מה זו קרן פנסיה שצמודה למדד S&P 500 והאם כדאי לי לשקול אותה?

האם קרן פנסיה במסלול שצמוד למדד כמו S&P 500 הוא מסלול ששווה לשקול אותו? • וליתר דיוק: האם התשואות מוכיחות את עצמן, למי הוא מתאים במיוחד ומהם הסיכונים?

שלט של רחוב וול סטריט מחוץ לבורסת ניו יורק / צילום: Reuters, Mike Segar
שלט של רחוב וול סטריט מחוץ לבורסת ניו יורק / צילום: Reuters, Mike Segar

קרן פנסיה שצמודה למדד S&P 500 היא מוצר חדש בישראל שכיום מציעים רק ארבעה בתי השקעות וחברות ביטוח, ובשני מודלים. הלמן אלדובי ומיטב דש שמציעים מסלולים של 100% מניות והפניקס והראל שמציעים מסלולים של 70% מניות, כששאר הקרן, כ-30%, היא בתשואה מובטחת (4.86%). במסלולים של 100% מניות התשואה המובטחת מיתוספת לתשואה של ה-100% מניות, ואם יש נפילות בשווקים אז כ-30% מהקרן מובטח גם כן בתשואה של 4.86% (אך יש פוטנציאל גבוה יותר להפסדים בהשוואה למודל ה-70% בזמנים של ירידות).

האם קרן פנסיה במסלול שצמוד למדד כמו S&P 500 - החברות הנסחרות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בארה"ב, בהן גם אמזון, בנק אוף אמריקה ופרוקטור אנד גמבל - הוא מסלול ששווה לשקול אותו? וליתר דיוק: האם התשואות מוכיחות את עצמן, למי הוא מתאים במיוחד ומהם הסיכונים?

ראשית נעסוק בתשואות. קרנות הפנסיה שצמודות ל-S&P 500 הן חדשות מכדי שאפשר יהיה להשוות את התשואות שלהן לאלה של קרנות פנסיה אחרות, ולכן בחנו את התשואה של מוצר פנסיוני אחר שצמוד ל-S&P 500 והוא מעט ותיק יותר: קופות גמל.

יש שתי קופות גמל רלוונטיות: של הלמן אלדובי ומור בית השקעות. מהן התשואות שעשו בממוצע? בשנה האחרונה - פברואר 2020 ועד פברואר 2021 - התשואה הממוצעת שלהן הייתה כ-13% (הלמן - 13.4% ומור, 12.2%) ובשלוש השנים האחרונות התשואה הממוצעת הייתה כ-11% (הלמן - 11.3%, ומור 10.3%). אם משווים את התשואה שלהן לקרנות פנסיה מוטות מניות (בישראל ובחו"ל), שמורכבות מ-70% מניות, לבד מזו של אלטשולר שבה 100% מניות - 8 קרנות פנסיה סך הכל - התשואה השנתית הממוצעת היא 16%, גבוהה יותר מזו של קופת הגמל צמודת S&P 500. הממוצע השלוש שנתי שלהן נמוך יותר, 8%. הפער הזה יכול להיות מוסבר בכך שבשנה החולפת - שנת קורונה - היה יתרון לקרנות פנסיה מנוהלות, שבהן היה ערך לבחירה במניות ספציפיות שדווקא הן זינקו, בהשוואה למדדים. אך בהסתכלות על הממוצע התלת-שנתי התשואה של המדד הייתה גבוהה יותר, כי בדרך כלל בטווח של כמה שנים, המדד נוטה לנצח את המוצרים המנוהלים.

ביצועי מסלול הפנסיה הנפוץ ביותר שהוא מוטה גיל - למשל מסלול לבני 50 ומטה עם חשיפה ל-45% מניות - הראה ביצועים נמוכים יותר, כשהחישוב הוא ממוצע לביצועי שמונה קרנות פנסיה שמציעות את המסלול, לפי פנסיה נט. התשואה השנתית הממוצעת היא 11.6% והתשואה הממוצעת בשלוש השנים האחרונות היא 7.1%.

כך שבכל הנוגע לתשואה, המסלול שצמוד ל-S&P נוטה להוכיח את עצמו. מה עוד צריך לדעת? שלצד פוטנציאל לתשואה גבוהה, קיים גם פוטנציאל להפסד בהסתכלות קצרת טווח, מטבעם של מסלולים מנייתיים. לכן הוא מתאים במיוחד לחוסכים צעירים בני 20-30, שיש עוד שנות עבודה רבות לפניהם. צריך גם לדעת שזהו מדד שנסחר בארה"ב ולכן למסלול יש חשיפה לדולר של כ-100%.

מה לגבי דמי הניהול? לא מדובר בדמי ניהול שמוגדרים כגבוהים יותר בהשוואה לדמי ניהול במסלולים אחרים, ולמשל בקרנות ברירת המחדל (דמי ניהול מוזלים) של הלמן אלדובי ומיטב דש מדובר באותם דמי ניהול: 1.49% מהפקדה החודשית ו- 0.05% מהחיסכון בהלמן אלדובי ו-2.49% מההפקדה ו-0.05% מהחיסכון במיטב דש.

"אני בן 44 והפנסיה שלי היא במסלול הזה", אומר נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג "פנסיוני, להבין את הפנסיה". "מי שבוחר במסלול שכזה או מנייתי אחר צריך לשים לב לשנות את המסלול כאשר הוא מתקרב לפרישה, כדי להקטין את הסיכון".