הקמת חממות טכנולוגיות בחברות עסקיות תוך ניכוי מיידי של כל ההשקעות. יש להגדיל תקציבי שיווק לעידוד היצוא. בנוסף, יש לאמץ מודל עבודה היברידי לשילוב חלקי של עבודה מהבית במגזר העסקי והציבורי, תוך הכרה לצורכי מס בהוצאות גם לשכירים, וגם למעסיקים המשתתפים בהוצאות העובדים מהבית, וכן לאפשר הפחתת תשלום למעונות להורים עובדים. מהלכים מרכזיים אלה, יתנו רוח גבית לעסקים, לשכירים ולשוק התעסוקה בישראל, במטרה לחזור לשגרה ולצמיחה במהירות.

הכותבת היא נשיאת לשכת רואי חשבון