הדיל שגרם לליכוד לאבד את השליטה בוועדה החשובה בכנסת

בליכוד מעוניינים כי הנציגות בוועדה תתחלק לפי נציג אחד לכל 6-7 מנדטים, בעוד בגוש לפיד הציעו לשים נציג אחד לכל 4-5 מנדטים • רע"ם חזרה למליאה והפילה את הצעת הליכוד לוועדה המסדרת • ההצעה של לפיד עברה ברוב של 60

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: Associated Press
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: Associated Press

20:15

מאחורי הקלעים: בזמן שנתניהו שלח שליחים לסגור מול בנט את תמיכתו בהצעת הוועדה המסדרת של הליכוד ואף הסכים לתנאי לפיו בנט יקבל נציג נוסף בוועדה על חשבון המכסה של הליכוד, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד סגר דיל אחר לגמרי. בהצבעה השמית על הצעת הליכוד השתתפו נציגי ימינה ותמכו ואילו נציגי רע"ם לא הגיעו. ברגע האחרון, אחרי שמזכירת הכנסת סיימה להקריא את השמות, נכנסו חברי רע"ם למליאה והפילו את הצעת הליכוד שהיו בטוחים שרע"ם איתם בדיל.

אלא שבפגישה שנערכה בין לפיד לעבאס רק שעה קודם לכן, הסכימו השניים על התרגיל לליכוד ועל תמיכה בהצעת גוש לפיד להקמת ועדה מסדרת. בתמורה הסכים לפיד שרע"ם תקבל מקום בוועדת הכספים, תפקיד של סגן יו"ר הכנסת וכן תעמוד בראש ועדה למיגור האלימות בחברה הערבית שתקום לאחר הקמת הממשלה בכנסת. כך חזרו אנשיו של עבאס למליאה והצביעו בעד ההצעה של לפיד, בזמן שימינה (שהצבעתם כבר לא שינתה דבר) עזבו את המליאה בחמת זעם.

18:45

ניצחון ראשון לגוש לפיד: ההצעה של לפיד עברה ברוב של 60 מול 51. סיעתו של נפתלי בנט יצאה מהמליאה ולא הצביעה.

יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ מאיר כהן, שריכז בשם מפלגות גוש האחדות הישראלית, הגיש והציג את ההצעה להרכב הוועדה המסדרת, בירך על אישור הצעה שעברה במליאת הכנסת: "אני שמח שהגענו לרגע הזה - הקמת ועדה מסדרת, שתבטיח פעילות שוטפת של הכנסת, בצורה המשקפת באופן מיטבי את יחסי הכוחות בכנסת כפי שקבע הבוחר. שמשקפת את רצון העם. כעת, כפי עשינו והוכחנו תמיד, הציבור בישראל יכול לסמוך עלינו שנמשיך לעשות הכל כדי להביא לממשלת אחדות ישראלית. ממשלה מתפקדת, טובה, יציבה ואיכפתית".

18:35

בדקה האחרונה חזרו חברי רע"ם, שנעדרו מהמליאה במהלך ההצבעה השמית, והפילו את הצעת הליכוד ברוב של 60 נגד 58.

מנסור עבאס נפגש מוקדם יותר עם יאיר לפיד, אולי שם נסגר התרגיל הזה נגד הליכוד וימינה. וזה רגעים ספורים אחרי שימינה הצליחה להגיעה להסכמות מול הליכוד וכבר החלה להציג את זה כהישג אדיר שלהם לקבל נציג נוסף בוועדה.

18:15

ימינה והליכוד הגיעו להסכמה על הקמת הוועדה המסדרת. ימינה תצביע על ההצעה שמגדירה נציג אחד בוועדה לכל 5 ח"כים, בתמורה הליכוד תעביר נציג אחד מהמכסה שלה בוועדה לימינה. כלומר, ימינה למעשה תקבל וטו על כל הצעה שהליכוד ירצה להעביר. המפלגה תיוצג ע"י 2 חברים בוועדה.

וטו כזה היה להם גם קודם לכן, אולם בבחירה של ימינה ללכת עם הליכוד כעת, הם לקחו מהגוש הנגדי את היכולת להעביר החלטות בלעדיהם.

18:10

מפלגות הימין לוחצים על נפתלי בנט להצביע בעד הקמת הוועדה. ראשי סיעות הימין נכנסים איתו לפגישות אחד אחרי השני, בזמן שהליכוד מושך את הנאומים במליאה. בשעה זו בנט נפגש עם יו"ר דגל התורה משה גפני. 

17:35

הכאוס הפוליטי: המאבק בין גוש הימין של נתניהו לגוש לפיד יגיע בשעות הקרובות לשיא עם ההצבעה על הקמת הוועדה המסדרת בכנסת. כל עוד לא הוקמה ממשלה, הוועדה המסדרת למעשה מנהלת את ענייני הכנסת, קובעת דיונים במליאה וכן את הרכב הוועדות הקבועות כספים וביטחון. לפי השיטה שמציעים בליכוד מעוניינים כי הנציגות בוועדה תתחלק לפי נציג אחד לכל 6-7 מנדטים, בעוד בגוש לפיד מציעים לשים נציג אחד לכל 4-5 מנדטים .

בימינה שמרו על עמימות בימים האחרונים ולא הודיעו באיזו הצעה יתמכו. זאת בזמן שרעם צפויה לתמוך בהצעת הליכוד. נתניהו הפעיל היום לחץ על סנט שיתמוך בהצעה שמעלה מיקי זוהר, אולם היה נשמע כי בכוונת המפלגה לתמוך דווקא בהצעת הגוש הנגדי. לפי הצעת זוהר לליכוד יהיו עשרה נציגים בוועדה וכך גם לגוש לפיד, בעוד של ימינה יהיה נציג אחד ולרעם נציג אחד. לפי ההצעה שיעלה מאיר כהן לגוש הימין יהיו 14 נציגים, לגוש לפיד 16 וימינה שניים.

הדיון על ההצעות החל בשעה ארבע. ח" כ מיקי זוהר הציג את הצעתו ואמר: "אנחנו יודעים שיש מבנה מסוים לכנסת והמבנה הזה חייב לשקף את כוחות הכנסת. ההצעה הזו שאני הבאתי היום זו הצעה שמשקפת את הכוחות בכנסת באופן האובייקטיבי ביותר והמדויק ביותר. אתם הצעתם הצעה קיצונית לכיוון שלכם.

מי שיכריע היום את ההצעה זו ימינה, ההצבעה היום של ימינה יש לה משמעות אחת, האם תקום פה ממשלת שמאל יחד עם בנט כראש ממשלה או האם תקום פה קואליציה של ימין. הלכה למעשה בנט היום יכריע לא בעניין הוועדה המסדרת אלא יכריע מי הולך להרכיב ממשלה".

ח"כ מאיר כהן, הציג את הצעתו ואמר: "ההצעה שלנו משקפת בצורה ברורה ואותנטית את יחסי הכוחות כפי שקבע הבוחר. בסופו של יום 57 זה יותר מ52. יותר מדי שומעים כאן שמאל וימין. אני לא רוצה לעשות תחרות מי יותר שמאלי ומי יותר ימני, אני רק רוצה להגיד דבר אחד , יכול מאוד להיות שהגיע הזמן שנתחיל לדבר במה טוב למדינה הזאת. יש גם בשמאל ויש גם בימין אנשים שהמשותף להם הוא הרבה יותר מה מפריד ולכולנו יש משותף אחד שזה מדינת ישראל".

גילוי מלא: בכתבה זו בוצע תיקון. בניגוד למה שנכתב קודם לכן, הצעת הליכוד להקמת הוועדה המסדרת נפלה ברגע האחרון ולא עברה